Trots van het Zuiden: Voetbal fan community volgens boekje

Trots van het Zuiden: Voetbal fan community volgens boekje

{title}
Sportief gezien was voor Roda JC het vorige seizoen een kleine ramp. Organisatorisch was het een grote ramp. De club voorkwam ternauwernood degradatie en heel Zuid-Limburg was maanden toeschouwer van een fusiesoap. Maar niets mooier dan sport: er staat een nieuw seizoen voor de deur, er is nog niet verloren dit jaar en dus is Roda JC weer de Trots van het Zuiden. Om de trots op de club meer kracht bij te zetten heeft de Limburgse betaald voetbal organisatie een online fanplatform opgericht: www.detrotsvanhetzuiden.com. Een vooruitstrevende zet in de voetbalwereld die we bespreken met 3 mensen: een social media fan, een “gewone” media fan en de marketing manager van Roda JC.

Het moeilijke seizoen van 2008-2009 is achter de rug en het nieuwe seizoen is al vroeg begonnen. Voor de marketeers van een sportorganisatie zijn deze ups en downs altijd lastig. Zeker als er ook nog een financiële crisis is. Daarom is het een essentieel om een nauwe band op te bouwen met hen die altijd achter je blijven staan: de (echte) fans. Online platforms lenen zich daar prima voor, maar dit gebeurt nog weinig. De platforms van de Rabobank en TVM zijn bekend en het succesvoorbeeld van PSV ook. Maar de meeste voetbalclubs houden de fans liever op afstand. Dit heeft alles te maken met het het feit dat een supporter in Nederland geassocieerd wordt met een hooligan en niet met een fan. BVO’s (betaald voetbal organisaties) manangen deze ‘lastige’ supporters traditioneel van zich af. Zo kunnen er eigen fanclubs ontstaan die niets met de club te maken hebben. Een doodzonde die langzaam maar zeker hersteld lijkt te worden. De KNVB bouwt met Ons Oranje aan een fan-platform dat zij helemaal in eigen beheer heeft. Internationaal (zeker in de Verenigde Staten) zijn fan communities en platforms praktisch altijd in handen van de club zelf, de rechthebber. Roda JC heeft dit ingezien en is gestart met de Trots van het Zuiden, een geuzennaam waar de zwart-gelen al jaren onder bekend staan.

Het is een open platform en geschikt voor iedereen. Misschien is de belangrijkste feature wel het feit dat het gratis is. Daarmee onderscheidt het zich van platforms als Ons PSV en Mijn Top Oss. Marketing Manager van Roda JC, Patrick Vrijman, hierover: “Het platform is vrij toegankelijk voor iedereen. Er is dus geen betaalde abonnementsvorm op dit platform. De belangrijkste doelstelling is om supporters met elkaar te laten communiceren en om met mensen binnen de Roda JC organisatie te laten communiceren.”

Interessant is dat het platform niet alleen gebruikt wordt om de externe partijen aan elkaar te koppelen (vooral de fans en in mindere mate de sponsors) maar ook de interne, van de spelers en het management tot de terreinknechten. Vrijman hierover: “Qua functionaliteit is het niet anders dan Hyves. Doordat wij het binnen een toegepaste omgeving plaatsen, denken we dat we in staat zijn om succesvol een eigen online community te creëren, waarbinnen iedereen zijn eigen plek kan vinden: Fanatieke fans, de supporters, de liefhebbers en ook de sponsors.”
De keuze voor dit eigen platform betekent niet dat het een gesloten community is: links met Twitter en invitaties via alle grote social networks zorgen voor een makkelijke connectie met bestaande netwerken. Daarnaast kunnen de fans snel eigen groepen aanmaken.

Het risico van een online platform is dat het voor de online zeer actieve supporters overbodig wordt (zij hebben immers al hun online plekjes) en voor de minder online actieve supporters een brug te ver is van gewoon even mailen of SMS-en met de maten voor de wedstrijd. We nemen kort de proef op de som.

Frank is al jaren online actief onder meer op Twitter, bouwt eigen sites in Wordpress en Joomla en plaatst video’s op Vimeo en foto’s op Flickr direct vanaf zijn iPhone. Marcel heeft net als 8 miljoen andere Nederlanders Hyves en in terug te vinden op Linkedin. Beiden volgen Roda JC intensief online, op TV en als het kan in het stadion.

Voor Frank is het zelf kunnen bijdragen de sleutel tot het succes van de Trots van het Zuiden, voor Marcel is dat veel meer altijd als eerste het laatste nieuws horen. Beiden vinden “er dicht bovenop zitten” (bijna) van levensbelang. Dit geldt ook voor blogs en foto’s. Marcel wil ze graag lezen en volgen, Frank ziet er veel waarde in voor de supporters om ze te plaatsen.

De Roda fans hebben net een week na de lancering al maten op het platform gevonden. Eigenlijk binnen een paar kliks al. Dit is een keiharde noodzaak voor een online platform: offline is online! Over de vormgeving is men gematigd enthousiast. Rommelig zegt de één, banners kunnen op een betere plek zegt de ander. En misschien wel belangrijker: hoe past deze vormgeving in de nieuwe communicatiestrategie van Roda JC. Men heeft immers in het Zuiden aangegeven “af te willen van het Duitse imago”.

Opvallend is dus dat naast de traditionele scheiding (consumeren versus produceren) er bijna geen verschillen bestaan in de perceptie van het platform. Er zijn vrienden, er is gewenste informatie en het sluit aan bij de verwachtingen. Voor een platform dat volgens de marketing manager van Roda JC in een maand in elkaar is gezet, mag dat een succes genoemd worden. Het laat zien wat een enorm potentieel er in de fan communities van de Nederlandse sport en voetbal in het bijzonder huist. Roda JC omarmt dit potentieel en wil de relatie met de fans op deze manier aanhalen en echt op zoek naar verbeterpunten voor het eigen beleid, als het platform begint te lopen.

Op het eerste oog lijkt de innovatie bij het Roda JC platform niet indrukwekkend. Er is bijvoorbeeld geen verdere integratie met Roda TV en RodaJC.nl. Maar in dit geval is het de schijn die bedriegt: Trots van het Zuiden is een grote stap voorwaarts in het Nederlands landschap van sport 2.0. De eerste tekenen zijn zeer bemoedigend en verder integreren met bestaande platforms en communities (Hyves, Facebook, YouTube, Flickr) zou de volgende logische stap zijn.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik vind het ontzettend knap dat een club die vorig jaar het zo moeilijk had, zich in zo'n korte tijd weer heeft te weten herpakken! De weg is nog lang, maar jullie community is een voorbeeld voor vele clubs om middels korte lijnen te communiceren met de achterban en binding met de club te vergroten. Chapeau!

    geplaatst op
  • Goed initiatief, ook slim om op deze manier positieve publiciteit te genereren. Ben benieuwd of deze community er ook gekomen was als de fusie wel was doorgegaan. Trots van het Zuiden is een mooi motto om heel Limburg achter je te krijgen.

    geplaatst op
  • Over voetbal communities gesproken...... kennen jullie de documentaire 'Us Now'?

    Een voetbalclub wordt bestuurd door 30.000 betalende leden van de club-website, die op democratische wijze allemaal zelf coach zijn. Brengt meer op en scheelt je een coach ;-)

    http://vimeo.com/4489849

    geplaatst op
  • @Gijsbregt

    Ben het met je eens dat een community gerund moet worden door de club. Zij hebben unieke content en zijn het bindmiddel, hier ligt een enorme kans om fans te binden. Een onderdeel voor het slagen van een community is het tijdselement. Trends en mode zijn vergankelijk. Fan ben je meestal voor het leven, dus kun je de fan een hele lange tijd aan je binden. De spelers komen en gaan, maar de fans blijven. Voor het lopende seizoen zijn de spelers wel belangrijk, en voor de toekomst ook want dan zijn ze een onderdeel van de geschiedenis van de club. Volgens mij is hier meer uit te halen.

    Ik vond een speler ID van [http://www.detrotsvanhetzuiden.com/pg/profile/Davy]Davy de Fauw[/url], hij heeft al veel 'maten' verzameld, alleen de content is mager. Zou voor de fan mooi zijn als hier al exclusieve foto's en video's op staan. Nog mooier als er interactie komt tussen speler en fan.

    Top dat Roda hiermee gestart is. Er zullen vele volgen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.