Copywriter on the loose

4 augustus 2009, 09:26

Misschien een beetje veel van het goede op één dag. Eerste een youtube sollicitatiebrief, nu een copywriter on the loose. Maar omdat het hier om een Nederlandse copywiter gaat die een leuke actie doet, ondersteund met hele simpele, goedkope guerilla acties, verdient hij de aandacht vind ik.

{title}

Een leuke actie, gewoon een eigen sollicitatiesite maken en om die onder de aandacht te brengen bij de bureaus gewoon overal een wanted poster ophangen.

Mooi gedaan, leuk uitgevoerd, slim ook om gewoon via zo’n eenvoudige manier je onder de aandacht te brengen bij alle bureaus. Wat ik mis is de copywriting skills, ook op de site. Goed gevuld met een portfolio aan social media, maar waar zijn de schrijfskills? Ik mis een blog met goede copy zogezegd.

Neemt natuurlijk niet weg dat de actie erg slim bedacht is, goed gemaakt en dat ik erg benieuwd ben welk bureau met Raphael Kamp (onthoud die naam) aan de haal gaat.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

25 Reacties

    LIsa

    Bas van de Haterd lijkt niet echt thuis te zijn in de bureau wereld.

    Elk creatief aantrekkelijk bureau krijgt dit soort ‘campagnes’ wekelijks voor z’n deur. Buiten dat het creatief totaal de plank mis slaat heeft hij op z’n website een cv die niet verder komt dan het creatieve brein van een marketeer. En we weten allemaal dat dat niet goed is.

    Het spijt me om hier zo hard over te oordelen maar op deze manier komt hij nooit bij een goed bureau binnen.

    Bedenk iets origineels en doe niet iets wat jonge creatieven al jaren doen om werk te krijgen!

    Suuces!


    4 augustus 2009 om 12:28
    Henk

    Bas iets in dat ontwerp komt me bekend voor ?-)


    4 augustus 2009 om 12:40
    chi666

    @lisa: interessant, dan zou ik je nu wel willen vragen om deze uitspraak ook recht te doen en hier een paar URL’s te posten van vergelijkbare acties. Want een anonieme reactie die zo hard staat zou een stuk beter overkomen als je er dan enige onderbouwing bij zou doen.

    @Henk: huh? Mis ik iets?


    4 augustus 2009 om 12:55
    chi666

    @Henk: ja, ik ging er van uit dat je bedoelde dat jullie er ook iets over geschreven hadden, maar ik zie hem nog steeds niet (en zelfs bij een search op copywriter niet). Had hem in ieder geval ook niet gezien, hij mailde me net.


    4 augustus 2009 om 13:22
    Bondia.nl

    Ik moest ook gelijk aan DutchCowboys denken..


    4 augustus 2009 om 13:25
    Silvia

    Niemand de taalfout opgevallen op de site van deze man? Pontificaal in beeld: “a free AN interesting job interview with this copywriter”. Ik heb er weinig verstand van maar ik kan me voorstellen dat dit niet erg lekker overkomt bij bedrijven die op zoek zijn naar een goede copywriter….


    4 augustus 2009 om 13:33
    Wannes

    @ Silvia: Inderdaad! Een sterk staaltje Tien voor Taal…

    tsss.


    4 augustus 2009 om 13:55
    Lisa

    Bas,

    ik heb geen URL van alle ‘wanted’ posters en ander poster ‘grappig’ spul dat ze bij ons en andere bureaus afleveren en plakken.

    Wel heb ik meerdere mails met url’s van de laatste jaren die gelijk soortig soliciteren.

    Maar ik denk dat het niet erg gepast is die te publiceren. Zeker als je weet dat velen die soliciteren op dat moment nog ergens anders werken.

    Begrijp je dit een beetje? En dat ik niet onder mijn eigen naam reageer staat hier helemaal los van.

    Het valt me op dat als men geen weer woord heeft men enkel over het anoniem reageren kan kwebbelen.


    4 augustus 2009 om 14:26
    Jean-Paul Horn

    @Bas: Henk bedoelt volgens mij dat de uiting nogal “geïnspireerd” is op het design van dutchcowboys.nl (terechte opmerking overigens). Hoop voor Raphael dat z’n copy origineler is.


    4 augustus 2009 om 14:43
    media

    @Bas, Henk: moest eerlijk gezegd ook meteen denken aan de layout van Dutchcowboys.nl; heeft hij daar zijn inspiratie opgedaan wellicht?

    @Lisa: kijk, hier hebben we wat aan; een inhoudelijke reactie en dan mag dat wat mij betreft best anoniem 😉 Ik ben het overigens in dit geval met je eens. Leuk bedacht maar niet heel erg origineel. Kan me de eerste solliciatiesites nog herinneren in de tijd dat internet net op kwam (midden jaren negentig). Om nu op te vallen moet je toch met iets anders komen.


    4 augustus 2009 om 14:49
    Irma Kottmann

    Lisa, goede opmerkingen!

    @Bas, Een tijdje terug zochten wij een copywriter. Zelden wordt hun kunnen onderbouwd met tekstvoorbeelden op de eigen website. Stom!


    4 augustus 2009 om 14:56
    Lisa

    Marco,

    het zal toch niet zo zijn dat we het een keer eens zijn met elkaar.


    4 augustus 2009 om 15:04
    media

    @Lisa: nee, zal wel een incident zijn 😉


    4 augustus 2009 om 15:33
    TBE

    @Lisa: als we dan toch lekker kritisch bezig zijn…. Spel dan solliciteren goed om je “hogere league”- imago eer aan te doen 😉 Nee ok, dat was een cheap shot.

    Ik vind het een leuk bedacht door de sollicitant, alleen niet Marketingfacts-waardig om er een artikel aan te besteden. De echte talenten laten van zich spreken door de “buzz” die ze creëren met tastbare cases. Daar is deze actie iets te dunnetjes voor. Neemt niet weg dat hij met deze actie misschien wel bij de kleinere kantoren positieve exposure kweekt.


    4 augustus 2009 om 16:52
    chi666

    @’Lisa’ tja, we zullen zien of het effect sorteert. Ik zie niet heel veel van deze dingen langskomen, dus ergens heeft hij wel weer slim gedaan mij te mailen. Dat moet je hem dan nageven, niet? Hij staat op marketingfacts, al die andere niet 🙂

    Is het super creatief? Nee. Heb ik kritiek op het feit, precies wat Irma zegt, dat hij het niet met tekstvoorbeelden onderbouwd? Ja, dat staat in mijn post. Is het een stuk beter dan de 13 in een dozijn sollicitatiebrieven? Ik denk het wel.

    Om jezelf in een hogere league te zetten, och, dat als je dat wilt geloven moet je dat vooral doen.

    @Henk, Marco en anderen: het design, die had ik niet begrepen, inderdaad… 🙂


    4 augustus 2009 om 17:27
    Bondia.nl

    ‘WTF’?.. Gaan we het nu over marketing leagues hebben? Wie heeft de langste ofzo? Of nee: wie kan de meeste moeilijke marketingtermen opnoemen? Wat een onzin.


    5 augustus 2009 om 04:57
    Nico

    “Ik weet dat ik in een veel hogere league marketing speel dan waar jij in speelt. Oorspronkelijk Amerikaans en nu in NL.”

    Pfff, toen ik dit las moet ik even proesten. Als je dit soort toevoegingen nodig hebt om je punt te maken, getuigt dat in ieder geval niet van veel zelfvertrouwen. Ik betwijfel dan ook of je in een hoge marketing league speelt, misschien op de reservebank.

    Op zich zonde, want je had je punt al gemaakt, en wat mij betreft heb je wel gelijk. Maar niet meer doen hoor, zulke opmerkingen, dat doe je maar in Amerika.


    5 augustus 2009 om 06:58
    Ronald Bouwman

    @michel geen grappen over HCAW hier, dat is toevallig wel mijn cluppie! (www.reservereserves.com).

    Op honkbalgebied wordt Nederland vaak onderschat, als er dan ‘ns een Amerikaan over waait dan is ie meestal onder de indruk van het niveau. Hoe zit dat met de Amerikaanse marketing? Is dat dan veel beter dan hier? En om op de twee voorbeelden (minor en major leaugue marketing) terug te komen. Ik vind de Minor League Marketing site beter.


    5 augustus 2009 om 12:09
    Lisa

    Michel Rijnders

    Ik heb 12 jaar bij Y&R NY op Madison Avenue gezeten voor ik naar NL kwam. Daarvoor bij verschillende grotere bureaus en nog bij Nike. Ik heb enkel internationale campagnes gedaan en meer dan 35 nieuwe product lanceringen.


    5 augustus 2009 om 13:29
    Michel Rijnders

    LOL @Ronald Bouwman ik maak geen grappen over HCAW. Dat is een aantal jaar ook mijn cluppie geweest! En ik sluit mij dus helemaal aan bij de rest van je reactie 😉

    @Lisa Wat heb jij voor creatiefs gedaan om bij al die geweldige bedrijven binnen te komen? En wat zijn voorbeelden van creatieve sollicitaties die wel jouw aandacht vingen? En je ziet de Nederlandse bureaus dus in dezelfde league opereren als de bedrijven die jij noemt?


    5 augustus 2009 om 15:04
    Lisa

    Michel Rijnders

    Ik ben ooit binnen gekomen in begin jaren 90. Andere tijd. Internet was toen nog niets groots.

    Ik kijk niet zozeer naar creatieve sollicitaties. Ik kijk naar wat iemand kan, hoe iemand is en wat iemand wil. Vaak is een goed geschreven brief meer waard dan een slecht creatief idee om ergens binnen te komen.

    En of ik Nederlandse bureaus in dezelfde league zie? Nederland heeft een aantal bijzondere bureaus die nergens anders ter wereld bestaan. Ook qua design staat Nederland hoog aan geschreven internationaal. Bureaus die in Nederland mijn respect hebben zijn Wieden+Kennedy, 180, Kesselskramer, John Doe, en 72andSunny. Dit zijn trouwens bureaus die internationaal goed aan geschreven staan en internationaal werken zonder met hun eigen netwerk te concureren.


    6 augustus 2009 om 05:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!