Marketeer op zoek naar een baan? Onderscheid jezelf

4 augustus 2009, 05:37

Via mede blogger Paul van Veenendaal kreeg ik de volgende tip: een Youtube cover letter (motivatiebrief), met een sneufje CV erin. Ik ben zelf een groot voorstander van bijzondere CV’s. Een CV mag niet alleen zeggen dat je iets kan, die moet het ook laten zien. Zoals ik al eerder over creatieve beroepen (designers en dergelijke) schreef, een CV met twee kantjes tekst kan dan echt niet.

Als nieuwe media marketeer moet je je onderscheiden, ook in je sollicitatie. Dat kan door middel van je blog, twitter en netwerk accounts. Het zogenaamde Social CV zoals b.v. Joery Bruijntjes dat mooi heeft opgemaakt. Maar ook door bijvoorbeeld een video (als muziek maken een hobby is en je een beetje kan zingen / gitaarspelen).

Eén van de beste acties is natuurlijk nog steeds die van Bas Gezelle, nu werkend bij Rhinofly, met zijn google talentmaps spoof. Hiermee liet hij zien dat hij goed is in het bedenken van creatieve, out-of-the-box acties, iets waar Rhinofly zeer gecharmeerd van was en hem dus aan baan aanbood.

Het is allemaal onderdeel van personal branding, jezelf positioneren op de arbeidsmarkt. Als je aan de bureaukant aan de slag wil, bij een vooruitstrevendbureau op online media, zijn dit de acties die men kan waarderen. En als een bedrijf de actie die jij geweldig vind niet kan waarderen, is het blijkbaar toch geen geschikte werkgever voor je. Laat je zien als marketeer, ‘vermarket’ jezelf aan je toekomstig werkgever. En als het een echt leuke actie is, mail hem mij en wie weet krijg je aandacht op Marketingfacts!

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jerry Houtman

    Haalt het niet bij Barney Stinson’s Video Resumé 🙂


    4 augustus 2009 om 11:40
    Annedien Hoen

    Wat? HOE heet hij? Had hij niet even een wat gemakkelijker artiestennaam aan kunnen nemen hiervoor? 🙂


    4 augustus 2009 om 11:44
    chi666

    @Jerry: linkje?

    @Annedien: Ja, vooral ook zijn twitternaam (niet klikbaar uiteraard in youtube) heb ik slechts 4 keer moeten overtikken voor ik hem goed had 🙂 Maar ja, je naam kan je niet kiezen…


    4 augustus 2009 om 12:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!