Science of the Time’s Top-15 Coolest Worldwide

2 juli 2009, 08:27

{title}

Carl Rohde‘s Science of the Time presenteerde deze week op de website Scienceofthetime.com de nieuwste ronde van de ‘Top-15 Coolest Worldwide’. Een internationaal project waarin Trendfilters, ‘de besten’ in hun professie, (denk hierbij aan trendwatchers, marktonderzoekers en branchexperts maar ook journalisten, fashionista’s en young dogs die op hun doelgroep vooruit lopen) iedere zes weken verslag doen van hun coolste ontdekkingen. ‘Cool’ in deze hoeft niet per se hip en happening te zijn, zolang het voor de Trendfilters maar aantrekkelijk en inspirerend is en er een toekomstpotentieel in gevonden wordt. De Top-15 geeft een mooi overzicht van wat er wereldwijd gebeurt op ‘cool’ mentaliteitsniveau en vormt zo een inspiratiebron voor onder andere de marketingwereld. Terugkerende mentaliteiten zijn:

The Rise of Compassion in and for this World: deze mentalitytrend omschrijft het groeiend maatschappelijk bewustzijn en sociale verantwoordelijkheid. Naast de behoefte aan het zorgen voor onze wereld, cool sustainability, willen we ook meer voor elkaar zorgen. Best illustrerend hierbij is de ‘Favela Art’ ingestuurd door Paulo Al-Assal uit Brazilië: straatkunst in de sloppenwijken van Rio de Janeiro die de aandacht letterlijk face-to-face vestigt op de bewoners ervan…Lees verder…

Nieuwe invullingen van de trend The Better World: Cool Sustainability gaat een stap verder. Dure elektrische auto’s zijn nu nog niet interessant voor de gemiddelde wereldburger, het leven in kleine stapjes een beetje simpeler en beter maken zoals Muji (ingestuurd door Beth Furtado) doet spreekt mensen meer aan. Daarbij is recyclen hip, maar is repareren volgens Marco Bevolo doeltreffender: Platform21 presenteert een aantrekkelijk ‘Repairmanifesto’.

Sane Recession: de gezonde kant aan de recessie ontwikkeld zich verder. Mensen gaan op zoek naar wat werkelijk waarde heeft in het leven. Daarbij wordt de ellende van de recessie gerelativeerd met enigszins sarcastische humor: The Unemployed Olympics die op veel plekken in de USA worden georganiseerd (ingestuurd door Wojtek Szumowski) of gratis intelligente streetart (of vandalisme?) op een onverwachte plek aangedragen door Baptist Braye.

Social Web: Web 2.0 (en verder) is een handige tool om de recessie op een creatieve en milieuvriendelijke manier door te komen. Zoals DIYbio, een online community waarin (hobby-)biologen elkaar aansporen en tips geven om in de garage onderzoek te kunnen doen en soortgelijke initiatieven gevonden door Guillermo Boces. Ook Twitter helpt bedrijven als Kogi aan nieuwe marketingtools die hun succes al hebben bewezen volgens Josh Levine.

Uiteraard is op de website nog veel meer te vinden. Laat je inspireren en meng je in de discussie! Hieronder ter achtergrondinformatie een interview van Matthijs van den Broek met Carl Rohde, waarin Rohde uitlegt hoe de Top 15 tot stand komt:

Ingeborg Bruinewoud
projectmanager & community/content manager bij ScienceoftheTime.com

Ingeborg Bruinewoud (’86) begon haar studie Pedagogische Wetenschappen aan de UU vol goede moed en idealen maar ontdekte daar al gauw dat haar interesse te maatschappijbreed was voor deze opleiding. Via een minor cultuurstudies en cultuursociologische vakken bij Carl Rohde ontwikkelde ze een voorliefde voor het observeren van de maatschappij door een mentaliteitstrend-analytische bril en kon ze in 2007 terecht bij (toenmalig) Signs of the Time om het nieuw te starten project ‘the Top-15 Coolest Worldwide’ te ondersteunen. Inmiddels is haar takenpakket bij Signs of the Time/Science of the Time flink uitgebreid: naast het achter de schermen editten, onderhouden, netwerken en interpreteren van de Top-15, leidt ze inhoudelijk en facilitair verschillende Coolhunts (Cool Retail Hunt, Cool City Hunts op verscheidene universiteiten en hogescholen wereldwijd), denkt en schrijft ze mee bij de ontwikkeling van nieuwe trends en interpretaties, verzorgt ze de PR en geeft af en toe een lezing over de inzichten en theorieën van Science of the Time. Daarnaast houdt ze als communitymanager een oogje in het zeil op de website www.scienceofthetime.com en is tevens verantwoordelijk voor alle content op deze website. In haar vrije tijd blijft ze graag bij door veel te lezen en schrijven, te fotograferen en er op uit te gaan in zowel de fysieke als in de virtuele wereld. Kunst en cultuur zijn haar grote passie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    vincente

    @matthijs leuk interview met Carl Rohde. Interessante man en bedrijf. Hij heeft echt een mooi systeem opgezet om trends op het spoor te komen. Ga het zeker volgen.


    3 juli 2009 om 03:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief