Cannes Lions 2009: De epiloog en Café d’Idee

2 juli 2009, 09:07

Omdat we vanmiddag allemaal zijn uitgenodigd op Sanoma’s Café d’Idee op Strand Zuid in Amsterdam waar het in Cannes ingezonden en bekroonde werk besproken zal worden door onder meer de Nederlandse juryleden print en cyber Marcel Hartog (Publicis), Bram de Rooij (Euro RSCG 4D) en Bas Engels (TBWA/Neboko) lijkt het een mooi moment voor De Epiloog van de Cannes Lions 2009.

In dit zware jaar, waar het even leek dat niemand naar Cannes zou gaan, sprongen een aantal (semi-)overheidspartijen als Syntens en de Kamer van Koophandel in de bres om een Nederlands platform in Cannes te garanderen. De Clipper Stad Amsterdam werd 2 dagen aan de kade aangemeerd en aan boord vonden bij vlagen knetterende inspiratiesessies als ‘Advertising vs. Games’ en Advertising vs Design’ plaats. Vooral tijdens de door MediaMonk Victor Knaap afgetrapte sessie over de mogelijke rol van games in advertising liep de temperatuur in het bij aanvang al warme vooronder hoog op. AT5 legde een en ander vast. Hieronder de embedded video.

De door de BNO gehoste sessie Advertising vs Design kon door het time slot (de ochtend na de Oranjeborrel en het Massive feest) ondanks 75 aanmeldingen slechts 30 mensen verwelkomen. En dat was jammer, want de discussie die inhaakte op de presentatie van Eugene Bay (VBAT) was pittig en interessant. Lode Schaeffer (INDIE v/h S-W-H) en Eugene waren zeer eenstemmig over een ‘Discipline vs Discipline’ discussie: een non-issue. Moderator en zilveren leeuw winnaar Dagan Cohen (DraftFCB) kon de heren maar moeilijk bewegen het onderscheid tussen hun beide vakgebieden uit te diepen. Het betoog van Eugene had een focus op storytelling als centrale strategie in alle communicatie rondom een merk. Lode brak een lans voor ‘creatief ondernemerschap’ en dan niet voor jezelf, maar voor je klant. Een ondernemende organisatie heeft volgens Lode enthousiaste creatieven nodig die op dat ondernemerschapsniveau kunnen opereren. Lode’s nieuwe bureau INDIE wil dit denken in de praktijk gaan brengen.

Naast de sessies waren er natuurlijk de Nederlandse bureaus die ook een prijs mee mochten nemen uit Cannes. Elders is al opgemerkt dat Nederland slecht matig weet te oogsten op interactief gebied. Maken we minder werk? Zenden we slechter in? Zenden we te weinig in, of de verkeerde dingen? De IPAN sessie Inzenden voor Cannes doe je Zo heeft in ieder geval niet voldoende geholpen. Dat mocht de lol op de feesten en in het afvoerputje van Cannes – de Martinez – niet drukken. Sterker nog, het leek alsof er iedere avond een behoorlijke oververtegenwoordiging aan Nederlandse feestvarkens ook de eindstreep in het vroege ochtendgloren wist te halen. Zou dat ook iets met dat gebrek aan leeuwen te maken hebben?

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!