Google News uitbreiding met YouTube integratie

1 juli 2009, 04:31

{title}Google News is altijd al een goede plek geweest om je honger naar de laatste nieuwfacts te stillen. Een aggregaat van alle nieuwsbronnen die hun headliners aanbieden. Een perfecte plek dus voor aanbieders om nieuwsfeiten te “show-casen”. Werd vorige week Wikipedia al geïntegreerd in Google News, sinds deze week doet Google hier nog een schepje bovenop qua functionaliteit: YouTube integratie.

De eerste tekenen van deze plannen waren al te zien in mei, toen enkele videoresultaten toegevoegd werden aan Google News. En nu is het mogelijk voor alle, ondertussen 25.000+, nieuwsbronnen om videocontent toe te voegen door het zogenaamde YouTube Partner Program. Maar wat zijn de voordelen?

De voordelen van het gebruik volgens Google

Olivia Mai, de YouTube News Manager, geeft op het Google News Blog aan wat onder andere de voordelen zijn van het gebruik van deze optie. Natuurlijk worden de lage kosten aangehaald. Immers, YouTube verzorgt de hosting van je video’s die je vervolgens weer op je eigen site kan embedden. Ook de mogelijkheid van data analyseren: toegang tot de YouTube analytics data. Maar misschien wel het belangrijkste deel: een groot publiek. Miljoenen bezoekers per dag maken gebruik van YouTube en Google News. Daar aanwezig zijn met een video geeft je de mogelijkheid om je merk verder uit te bouwen en misschien zelfs een compleet nieuw publiek aan te spreken.

Google News met YouTube integratie

Nieuwe social kansen

Naast de kansen die Olivia Mai noemt, er is nog een groot voordeel voor nieuwsaanbieders: sociale kansen! Van nature is YouTube een perfect sociaal medium. De interactie tussen gebruikers en aanbieders biedt goede mogelijkheden om dit op te nemen in je social strategie. De eigen micro communities binnen YouTube zijn een perfecte manier om aan te haken bij de doelgroep. Wellicht een goed moment om je social strategie opnieuw onder de loep te nemen (of op te stellen): wat gaat er goed, wat niet en waar kunnen we kansen toevoegen? Onderzoek hoe het YouTube Partner Program past in of aansluit bij je strategie. Maar laten we ook SEO hierin niet vergeten en de mogelijkheden rondom video optimalisatie.

Meedoen aan het YouTube Partner Program

Aanmelden is simpel: het invullen van een formulier is voldoende, waarna Google gaat kijken of je in aanmerking komt om mee te doen aan het partner programma. Niet zeker of je voldoet aan de gestelde criteria? Check dan de lijst met kwalificaties.

Al met al lijkt het een goede ontwikkeling voor content producers om meer traffic/exposure/kijkers te genereren. Deze functionaliteit zal eerst over .com uitgerold worden, voordat het in Nederland beschikbaar wordt.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

2 Reacties

    Sven

    Wel boeiend als je het combineert met de Tweede Kamer waarin de meerderheid deze week stelt dat onder motto vrije nieuwsgaring ook zaken als premium sportbeelden door eenieder getoond moeten kunnen worden.

    Oftewel…. maandagochtend ga ik naar Google News om de goals van het weekend eens even te bekijken.

    Het is geen nieuws dat Google wederom de winnaar wordt is dit verhaal


    1 juli 2009 om 06:14
    Richard van den Boogaard

    Bovenstaand artikel gaat om YouTube Partner Channels. Deze partner channels zijn voorbehouden aan partijen die content bijdragen aan YouTube die Google kan monetizen. Bij het invulformulier waar hier naar verwezen wordt, staat dit ook als een verplicht vinkje. Concreet komt het er op neer dat je toestaat dat er advertenties voor (pre-roll), als overlay (in-video advertising) en rondom (companion ads) worden vertoond.

    Voor mediabedrijven kan dit een aanvullende bron van inkomsten zijn. Voor merken kan dit ongewenste effecten opleveren, zoals advertenties van concurrenten. Voor hen is het interessanter om te opteren voor een brand channel. Dit biedt grosso modo dezelfde voordelen als een partner channel, zonder dat de content commercieel wordt geexploiteerd. Wel ben je verplicht om er een media-investering van minimaal 25k tegenover te stellen.


    11 juli 2009 om 06:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!