Marktaandeel Bing blijft stijgen

24 juni 2009, 03:37

Bing LogoDe re-branding van Microsoft’s Live naar Bing heeft de zoekdivisie van het bedrijf momenteel nog geen windeieren gelegd. In het laatste onderzoek van ComScore is te zien hoe Bing nog steeds terrein aan het winnen is op het gebied van zoekactiviteit. Het onderzoek is gedaan in de lanceringsweek en de weken daarna.

Waar iedereen eigenlijk een beetje had verwacht dat de stijging vooral te maken had met de vele media aandacht rondom de lancering, blijkt het nu toch een blijvende verbetering te zijn. De zoekmarkt (of zoekers op de zoekmarkt) zijn aanhoudend geïnteresseerd in Bing en de resultaten die deze nieuwe zoekmachine geeft. Het totale marktaandeel stijgt van 9.1% naar 11.3% in de eerste week. En dit is nu zelfs doorgestegen naar 12.1%.

Marktaandeel Bing

De vraag is alleen: komt dit door de verbeterde zoekervaring die Bing biedt of is de gigantische reclamecampagne de grote aanjager. Naar verluid heeft Microsoft ergens tussen de 80 & 100 miljoen dollar uitgegeven aan deze campagne om gebruikers duidelijk te maken welke mogelijkheden Bing te bieden heeft. En dan hebben we het alleen nog maar over de reclame.

Maar welke zoekmachine zou jij voor kiezen als je in een blinde zoektest zoekresultaten voorgeschoteld krijgt? Zou je dan nog altijd voor Google kiezen (conform de dominatie over de gehele zoekmarkt)? De resultaten van de BlindSearch test zijn zeker interessant, aangezien 1/3 van de gebruikers voor Bing kiest. Zou dat betekenen dat Bing inderdaad meer relevante zoekresultaten toont, maar dat we vanuit gewoonte voor Google kiezen? Toch blijft het lastig om je zoekgedrag/zoekmachine gebruik aan te passen in een omgeving waar “googelen” een werkwoord is geworden die te vinden is in de Dikke Van Dale.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

6 Reacties

    Lotte

    Ik gebruik zelf alleen nog maar Bing, switch al niet eens meer naar Google voor vergelijking. Moet ook zeggen dat voor mij de zoekervaring zeker wel telt. De spartaanse interfaces van Google zijn zeker snel en overzichtelijk, maar ik denk dat MS dezelfde usability heeft weten te behouden met een prettigere ervaring


    24 juni 2009 om 06:03
    Nienke Buiskool Leeuwma

    Ik vind de “meer” optie op dit moment het sterkst aan Bing. Geeft toch een hele andere dimensie aan het zoeken. Maar ik denk zeker dat “gewoonte” meespeelt in het gebruik van de zoekmachine Google.


    24 juni 2009 om 06:16
    M. Roelofs

    wat leuk! MS heeft ook (zie @lotte) een seeding bureau in de arm genomen.


    24 juni 2009 om 08:14
    Annelies Verhelst

    De test zegt bij mij Google :). Die komt toch gewoon met net ff relevantere resultaten. Als ik zoek op “anneliesje” dan toont Bing allemaal Myspace accounts, Windows Live accounts, een tweet van @jo0Lz waarin ik voorkom en mijn Twitteraccount bovenaan. Dat laatste doet Google ook wel, maar daaronder komt direct mijn website, dus dat vind ik dan niet zo erg, tweede van boven kan ik mee leven. Mijn website komt bij Bing pas op 5 en bij Yahoo op 3 en Yahoo toont ook nog een leeg blogspot account (die niet van mij is).

    Dus: ik blijf bij Google! en niet alleen om de gewoonte en het feit dat Google de startpagina is van Firefox (die kun je namelijk aanpassen :P).


    24 juni 2009 om 08:59
    sjongsma

    @Annelies: ik vraag me af of een “ego-search” wel het beste is voor zo’n test. Daarbij heb je teveel een verwachting. Neem een random search term of keyword, of niet beter: iets waar je op dat moment echt naar op zoek bent. Gebruik dan niet standaard Google, maar doe dan de test.

    Uiteraard heeft iedereen zijn voorkeur bij het gebruik van zoekmachines en bijbehorende resultaten. Want die resultaten maken meestal de betreffende zoekmachine wat hij is. Het interessante aan het onderzoek van die blind-search-test is dat toch 1/3 van een grote groep mensen voor Bing kiest, als ze niet weten welke zoekmachine de resultaten serveert.


    24 juni 2009 om 11:30
    Derek Visser

    Dit zijn cijfers uit de US neem ik aan? Ik vraag me af hoe de Nederlandse zoeker heeft gereageerd op de introductie van Bing, gezien het absurd hoge marktaandeel van Google in Nederland. Heeft iemand hier gegevens over?


    10 juli 2009 om 07:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!