De re-branding van Microsoft’s Live naar Bing heeft de zoekdivisie van het bedrijf momenteel nog geen windeieren gelegd. In het laatste onderzoek van ComScore is te zien hoe Bing nog steeds terrein aan het winnen is op het gebied van zoekactiviteit. Het onderzoek is gedaan in de lanceringsweek en de weken daarna.
Waar iedereen eigenlijk een beetje had verwacht dat de stijging vooral te maken had met de vele media aandacht rondom de lancering, blijkt het nu toch een blijvende verbetering te zijn. De zoekmarkt (of zoekers op de zoekmarkt) zijn aanhoudend geïnteresseerd in Bing en de resultaten die deze nieuwe zoekmachine geeft. Het totale marktaandeel stijgt van 9.1% naar 11.3% in de eerste week. En dit is nu zelfs doorgestegen naar 12.1%.

De vraag is alleen: komt dit door de verbeterde zoekervaring die Bing biedt of is de gigantische reclamecampagne de grote aanjager. Naar verluid heeft Microsoft ergens tussen de 80 & 100 miljoen dollar uitgegeven aan deze campagne om gebruikers duidelijk te maken welke mogelijkheden Bing te bieden heeft. En dan hebben we het alleen nog maar over de reclame.
Maar welke zoekmachine zou jij voor kiezen als je in een blinde zoektest zoekresultaten voorgeschoteld krijgt? Zou je dan nog altijd voor Google kiezen (conform de dominatie over de gehele zoekmarkt)? De resultaten van de BlindSearch test zijn zeker interessant, aangezien 1/3 van de gebruikers voor Bing kiest. Zou dat betekenen dat Bing inderdaad meer relevante zoekresultaten toont, maar dat we vanuit gewoonte voor Google kiezen? Toch blijft het lastig om je zoekgedrag/zoekmachine gebruik aan te passen in een omgeving waar “googelen” een werkwoord is geworden die te vinden is in de Dikke Van Dale.