• Usability & design
    wordt gesponsord door

Multi-merk strategie van DSB succesvol op online markt van persoonlijke leningen

Multi-merk strategie van DSB succesvol op online markt van persoonlijke leningen

{title}

Wanneer mensen online op zoek gaan naar verstrekkers van persoonlijke leningen, is de kans groot dat ze bij een onderneming van Dirk Scheringa terechtkomen. Tot die conclusie komen we na de Web Performance Scan die we in mei uitvoerden onder potentiële leners. De verschillende websites van DSB presteren allen behoorlijk, met zelfs drie merken in de top 4.

Het onderzoek

In mei hebben we een Web Performance Scan gedaan van de persoonlijke leningen markt. Doel van de Web Performance Scan is om de oriëntatiefase van een product inzichtelijk te maken en er zo achter te komen waarom mensen, wanneer zij zich oriënteren (op het internet), naar een bepaald product kiezen en voor een bepaalde aanbieder. In een vorige blog en op onze website kun je meer informatie vinden over hoe dit onderzoek is opgezet.

Leenmarkt is een gevecht om de bezoeker

Doordat er in deze markt veel verschillende aanbieders zijn die allen een stuk van de taart willen, is er een behoorlijk gevecht om de bezoeker. Alle partijen hebben de grootste moeite om een groot deel van de potentiële bezoekers naar hun website te lokken. De DSB-merken slagen hier op het moment het best in. Met Becam, DSB Bank en Frisia bezet het concern de gehele top 3 qua vindbaarheid.

DSB-merken niet bijzonder qua conversie

Op het gebied van vindbaarheid mag DSB zich dus zeker de koning noemen. Door hun goede zichtbaarheid kun je als je op zoek bent naar een persoonlijke lening niet om ze heen. Al deze labels laten echter nog wel steken vallen op het gebied van conversie. De conversie van DSB ligt tussen 12,5% voor Lenen.nl en 25% voor DSB Bank. Dit is een behoorlijk contrast met bijvoorbeeld Santander.nl, die overall een lagere score heeft door vooral de mindere vindbaarheid, maar ruim de helft van de bezoekers die hen vindt overtuigt om daar de lening af te sluiten.

Grootbanken verliezen de markt

De grootbanken ING, Rabobank en ABN Amro lijken nog niet in te zien dat het internet ook voor hen een goed kanaal kan zijn om klanten te trekken. Potentiële klanten zien deze banken nog wel als een serieuze optie, maar haken in de meeste gevallen na een bezoek aan de website af. Een speler als DSB profiteert hier behoorlijk van en pakt daardoor het grootste stuk van de taart. Tussen de grootbanken doet de Rabobank het met een derde plaats over het algemeen nog heel aardig. Vreemd genoeg laten ze het totaal liggen op vindbaarheid; nog geen derde van de deelnemers kwam tijdens het onderzoek op de site terecht. Zonde, want de bezoekers klikken veelvuldig door op de site en geven aan veel vertrouwen in de bank te hebben.

Santander in opmars

De grote internationale bank Santander, die relatief nieuw is op de Nederlandse markt (heeft activiteiten RBS Nederland overgenomen), scoort verrassend goed in dit lijstje. Op dit moment doet deze bank het in deze markt net zo goed of vergelijkbaar met de Nederlandse grootbanken, zonder dat zij dezelfde naamsbekendheid hier hebben. Zo was er bijvoorbeeld niemand die voorafgaand aan dit onderzoek Santander opnoemde als een partij waarvoor vooraf een voorkeur bestond. Toch kwam nu 22,5% op de website van Santander en heeft uiteindelijk 12,5% van alle respondenten aangegeven dat Santander voor hen de beste partij is.

Vreemde voorwaarde

Veel deelnemers liepen bij het opvragen van een offerte tegen hetzelfde probleem aan. Ze moesten een bankrekeningnummer invoeren die bij de bank hoorde die ze op dat moment aan het bekijken waren. Bij Rabobank, ING en ABN Amro bestaat nog steeds de eis dat mensen er al een rekening moeten hebben voor ze een product als een lening kunnen afsluiten. Dit verbaast mij behoorlijk, omdat ik vaker gehoord heb dat een rekeningnummer niet bepaald het meest winstgevende product van een bank is. Wat ik dan ook niet begrijp, is waarom er niet gelijk een klantnummer/rekeningnummer wordt aangemaakt zodra iemand een product als een lening wil aanschaffen.

Conclusie

De markt voor persoonlijke leningen via internet is behoorlijk verdeeld over vele verschillende websites. Om te beginnen is de grootste uitdaging om ervoor te zorgen dat mensen bereid zijn om jouw website te bezoeken. De multi-merken strategie van DSB is hierin het meest succesvol. De reden dat de DSB groep met deze enorme aanwezigheid niet de hele markt in zijn greep heeft, is de voor verbetering vatbare conversie. Op dit gebied gooit Santander de hoogste ogen, maar die laat juist aan zichtbaarheid weer te wensen over. De partij die het eerst weet te leren van de ander, kan de markt van persoonlijke leningen werkelijk gaan domineren.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Ook grote banken zouden affiliates moeten durven inzetten, deze affiliates staan nu op posities in Google met meer dan redelijke site. Waarom deze kansen ook niet benutten?

    geplaatst op
  • Dat DSB niet de hoogste conversie heeft, zal ook te maken hebben met alle negatieve berichtgeving. Ze zijn al een tijdje vaste klant bij Tros Radar en er is zelfs een apart forum voor klachten over de DSB: http://www.dsbramp.nl/phpBB3/viewforum.php?f=2

    geplaatst op
  • Misschien goed om aan te geven dat het conversie percentage dat wordt genoemd het aantal "proefkonijnen" betreft dat heeft aangegeven te willen kopen (mits zij intentie hebben)? Dit zijn dus geen daadwerkelijke conversie percentages?

    @Henk: Hoeveel mensen hebben aan dit gebruikersonderzoek deelgenomen?

    geplaatst op
  • @ Ton:
    Het gaat hier inderdaad om conversie binnen deze groep. Deze mensen is een case voorgelegd waarbij zij zich inleven in de koopbehoefte van in dit geval een persoonlijke lening maar waarbij zij wel een keuze moeten maken voor een bepaalde speler.

    Voor dit onderzoek hebben wij 40 mensen bij ons op kantoor ontvangen.
    Met de hoeveelheid benodigde respondenten hebben wij uitvoerig getest. Dit hebben we gedaan met 10, 20, 40, 60, 80 en 100 respondenten. Nu geldt hier – net als voor vele andere onderzoeken – de 80/20 regel voor wat betreft het aantal respondenten. We zien dat bij een toenemend aantal respondenten het plaatje steeds scherper wordt, maar dat de essentie gelijk blijft.

    geplaatst op
  • @Henk Interessant. Wat me wel opvalt is dat Rabobank op de derde plek staat in je lijstje maar dat je verderop schrijft:
    "Tussen de grootbanken doet de Rabobank het met een derde plaats over het algemeen nog heel aardig. Vreemd genoeg laten ze het totaal liggen op vindbaarheid; nog geen derde van de deelnemers kwam tijdens het onderzoek op de site terecht. Zonde, want de bezoekers klikken veelvuldig door op de site en geven aan veel vertrouwen in de bank te hebben."
    Toch wat vreemde uitkomst uit het onderzoek. Rabobank staat altijd in de top2 a 3 als je zoekt naar 'lening' 'lenen', 'geld lenen', 'geld lening', dus zoveel laten ze niet liggen. Tuurlijk in de long tail maar die kan niet veroozaken dat ej dan niet gevodnen wordt in tweederde vand e gevallen.

    Ik ben erg benieuwd welke meest voorkomende termen jouw pannel gebruikte om tot deze conclusie te komen.

    geplaatst op
  • @Keesjan
    Zeker interessant. Als ik kijk naar de zoektermen komen hier niet echt verrassingen voor. De case was zoek een "persoonlijke lening" en dit is dan ook verreweg de meest gebruikte zoekterm. Daar omheen is er vooral gezocht op zaken als "lage rente" "leningen vergelijken" "goedkope leningen" "lenen". In principe allemaal woorden waar de Rabobank hoog mee staat in de zoekmachines.

    Uit de data blijkt dat Rabobank in het gehele proces niet snel wordt gevonden, eigenlijk altijd pas nadat er drie andere websites zijn bekeken. Het lijkt er op dat de positionering in Google niet overeenkomt met de positionering van wat mensen in hun hoofd hebben bij het afsluiten van een persoonlijke lening. Als mensen aan een lening denken lijkt de Rabobank minder goed aan te sluiten op deze behoefte dan bijvoorbeeld DSB merken.

    geplaatst op
  • Door welke factoren wordt de web performance score nu samengesteld, alleen vindbaarheid en conversie, of worden nog meer elementen meegenomen?

    Is bij de vindbaarheid alleen rekening gehouden met organische resultaten of ook met Adwords? Bijvoorbeeld een Santander komt in de organische resultaten vrijwel niet naar voren.

    In hoeverre is er daarnaast rekening gehouden met deelnemers die uitkomen bij een affiliate? Zij scoren namelijk ook redelijk prominente plekken in de organische resultaten.

    geplaatst op
  • @ Martijn
    Voor je eerste vraag wil ik je graag verwijzen naar mijn reactie van 26 juni 2009 bij de blog over ons onderzoek over de energiemarkt.

    Vindbaarheid wordt bij ons niet gedefinieerd door de positie op zoekmachines, al dan niet organisch of door Adwords, maar gemeten aan de hand van het aantal respondenten dat daadwerkelijk op een site terecht is gekomen tijdens ons onderzoek. Zij worden hierbij volledig vrij gelaten in hun zoekwijze en kunnen dus ook buiten zoekmachines bij aanbieders terecht komen.

    Met betrekking tot affiliates geldt hetzelfde. Wij doen onderzoek naar de zoektocht van potiëntele klanten; hoe komen zij tot de aanschaf van een product? In dit oriëntatieproces bezoekt de gebruiker zowel vergelijkers als directe aanbieders. Beide zijn van essentieel belang in het oriëntatieproces en mensen zijn hier vrij om te kiezen voor een vergelijker of directe aanbieder. In het geval van dit onderzoek is alleen Independer in de top-15 terecht gekomen, maar vorige onderzoeken laten zien dat affiliates niet alleen bij de oriëntatie, maar ook bij de uiteindelijke aanschaf belangrijke spelers op de markt zijn (tijdens ons onderzoek naar autoverzekeringen behaalde Independer zelfs de eerste plaats).

    geplaatst op
  • ATTENTIE
    Bent u enige vorm van financiële moeilijkheden?
    Wenst u een lening aan uw schulden?
    Bent u van plan om VERHOGING uw financiën?
    ARE YOU A BUSINESS MAN WHO WANTS TO EXPAND ZIJN / HAAR FIRM. U wordt hierbij ADVISED contact GENUINE, betrouwbare en efficiënte LENING KREDIETVERLENING VOOR UW ONDERNEMING EFFICIËNT lening. I AM ERKEND door zowel particulieren als de overheid voor ONZE grote efficiëntie
    we leningen vrij
    Wij zijn een volledig geregistreerde lening agentschap, geven we de lening aan alle hulp nodig in de hele wereld. Bent u op zoek naar geld om te betalen? wij willen dat u weet dat wij kunnen u helpen met een lening, en we zullen blij zijn om u een loan.we geven lening tegen een zeer lage rente op 3% procent per maand, Geïnteresseerde personen kunnen contact opnemen via e-mail adres: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
    Wij Geeft out: --
    * woningkredieten
    * Auto-leningen
    * Hypotheken
    * Business Leningen
    * Internationale Leningen
    * Persoonlijke Leningen en anderen.
    Best Verord

    geplaatst op
  • Bent u niet in staat om een ongedekte leningen omdat u slecht krediet-status krijgen? Don't worry. We zijn Bad Credit Unsecured Personal Loans.Email met ons opnemen via harry.loancompany009 @ gmail.com
    Heer Harry Wood

    geplaatst op
  • Aanbod van het lenen van geld snel en betrouwbaar
    Ik ben een particuliere investeerder die persoonlijke leningen, onroerend goed-leningen en investeringen biedt. Het is een kans, dan u wilt dat om een bedrijf te starten of projecten contact met mij, omdat de eerste is altijd beter gediend. Het geleende bedrag zal worden terugbetaald binnen een periode van 4 maanden of 20 jaar en ouder, mits de regels en wetten worden nageleefd dus als u op zoek bent voor een lening contact me.
    Opmerking: Uitleentermijn is 3 dagen, bent u snel in de procedures. Antwoord me snel om uw lening op korte, middellange en lange termijn.
    Ik verleen de lening op de volgende gebieden:
    - Financiële Lening
    - Investering Lening
    -Auto lening
    - Consolidatie van de schuld
    - Persoonlijke Lening En anderen.
    Dus als je contant geld lening nodig aarzel niet om mij te contacteren per e-mail om meer te leren over mijn zeer gunstige voorwaarden.
    Onthouden persoon niet ernstig.
    Gelieve te antwoorden mij op via mail:dominekrafft@gmail.com

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.