Independer.nl dominant in online markt autoverzekeringen

17 mei 2009, 06:37

{title}

In de periode maart-april hebben wij een onderzoek gedaan naar de prestaties van websites die op internet autoverzekeringen aanbieden. Uit ons onderzoek blijkt dat Independer.nl veruit de krachtigste aanbieder op het internet is op dit gebied. Maar liefst 25% van de onderzoeksdeelnemers kozen ervoor om hun autoverzekering bij Independer af te sluiten. Independer.nl moet het vooral hebben van de kwaliteit van de online dienstverlening, maar scoort duidelijk minder sterk op imago en vertrouwen dan de grotere partijen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen vooraf eerder geneigd zijn om te kiezen voor een partij met meer naamsbekendheid. Door tegenvallende websites wijken zij uiteindelijk toch af naar andere partijen. Een goed voorbeeld is de ANWB, die zeer sterk scoort op imago en vertrouwen maar het op de website zelf laat liggen.

Resultaten

Independer komt dus duidelijk als beste uit de bus. 25 procent van de deelnemers geeft aan de autoverzekering via Independer af te willen sluiten. In vergelijking met de andere aanbieders is Independer heer en meester op het gebied van online autoverzekeringen. Toch scoort Independer geen 8 of 9 in onze Web Performance Scan (WPS) maar een 6,6. Hieruit blijkt dat ook Independer nog veel werk te doen heeft om beter te worden. Je kunt zelfs stellen dat ze nu de beste zijn vanwege gebrek aan beter. De nummer 2 in ons onderzoek is de ANWB. Opvallend is, dat deze site goed gevonden wordt (door 62,5 procent van de deelnemers) en dat mensen veel vertrouwen hebben in de ANWB, maar dat mensen achteraf toch teleurgesteld zijn in hetgeen de website hen te bieden had (slechts 2,5 procent geeft aan de autoverzekering bij de ANWB af te willen sluiten).

Opvallend

Tijdens het onderzoek stond Netpolis op nummer 1 in de organische zoekresultaten van Google op het woord “autoverzekering”. Toch waren er slechts 13 van de 40 mensen die de website van Netpolis bezochten. Interessant is dat bekende merken die lager scoren in de ranking van Google toch eerder aangeklikt worden.

Pijnlijk

Centraal Beheer, historisch gezien een van de grootste spelers op het gebied van autoverzekeringen, werd nog redelijk vaak gevonden, maar door niemand gekozen als de partij waar de verzekering zou worden afgesloten. Andere gevestigde partijen, zoals ING, SNS Bank en Meeús, doen eigenlijk helemaal niet mee op internet en verdienen in dit onderzoek niet eens een plaats in de top 20.

Onderzoeksopzet

Voor dit onderzoek hebben we een selectiebureau veertig mensen laten selecteren die vallen in de doelgroep voor online aanbieders van autoverzekeringen. Deze deelnemers variëren in leeftijd van 20 tot 40 jaar, zijn in het bezit van een eigen auto en zijn allen regelmatige internetgebruikers. We nodigen deze mensen uit bij ons op kantoor en leggen ze een case voor: je hebt een nieuwe auto gekocht en wilt deze via het internet verzekeren. Vervolgens worden de deelnemers in ons lab vrij gelaten om op het internet te gaan zoeken en monitoren wij het gehele proces van hoe zij deze zoektocht beleven. In totaal bezochten de deelnemers 60 verschillende autoverzekeringen websites en gaven 274 website beoordelingen.

De belangrijkste aspecten die bepalend zijn voor het behalen van een hoge score in ons onderzoek, zijn de vindbaarheid van de site, de ‘doorgaan-score’ (besluit een potentiële klant direct na het zien van een website om verder te kijken of wordt de website zo snel mogelijk verlaten en waarom?), de gebruiksvriendelijkheid, de informatiewaarde (sluit de informatie aan bij de zoekwensen van een potentiële klant?) en de persoonlijke voorkeur van een gebruiker. Kortom: welke aanbieder wordt snel en gemakkelijk gevonden op internet en voor wie wordt uiteindelijk gekozen en waarom precies.

Onderzoeksdoel

Het doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in het proces dat mensen thuis beleven wanneer zij zich oriënteren naar een autoverzekering. Hoe komen zij tot een beslissing om voor een bepaalde website te kiezen om hun autoverzekering af te sluiten?

Tegenwoordig weet je als bedrijf al redelijk veel van je website. Met een programma als Google Analytics krijg je een goed beeld waar je bezoekers vandaan komen, hoe goed ze converteren en wat ze precies doen op je website. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat gemiddeld genomen 3 procent van de mensen die je website bezoeken ook iets koopt en kun je uitrekenen dat dit een x aantal euro’s oplevert. Op deze manier kun je vervolgens berekenen hoe dit zich verhoudt tot de gemaakte kosten en kun je kijken hoe rendabel je online strategie is. Daarnaast is het slim om je website te laten testen door gebruikers om zo de gebruikerservaring van je website te achterhalen. Om echt online succes te boeken heb je veel meer nodig. Hoeveel weet je van je concurrenten? Hoe blij ben je met een verbetering van je conversie van 3 procent naar 3,5 procent als je weet dat je concurrent 10 keer zoveel markt pakt?

Op het internet kunnen potentiële klanten makkelijk kiezen tussen website A of website B. Tegenwoordig is het heel eenvoudig geworden voor een klant om naar een andere website te gaan als iets niet bevalt. Als je echt succes wilt boeken op het internet dan moet je streven naar het beste, op alle vlakken. Om te weten hoe je echt de beste wordt, is het essentieel om in de hoofden van je potentiële klant te duiken en precies te achterhalen waarom zij keuzes maken tussen de verschillende websites. Hier kun je vervolgens jouw eigen website haarfijn op aansluiten.

Conclusie

Er is een grote concurrentiestrijd aan de gang op het gebied van autoverzekeringen. Op dit moment presteert Independer ver boven de andere partijen, maar is ook Independer nog lang niet perfect. Grote merken hebben nog kansen genoeg om de kwaliteit van hun online diensverlenging te laten overeenkomen met de kwaliteit die hun merk uitstraalt. Wij houden dit onderzoek ieder half jaar. Ik ben benieuwd hoe de verschillende partijen de volgende keer scoren. De aankomende tijd doen wij ook onderzoek naar het oriëntatieproces van andere online producten en publiceren we dit ook op Marketingfacts.

Heb je feedback over de uitkomsten of over de onderzoeksopzet, dan horen wij dat graag!

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

5 Reacties

    Lodewijk Volgers

    Interessant om te lezen, alhoewel independer met het vergelijken een ander concept is dan bv FBTO of ANWB. Is het onderzoek beschikbaaar?

    Lodewijk Volgers – ANWB


    18 mei 2009 om 05:41
    Henk Kroezen

    @ Keesjan

    Dank je wel! De 28e is het zover dat ons boek gelanceerd wordt 🙂

    @Lodewijk

    – Het klopt inderdaad dat Independer een ander concept is. Voor dit onderzoek hebben we mensen alleen een doelstelling meegegeven (sluit een autoverzekering). De keuze voor het gebruik van verschillende concepten hebben we vrij gelaten.

    – Opvallend is wel dat Independer de enige vergelijker is bij de eerste 15. Verzekeringssite vergelijkt ook autoverzekeringen en wordt veel minder goed beoordeeld.

    – Het uitgebreide onderzoek met alle informatie over elke aanbieder zetten wij commercieel in de markt. Voor informatie hierover kunt u contact opnemen met WUA!


    18 mei 2009 om 06:55
    Hanzel

    Hema en ANWB behoren tot top 10 branchevreemde online verzekeraars

    Veel retailers leveren tegenwoordig ook financiële producten zoals verzekeringen. De Hema en ANWB staan zelfs in de top 10 van retailers die het branchevreemde product online verzekeringen leveren. Dat blijkt uit het rapport `Retail 2.0: Hoe insiders terrein verliezen aan outsiders` van IG&H. Ook Kruidvat biedt naast reguliere producten financiële diensten.

    Door online ontwikkelingen als user generated content, communities en communicatievormen als msn en Twitter, is de consument een `prosument` geworden. De prosument denkt mee, produceert content en doet zijn aankopen steeds vaker online, ook bij de afname van financiële producten. Omdat deze productcategorie als low interest wordt gezien en consumenten op dit vlak weinig actief zijn, is eerder sprake van de `passument`. Deze stelt zich passief op uit desinteresse, luiheid of gebrek aan kennis. Het zijn deze consumenten die retailers op het oog hebben met hun financiële producten.

    De passument gaat niet zelf op zoek naar een financieel product en dus is de aanwezigheid van traditionele aanbieders op internet weinig effectief. Passumenten verwachten dat financiële dienstverleners actief inspelen op hun behoeften. De traditionele financiële dienstverlener heeft bij deze groep geen beste reputatie (meer), wat nieuwe spelers, die niet negatief in het nieuws geweest zijn, volop mogelijkheden biedt.

    Bron : Marketing Research Base


    20 mei 2009 om 06:52
    Henk Kroezen

    @ Johan, Dank je wel voor je reactie. Door mijn ervaring bij VerzekerVoordelig.nl weet ik dat mensen inderdaad vaak voor het sluiten van een verzekering nog even bellen. In de meeste gevallen gaat zo’n gesprek dan over of alles goed is ingevuld en of dit inderdaad de verzekering is die ze willen. De keuze is dan eigenlijk al gemaakt en heel erg inhoudelijk is dit meestal niet meer.

    Als website is het natuurlijk de uitdaging om alle informatie zo te tonen dat onduidelijkheden eigenlijk niet meer bestaan en dat de website dermate vertrouwen wekt dat het telefoontje niet meer nodig is.

    Voor het vervolg van dit onderzoek is het inderdaad interessant om te achterhalen welke partijen het meest interessant zijn en of ze eerst nog wel of niet zouden bellen.


    20 mei 2009 om 12:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!