Economisch weerbericht (36): Overlevingscrisis

Economisch weerbericht (36): Overlevingscrisis
, Sogeti/VINT
@BLO2M

{title}Geen recessie en geen depressie. Op Fast Forward, het VINT-symposium 2009, haakte Arnold Heertje voor een 500-koppig IT-publiek liever aan bij Schumpeter, van wie we het begrip creatieve destructie kennen. In deze tijd van afbraak en uitstoot van arbeid is er vooral behoefte aan fundamentele vernieuwing. Geen depressie dus, want er zijn massale investeringen nodig en gelukkig hebben we hier de ECB en de euro, want anders was de ramp niet te overzien geweest.

Bij de echte crisis, de overlevingscrisis,  valt de huidige recessie - hoe breed en diep ook - volkomen in het niet. Klimaat, duurzame energie en water - dergelijke duurzaamheidsissues zijn elk op zich onnoemelijk veel groter dan de kredietcrisis en de invloed ervan op de economie. We maken ons zorgen dat het consumentenvertrouwen daalt, maar dat kan van Heertje niet genoeg dalen. De focus moet namelijk naar de basisbehoeften en naar technologische en maatschappelijke innovatie.

Over de hele linie moet het ongebreidelde consumentisme aan banden: er moet structureel meer worden gespaard en het geld moet naar zinvolle arbeid in goed georchestreerde projecten, die gericht zijn op duurzaamheid. Daarin moeten vrouwen hun rol pakken, aldus Heertje, want dames mobiliseren, terwijl kerels monopoliseren. Via objectief “mechanism design” moet het gewenste gedrag worden gestimuleerd. Vertrouw vooral niet op vertrouwen. IT en nieuwe media als middelen om mee te regeren zijn van uitnemend belang en hebben de betrokkenheid al flink opgevijzeld in de richting van een meer humane conversatiemaatschappij.

Gelukkig begint dit cluster van besef nu breed te rijzen. In februari publiceerden CBS, CPB, PBL en SCP de Monitor Duurzaam Nederland 2009. Daarin wordt voor de eerste keer het groeiparadigma verlaten en een ruimer welvaartsbegrip voorgestaan. Heertje: “Het is te mooi om waar te zijn, dat we deze heuvel nu veroverd hebben.” Barack Obama en Neelie Kroes zitten op hetzelfde spoor: geen hulp aan de auto-industrie als die niet duurzamer wordt. Wereldwijd, ook in China, zien we een verschuiving van winst als doelstelling naar winst als uitkomst. Als door goed “mechanism design” de prikkels geoptimaliseerd worden, dan is Arnold Heertje “verschrikkelijk optimistisch” over de toekomst.

Na de nestor van de Nederlandse economie had Harvard Business-blogger en Havas Media Lab-directeur Umair Hacque (zie dit interview van Bas van de Haterd) er ter plekke een mooie formule voor. Vt = min(Cd) max(Bc): “value over time comes down to minimizing the cost of destruction while maximizing the benefits of creation”.  Recessie of depressie, zei Hacque, dat valt nu nog niet te zeggen. In elk geval hebben we te maken met een “compressie”: van “thin value” naar “thick value”. Duurzaamheid dus.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • O.m. de slides van Hacque en Tapscott staan nu op de voorpagina van de VINT-symposium-site.

    geplaatst op
  • Beste Jaap,

    Je schrijft; 'Over de hele linie moet het ongebreidelde consumentisme aan banden: er moet structureel meer worden gespaard en het geld moet naar zinvolle arbeid in goed georchestreerde projecten, die gericht zijn op duurzaamheid.'

    Ik ben het hier helemaal eens. Toch lijkt de politiek, inclusief president Obama, juist in te zetten op een herstart van het consumentisme. De ongekende staatsteun waarbij de oplopende huidige begrotingstekorten die inmiddels alle fantasie overschrijdt, en zelfs zover gaat dat zij de overschrijding van de norm van 3 procent (welke overigens tot voor enkele jaren geleden als onaanvaardbaar werd beschouwd) achteloos overboord zet en nu de teloorgang van de vrije markteconomie in gang zet, en bovendien een voedingsbodem versterkt voor het protectionisme, met als doel om de bestedingsdrift in eigen huis weer op gang te brengen.

    De verhoging van de Nationale Hypotheekgarantie is een mooie illustratie van dit beleid. Het lijkt erop dat we moeten doorgaan met het vergroten van onze schuldpositie. Waar eindigt dit proces? Accepteren we dan geen moeizame perioden van economische tegenspoed meer? Zo nee, dan moet het allerergste nog komen!

    geplaatst op
  • Ja Arnoud, ben zelf ook niet positief hoor. Heel veel lui stappen voor het gemak en in het kader van "we hebben er toch weinig vat op" maar even, maar vooral uit ONgemak over de crisis heen.

    Ten tweede en off-topic, maar ik wil het om begrijpelijke redenen even hebben gezegd. Ben bezig met een nieuw stuk, waar ik net het prachtige neologisme MONOPOLIELAMP heb verzonnen. Ten minste het stons er ineens entoen dacht ik: dank u, Heer(tje :-)

    geplaatst op
  • Het gevoel van Ongemak, wordt mede opgeroepen doordat men steeds vaker wordt geconfronteerd met vrienden, kennissen of familieleden die zijn ontslagen als gevolg van de recessie. Tegelijkertijd hoort men ook steeds vaker dat mensen die hun huis te koop hebben staan, steeds minder vaak geïnteresseerden kunnen rondleiden.

    Zijn we terug in de jaren "80? Het lijkt er wel op. Helaas is onze schuldpositie toegenomen en zijn onze basisbehoeften enorm opgerekt. Wat we in de jaren “80 als een luxeartikel zagen, zien we nu als een van de noodzakelijke basisbehoeften.

    Toch zullen we onze schulden moeten saneren en met een nieuw spaarelan de toekomst met vertrouwen tegemoet gaan. De Amerikanen zijn al zover! Gelukkig maar. Nu wij nog.

    geplaatst op
  • Interessant dat je over luxe begint. Daar kunnen we allerlei voorbeelden van geven, maar wat IS het precies, waar bestaat het uit? Typisch een kluif voor Duitsers ;-) Zie dit artikel (pdf) in de Academy of Marketing Science Review.

    geplaatst op
  • Interessante Umair Hacque-post van AccMan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.