Company Rating: 8 maanden later

10 juni 2009, 05:45

{title}In September van vorig jaar schreef ik al een artikel over CompanyRating, een initiatief van Intermediair. De insteek was toen dat het wel heel makkelijk was om je concurrent te pesten, zelfs zonder dat je daarvoor hoefde te liegen of bedriegen. Door het zeer geringe aantal reviews was het bijvoorbeeld mogelijk met één review over Microsoft de hele status ver naar beneden te krijgen. Hoewel het nog steeds mogelijk is om concurrentje te pesten heeft Company Rating inmiddels gelukkig wel stappen genomen om enige zekerheden in te bouwen (een voorbeeld is e-mail verificatie).

We zijn inmiddels zo’n 8 maanden verder en ik dacht: laat ik Company Rating eens opnieuw bezoeken. Tot mijn grote verbazing las ik dat ook blogcollega Marc Drees dat afgelopen week gedaan had, maar gelukkig met een hele andere insteek. Hij heeft de aantallen bekeken (gemiddeld 7,3 nieuwe bedrijven en 26,5 reviews per dag erbij), ik wilde meer inhoudelijk kijken naar het soort reviews dat er staat en hoe Nederland oordeelt over zijn werkgever.

IT-bedrijven vaak beoordeeld

Het eerste dat opvalt, is dat de IT-bedrijven het vaakst beoordeeld zijn. Niet geheel onverwacht aangezien hun medewerkers doorgaans het meest online zijn natuurlijk en IT’ers zeer kritisch zijn op de arbeidsmarkt. Ruim 1.800 IT-bedrijven zijn beoordeeld, tegen bijvoorbeeld ruim 750 in de financiële dienstverlening en een vergelijkbaar aantal in de industrie. Maar het aantal bedrijven zegt natuurlijk niet zoveel, als een bedrijf maar één rating heeft.

Op de ranglijst van de bedrijven met de meeste beoordelingen staan verrassend een aantal niet zo’n grote bedrijven. Valori, wordt gevolgd door Tennet, Accon Avm, mijn oud werkgever Sogyo, Topdesk, Logica, Sns Reaal, Ordina, Capgemini, Fagrom, Ing, Randstad, Kpn, Atos Origin en Yacht.

Valori is een IT detacheerders met een gemiddelde score van 7,2. Met meer dan 71 toelichtingen (dus korte stukjes over de beoordeling) is het ook een bedrijf waar veel meer over te lezen is. Zoals bij elk bedrijf zijn de reviews erg gemengd, van een 0,0 met waarschuwingen tot hele goede cijfers. TenneT, onze nationale energienet beheerder scoort een 7.0 gemiddeld. Vooral de werkdruk springt er in negatieve zin uit, maar voor een relatief groot bedrijf is dit een zeer goede score lijkt me. Accon AVM is een accountancy kantoor en scoort met een 6,6 al weer beduidend minder dan TenneT en Valori. Wederom is ook hier de werkdruk het meest negatief beoordeeld.

Sogyo scoort een 7,7 en aangezien ik dit bedrijf van binnen en van buiten ken durf ik mijn hand in het vuur te steken dat dit een oprechte beoordeling is. Zelf heb ik er nooit kunnen aarden, maar niet elk bedrijf is voor iedereen. De sfeer onderling is er goed en de werknemers zijn er doorgaans heel tevreden. TopDesk doet het met een 8,3 nog beter.

Grote bedrijven

Maar dan de grote bedrijven, want dan zien we ineens verschillen in cijfers. Logica scoort bijvoorbeeld een 5,3 gemiddeld met toch meer dan 60 beoordelingen. De beloning scoort met een 4,3 het laagste cijfer. Opvallend als je bedenkt dat dit bij Sogyo een 7,1 scoort, maar Sogyo echt minder goed beloond (in geld dan) dan Logica. Atos Origin doet het nog slechter, met een 5,2 gemiddeld. Ook hier is de beloning weer zeer negatief met een 4,0.

De andere concurrenten doen het iets beter, hoewel het in het niet valt bij de eerste beoordelingen van de kleine IT bedrijven. Ordina scoort een 6.0 gemiddeld (wederom is de beloning het meest negatief beoordeelde), Cap Gemini een 6,5 (beloning een 5,2) en Yacht een 5,8 (beloning 5,1).

Zeer opvallend is dat de kleine bedrijven met voldoende reviews om enigszins representatief te zijn veel beter scoren dan de grote IT bedrijven. Ook opvallend is dat de beloning altijd het hete hangijzer is bij de grote IT bedrijven, terwijl deze altijd beter beloningen dan de kleine in geld gemeten. En als voormalig beloningsonderzoeker kan ik dat met enige stelligheid zeggen.

Is het allemaal slecht als het een groot bedrijf is? Nee, SNS Reaal scoort bijvoorbeeld een 6,5 gemiddeld (ruime voldoende). ING daarentegen een 5,5 en bij ING is enkel de beloning zeer positief. Opvallend, want dit komt niet overeen met het beeld dat ik heb bij de ING medewerkers die ik ken. Randstad scoort met een 5,4 ook slecht en KPN met een 5,2 nog minder.

Een ander opvallend feit is dat bij grote bedrijven de beloning doorgaans als slecht wordt beoordeeld, terwijl bij kleinere organisaties de werkdruk als negatief wordt ervaren. Zou het eerste komen omdat men bij grote bedrijven eerder werkt voor het geld? Of omdat de topsalarissen van de CEO’s openbaar zijn en men het relatief bekijkt?

Weinig reviews

Verder valt het me op hoeveel bedrijven nog zeer weinig reviews hebben. Zelf zou ik als bedrijf dit toch stimuleren. Waarom? Omdat je nooit weet of een sollicitant verder kijkt dan het cijfer en niet naar het aantal reviews. De kritische werknemer, de zeer geweldige high potential zogezegd, dat ‘pareltje’ dat je juist wil hebben zoekt naar informatie over je bedrijf. Eén van de bronnen zou company rating kunnen zijn.

Daarnaast blijf ik bij mijn eerdere kritiek dat je cultuur niet in cijfers kán uitdrukken. Want wat voor de één een top werkgever is, is voor de ander helemaal niets. Zoals ik bij Sogyo al aangaf, het was gewoon niet mijn cultuur, wat niet wil zeggen dat het niet een top bedrijf is voor nagenoeg iedereen die er werkt.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paul Hottinga

    Ben het met je eens, toch vind ik dat een cijfer wel wat zeggend is. Een zeer slecht cijfer moet toch wat kunnen zeggen zolang het op basis van voldoende beoordelingen is.

    Blijkt toch lastig om dit soort initiatieven van de grond te krijgen en bezoekers beoordelingen te laten invullen.


    10 juni 2009 om 09:58
    chi666

    Paul, de reden dat ik een cijfer nutteloos vind is omdat je op die manier een waardeoordeel aan cultuur geeft. Neem ING als voorbeeld. Ik ken echt heel veel mensen die daar met heel veel plezier werken. Maar ik zou er gillend gek worden denk ik als ik er dagelijks zou werken voor langere tijd (en aangezien ze klant zijn kan ik dat inmiddels redelijk inschatten).

    Daarom vind ik het cultuur cijfermatig uitdrukken zo slecht. En wat ik ook aangeef, de beloning bij een aantal kleine IT bedrijven weet ik met 100% zekerheid is een stuk slechter dan bij de grote, maar het oordeel daar ligt een stuk lager. Ik heb ooit een beloningsonderzoek gedaan bij een grote IT partij waar iedereen liep te klagen, steen en been, over het salaris. Bleek dat ze bij de beste 10% van Nederland beloond werden voor hun functie.


    10 juni 2009 om 10:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!