Microsoft’s Project Natal: Revolutionaire 3D motion camera

Microsoft’s Project Natal: Revolutionaire 3D motion camera

{title}Tijdens de E3 2009 persconferentie kondigde Microsoft enkele dagen geleden Project Natal aan: een nieuwe 3D camera die het mogelijk maakt om zonder controller te gamen. De camera registreert bewegingen die je met je lichaam maakt en vertaalt dat vervolgens naar actie op het scherm. Daarnaast biedt de camera ook ondersteuning voor stemherkenning, waardoor je ook met je stem games kunt besturen. Project Natal was één van de grote verrassingen van de E3 beurs dit jaar. Ook Sony zit niet stil en heeft een PS3 motion controller aangekondigd. Dit betreft een fysieke controller, vergelijkbaar met die van de Wii, die 1:1 controls mogelijk maakt. Dit betekent dat bewegingen die je met de controller maakt één op één en zonder noemenswaardige vertraging worden vertaald naar het scherm.

Nintendo lanceerde met de Wii drie jaar geleden de eerste motion game controller en console op zeer succesvolle wijze. Microsoft en Sony komen nu met een vernieuwender en superieur product. Of ze erin zullen slagen om Nintendo van de troon te stoten, is nog maar de vraag. Voor degenen die de afgelopen dagen onder een steen hebben gelegen, volgen hieronder video’s met Project Natal en de PS3 Motion Controller in actie!

Hieronder een demo:

 

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Als Project Natal dit echt allemaal kan wat in het filmpje is te zien, is dat heel knap en opent het wegen naar nieuw entertainment. In combinatie met een head-mounted display kun je een echte virtuele wereld creëren met games, virtuele reizen en zelfs veldslagen naspelen in de vorm van een mmo.

    Ook lijken mij technische trainingen met deze technologie veel duidelijker te geven: vliegtuig onderhoud of weinig voorkomende operaties (derde wereld?).

    Of wellicht gaat de "volwassenen-industrie" het voortouw nemen...

    geplaatst op
  • @Gosse: enkele grote websites hebben de nieuwe besturing uitgeprobeerd en zijn erg positief. Zoiets lanceren heeft geen enkele zin als het niet werkt. Er zijn inmiddels ook verschillende grote games in ontwikkeling die deze controller/camera gaan gebruiken.

    Zoals Microsoft aangeeft, ga je pas echt een grote groep mensen bereiken als je de complexiteit van besturing van games wegneemt. De Wii was een eerste stap - Project Natal gaat verder en elimineert elke vorm van peripheral door mensen met hun handen, voeten en lichaam games te laten besturen.

    Natuurlijk was Sony er eerder ook al met de Eyetoy camera, waar je ook games mee kon besturen. Het verschil is echter dat dat 2D technologie was, terwijl deze Project Natal camera 3D is en bewegingen in 3D registreert. Zelfs verschillende lichaamsdelen worden herkend, dus je kunt voetballen met je benen en voeten en tennissen met je armen. De mogelijkheden zijn haast eindeloos.

    geplaatst op
  • Begint behoorlijk 'Minority Report' te worden als je het filmje zo bekijkt, voice recognition, scanning... Is er al een launch date?

    geplaatst op
  • @Matthijs: Microsoft heeft nog geen release datum bevestigd. Volgens enkele game publicaties wordt het eind 2009. Zelf denk ik eerder aan Q1 2010.

    geplaatst op
  • @Cem:
    Ziet er veel belovend uit en ben dus heel benieuwd!

    Heb je links naar die websites, waar je over schreef?

    geplaatst op
  • @Gosse: Sure:

    Gizmodo
    Engadget
    IGN

    geplaatst op
  • Ik denk toch wel dat deze techniek pas gebruikt zal worden bij een nieuwe console, geen idee wat nu de productiekosten zijn. Maar neem aan dat het nog niet te betalen is voor de gemiddelde gamende consument.. (gebasseerd op niets, maar mijn gedachte)

    geplaatst op
  • @Justin: Toch gaat deze technologie wel degelijk nu al gebruikt worden. De camera komt er voor de Xbox 360 en verschillende ontwikkelaars zijn al bezig met games die hier gebruik van gaan maken, waaronder ook Ubisoft (waar ik werk). De prijs van de camera wordt daarnaast ook zeer acceptabel en Microsoft zal het ook gaan bundelen met de Xbox 360.

    geplaatst op
  • Ben ik de enige die de combi "microsoft" en "zal", "wordt", "komt" met een korreltje zout neemt? Vista 'zou' er in 2004 zijn en allerhande vernieuwende zaken brengen. Dat werd een zwaar gesnoeide versie in 2007 met een update dit jaar in de vorm van W7 die nog altijd niet de in 2004 en 2005 gehypte functionaliteit heeft. Redmond: eerst zien, dan geloven.

    geplaatst op
  • @roy: Het product is werkend al gedemonstreerd. Daarnaast zijn de SDK's (software development kits) ook al naar gameontwikkelaars en uitgevers verstuurd. Project Natal leeft en ik kan het me niet voorstellen dat Microsoft nog jaren gaat wachten met lanceren. De concurrentie met Sony en Nintendo is daar te sterk voor en het product is qua techniek al helemaal klaar. Nu alleen de content nog, maar dat is een kwestie van tijd (2010 at the lastest).

    geplaatst op
  • Wat een stomme fout! In een van de eerste shots zie je hoe een kerel op de TV de jongen met hoofdbewegingen volgt. Dat slaat nergens op. Als je rondloopt door een kamer wordt je ALTIJD al aangekeken. Beweeg maar eens terwijl Philip Freriks wat voorleest...
    En deze mensen ontwikkelen games? Haha!

    geplaatst op
  • Ik kan iig niet wachten, ik wil lekker door de huiskamer rennen. Achter die virtuele voetbal aan! Hoop alleen dat het geen maandsalaris zal gaan kosten om het aan te schaffen.

    geplaatst op
  • Over Project Natal, het zou fantastisch zijn als het werkt (en ik hoop ook dat het gaat werken natuurlijk), maar als je kijkt naar de prijs en de betrouwbaarheid van huidige Microsoft (game) hardware dan ben ik sceptisch.

    geplaatst op
  • @David: Volgens mij is deze technologie afkomstig van het bedrijf 3DV Systems - een startup die Microsoft inmiddels schijnt overgenomen te hebben. Ik denk dat Project Natal goed gaat werken, maar betwijfel nog wel of ook de complexere games (waarvoor je o.a meerdere buttons voor nodig hebt) er goed op zullen werken en/of geschikt zullen zijn voor deze vorm van besturing. De camera schijnt ook bewegingen van losse vingers te kunnen registreren, dus daar zou je in theorie heel veel mee kunnen doen. MS moet de belofte nu in ieder geval waarmaken.

    geplaatst op
  • ben ik nu echt de enige die bang is dat zijn kamer te klein is om echt te kunnen genieten van dit prachtige stukje techniek?
    Ik woon in een vrij standaard rijtjeshuis op de hoek, ik denk dat ik daar echt niet de enige in ben!
    Als ik ga lopen rennen en voetballen gaat er zeker iets kapot in mijn huis!
    Misschien wordt het nu dan echt tijd voor een game-kamer! :-D

    Ach ja, als het zover is ga ik het waarschijnlijk toch wel halen, maar ik denk dat jullie met Q1 2010 iets te optimistisch zijn!

    geplaatst op
  • maar wanneer gaat die uitkomen? en zal die geschikt zijn voor alle games? ik hoop zelf ni dat het duur zal kosten!

    geplaatst op
  • (gevonden in wikipedia)Project Natal (uitgesproken als [prenatale], nah-tahl) is de codenaam voor een "controller-free gaming en entertainment ervaring" door Microsoft voor de Xbox 360 video game platform. Op basis van een add-on perifere voor de Xbox 360-console, Project Natal stelt gebruikers in staat te controleren en te communiceren met de Xbox 360 zonder de noodzaak om een game controller via een natuurlijke touch user interface met behulp van gebaren, gesproken commando's, [1] of aangeboden objecten en beelden. Het project is gericht op verbreding van de Xbox 360 publiek buiten zijn typisch hardcore base. [2] Project Natal werd voor het eerst aangekondigd op 1 juni 2009 op de E3 2009. Microsoft zegt dat meer dan duizend Software Development Kits begon verzending naar game-ontwikkelaars die dag [2]. ( maar k weet nog altyd ni wanneer di uitgaat komen !)

    Hoewel Microsoft heeft nog niet officieel aangekondigd elke prijs of release-datum prognoses voor Project Natal, [3] [2] [4] wordt verwacht te zijn vrijgegeven in het najaar 2010. [5] [6] [7] [8] [9] [10] Project Natal verluidt zal ook dienen als basis voor een "nieuwe" Xbox 360. [fn 1] Het Project Natal sensor [1] is een ongeveer 9-inch (23 cm) breed horizontale balk [18] is aangesloten op een kleine ronde basis met een kogelgewricht pivot, en is ontworpen om te worden geplaatst in de lengte boven of onder het beeldscherm. Het apparaat beschikt over een 'RGB-camera, diepte sensor, multi-array microfoon en aangepaste processor met propriëtaire software ", [1], die full-body 3D motion capture, gezichtsherkenning biedt, en spraakherkenning mogelijkheden. Het Project microfoon Natal sensor-array kan de Xbox 360 uit te voeren akoestische bron lokalisatie en ambient ruisonderdrukking, waardoor dingen als hoofdtelefoon-vrije partij chatten via Xbox Live [1].

    De diepte-sensor bestaat uit een infrarood-projector gecombineerd met een monochroom CMOS-sensor, en biedt de mogelijkheid het project Natal sensor te zien in 3D omgevingslicht onder alle omstandigheden. [1] [19] Het meetbereik van de sensor diepte verstelbaar is, met het Project Natal software die het automatisch kalibreren van de sensor op basis van gameplay en fysieke omgeving van de speler, zoals de aanwezigheid van stoelen [20].

    Project Natal is naar verluidt gebaseerd op software is ontwikkeld door Microsoft intern en hardware intellectuele eigendom verworven van tijd-of-flight camera ontwikkelaar 3DV Systems. [7] [14] [21] [22] [23] [24] Alvorens akkoord te verkopen al haar activa maart 2009, [25] 3DV was de opstelling van haar eigen diepte-sensing controller webcam, bekend als de ZCam. [26] [fn 2]

    Beschreven door Microsoft personeel als de belangrijkste innovatie van Project Natal, [29] [14] [24] [30] de software-technologie maakt het mogelijk geavanceerde gebaar erkenning, gezichtsherkenning, en spraakherkenning. [22] Het skelet mapping technologie getoond op E3 2009 was in staat om tegelijkertijd het bijhouden van maximaal vier gebruikers voor bewegingsanalyse, [14] [19] [22] [31] met een functie extractie van 48 punten op een skelet menselijk lichaam in een frame rate van 30 hertz. [20] [31 ] Afhankelijk van de afstand van de persoon van de sensor, is Project Natal staat het bijhouden van modellen die kunnen identificeren individuele vingers. [19] [22]

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.