Wil de rationele marketeer opstaan?
Ben ik (alsnog) Blink aan het lezen, kan ik alleen maar denken aan de spaarzame kanttekeningen die Malcolm Gladwell maakt bij zijn verhaal. Het primaire doel van het boek van Gladwell is om de waarde van intuïtief denken aan te kaarten. Maar ik vrees met grote vrezen dat dit gezien wordt als vrijbriefje om als marketeer grotendeels op het onderbuikgevoel te varen. Natuurlijk is het goed dat Gladwell de grenzen van ons logisch redeneren aftast. Maar wees voorzichtig, aan de andere kant van hetzelfde spectrum zijn er horden wetenschappers die aantonen dat je met intuïtief denken zeer vaak de mist in gaat. Zelfs voorspelbaar de mist in gaat… De vraag is; val jij ook in deze categorie?
Een simpel testje om te zien of jij mogelijk lijdt aan cognitieve illusies (foute intuïtieve beslissingen):
Welke van de onderstaande stellingen is het meest waarschijnlijk?
A. In 2010 vindt een grote vloedgolf plaats in Amerika die ruim 1000 mensen het leven kost.
B. In 2010 vindt een aardbeving plaats in California, die een grote vloedgolf veroorzaakt, die ruim 1000 mensen het leven kost
Voor het antwoord verwijs ik je naar het eind van deze posting. De meeste onder ons lijden aan dit soort cognitieve illusies (in dit geval de conjunction fallacy). Deze illusies blijken namelijk evolutionair zo zijn gegroeid.
De besliskunde hype
Sinds kort geef ik lessen die gaan over besliskunde.
De waarde van mooie rapporten
Wanneer werkt intuïtief denken dan wel?
Stelling A is meer waarschijnlijk omdat hij ook stelling B omvat (California is een staat in Amerika en een aardbeving is een van de vele redenen die de vloedgolf kan hebben).
(vervang de stellingen door A. Een theorie die een ontwerper omvat die de oorzaak is voor al de complexiteit die we om ons heen ervaren en B. Een theorie