Bootb marktplaats voor creatieve pitches

3 juni 2009, 05:43

{title}‘De markt voor creativiteit verandert snel. Mede als gevolg van de financiële crisis zijn steeds meer bedrijven op zoek naar alternatieve en goedkopere manieren om de best mogelijke creatieve invulling te vinden voor hun marketinguitdagingen.’ Bootb gaat om deze reden van start in Nederland met een ‘marktplaats voor creativiteit’, zo meldt het persbericht vanmorgen.

Met Bootb kunnen merkeigenaren ‘eenvoudig en goedkoop’ toegang krijgen tot creatief talent die kunnen reageren op hun briefings Bootb is daarmee een ‘online pitching machine’. Oprichter Steven ter Horst: ‘Nederland is de eerste locale markt waar wij ons specifiek op gaan richten. […] Merkeigenaren publiceren hun briefings online en reclamebureaus, en iedereen die denkt creatief te zijn, kunnen daarop reageren met één of meer ideeën. De merkeigenaar betaalt het budget direct aan de ontwerper van het door hem gekozen idee.’

Zo simpel is het.

BootB is geschikt voor alle denkbare vormen van communicatie en promotie: buitenreclame, print, radio, tv, bioscoop, web, DM, PR, promoties, evenementen, design (industrieel-, interieur-, logo- en verpakkingsdesign) en zelfs voor specifieke creaties als concepten, entertainment, multimedia, namegeneration en foto’s.

Site is prachtig, concept is leuk en lijkt te werken. Ik zit niet in de bureauwereld en heb pas 1 keer onder begeleiding een pitch gedaan. Voor een goede pitch is volgens mij enorm veel tijd nodig. Vraag is of je dat online wilt zetten, of dat je de voorkeur geeft aan live contact.

BootB noemt zich met enig borstkloppen ‘het grootste reclamebureau ter wereld’. Als je dat roept, moet je ook durven vertellen hoeveel succesvolle (betaalde) matches tussen pitch en klant je gerealiseerd hebt.

Ik moest, toen ik dit las, een beetje denken aan dit interview dat ik had met de mannen van CreatAd: ‘CreatAd wil de grootste creatieve community van Nederland’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Lisa

    Dit maakt de markt nog meer kapot dan hij al is. Goede strategische merk campagnes kom je al niet meer tegen door dit soort beunhazen.

    Marketeers kun je dit niet kwalijk nemen. Die zien vaak het verschil tussen kwaliteit en goedkope prutsels niet. Daar horen juist de creatieven voor te waken.

    Het kenmerk van deze tijd is dat iedereen denkt creatief te zijn die een beetje met een computer kan werken, terwijl echte creativiteit een manier van denken is. Strategisch kunnen denken en daar invulling aan geven.

    Eeb goeie creatief is een strategisch wonder en moet de marketeer begeleiden in zijn beslissingen. Het vertrouwen wekken dat je het begrijpt.

    Marketeers laten zich misleiden door goedkope en losse ideetjes. Even dit en even dat. Ze denken dat ze vernieuwend bezig zijn maar ondertussen is het los zand en bouwen ze niets op. Op de lange termijn ben je zo veel meer geld kwijt doordat je moet blijven adverteren met dit soort losse dingem.

    Welk merk is in Nederland nog bezig met merk bouwen en behouden? Ik zou het niet meer weten.


    3 juni 2009 om 07:11
    Oggy

    Nou, ik zou maar eens beter mijn roze bril aandoen. Prima idee, succes met jullie plan! Jonge ondernemers moeten gesteund worden en ik ben zeker dat die twee jongens nogal veel nagedacht hebben alvorens dit bekend te maken. Succes jongens!


    3 juni 2009 om 09:37
    mgvandenbroek

    Steven ter Horst, zojuist per telefoon vanaf Marcom:

    “Op dit moment zijn er vanaf het begin geteld, 63 succesvolle matches. De ondergrens is 1000 dollar en de gemiddelde pitchfee zit op 8800 dollar. Van de 13000 aangesloten creatieven bestaat de helft uit topbureaus.

    63 matches vind ik wél veel. Daar zijn we heel blij mee. De eerste zes maanden heb je zes opdrachten, en nu komt er een stroomversnelling aan. We hoeven niet 1000 briefings te hebben. We moeten het systeem waterdicht hebben. Dat hebben we nu. We hopen aan het eind van het jaar 20.000 te hebben. Ik heb nu een halve dag op de Marcom gestaan, en men is dol enthousiast.

    We merken dat er steeds meer reclamebureaus onder de opdrachtgevers zitten: ze hebben veel mensen naar huis gestuurd.

    De doelstelling voor eind dit jaar is 150 matches. Volgend jaar willen we 800/900. Het jaar daarop 5000.”


    3 juni 2009 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!