Maatschappelijk verantwoorde jongerenmarketing?

Maatschappelijk verantwoorde jongerenmarketing?

{title}‘Kidsmarketeers zijn vergelijkbaar met pedofielen.’ Goedemiddag. Lekkere oneliner, halverwege de recente documentaire Consuming Kids van Adriana Barbaro & Jeremy Earp. Lijkt ons een wat boude stelling, maar het illustreert wel dat het onderwerp gevoelig ligt, met name waar het jongere kinderen betreft. Anderzijds, er ís op het moment wel een duidelijke mentaliteits- en gedragsverandering waarneembaar bij organisaties en marketeers die zich nadrukkelijk tot kinderen richten. Dat stelt Dennis Hoogervorst, oprichter en hoofdredacteur van youngmarketing.nl in zijn eerste bijdrage als vaste jongerenmarketingschrijver - yep zijn we heel blij mee - aan MarketingTribune:

‘Eerder in dit millennium kon een zoutjesverkoper op het jaarlijkse congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing nog zonder blikken of blozen verkondigen alles te doen om zoveel mogelijk dozen chips te over de toonbank te krijgen. Op de laatste editie van dat congres, een paar weken geleden, sprak niemand over dozenschuiven of iets wat daarop lijkt. Nee, in meerdere presentaties kwamen de begrippen echtheid, eerlijkheid en relevantie terug.’ Dennis geeft ook voorbeelden die dat illustreren als de Blue Band Healthy Heroes, de Pepsi Mystery Footvolley Tournaments en de Unox Hollandse Vliegerdag. De vraag aan u voor Facts Inside: Is dit echt en goed - die nieuwe maatschappelijke betrokkenheid - of is dit extra fout? Of iets daar tussenin?


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Linksom:

    Fastmovers willen dozen schuiven. Nu de kritiek op de rommel (want slecht voor de gezondheid van de kids, ze worden er dik van) die ze in die dozen stoppen toeneemt, wurmen ze zich in bochten voor een beter imago. Pure hypocrisie. Want ze willen dozen schuiven. Zoveel mogelijk.

    De Pepsi's en Cola's van deze wereld moeten niet opeens gaan doen of ze gezonde drankjes verkopen want dat doen ze niet. Je kunt beter water drinken. Trouwens, er zit cocaïne in Red Bull, schijnt.

    geplaatst op
  • Hier geloof ik inderdaad helemaal niets van. Authentiek doen omaar tegelijkertijd precies dezelfde doelen hebben als 'vroeger'. Zoals Matthijs al aangaf willen ook fastmovers gewoon dozen schuiven.

    Bovendien, mag er ethisch gezien wel veel meer wanneer campagnes op mensen boven de 18 worden getarget? Geloof niet organisaties hier echt rekening mee houden...

    geplaatst op
  • Altijd gevaarlijk, een paar zinnen uit een artikel halen. Voordat het bovenstaande tot een verkeerde conclusie leidt: ik heb juist getracht om mijn bijdrage voor MT11 een positieve insteek te geven. Die nuance valt nu weg.

    Natuurlijk spelen er commerciële belangen, maar is dat erg? Dat adverteerders nu ook 'goed' doen, lijkt me mooi meegenomen, zelfs als er 'bijbedoelingen' mee gemoeid zijn. En essentieel daarbij: als ze in de perceptie(!) van jongeren níet echt, eerlijk en relevant zijn, scoren ze ook niet!

    geplaatst op
  • Ik vind dat de toon eigenlijk al gezet is na de oneliner en de vraag of het extra fout is drukt je natuurlijk ook al in een bepaalde richting.

    Heb de definitie van kidsmarketeer even opgezocht (hij staat niet in de "marketingbijbel" die mijn school gebruikt), kinderen tussen de 2 en 12 proberen te beïnvloeden door middel van marketing technieken schijnt het te zijn (klopt?).

    Volgens mij is het helemaal niet slechter en lijkt het me dat het nooit slechter is geweest als andere vormen van marketing. Ik denk dat het zelfs moeilijker is als andere doelgroepen aangezien de communicatie doelgroep niet de groep is die daadwerkelijk de producten aankoopt. Ze hebben denk ik te maken met strijdige waardes en belangen, de strijd tussen kinderen en ouders, de kinderen moeten het leuk genoeg vinden om te willen en de ouders moeten het veilig/duurzaam/etc. genoeg vinden om het aan te schaffen.

    Ik zie niet in welk ethisch dilemma 12 jaar en ouder mee zou moeten brengen, de "net-generatie" moet niet onderschat worden, die verkoop je niet zo makkelijk troep :-) Tenzij ik ergens over heen heb gezien zou ik zeggen dat er niks slechter is aan een kidsmarketeer als welke marketeer dan ook.

    Het is niet helemaal ontopic maar deze (klik) oude McDonalds reclame wou ik graag even delen, onder het motto kidsmarketing door de eeuwen heen ;-). Ooit was dit vast leuk :P ooit :P.

    geplaatst op
  • Jelle-ntebriesje, a-l-s-j-e-b-l-i-e-f-t:

    "Investeer een redelijke hoeveelheid tijd in iets en het leverd je gelijk wat bloglezers op.
    Heb nu iets van 4 dagen met redelijke regelmaat reacties geleverd op postings op de site http://www.marketingfacts.nl ."

    Bron: Exposure, it’s that easy, en leverd is in jouw geval met een t, lieverd . . .

    geplaatst op
  • @Jaap bloem
    Teveel eerlijkheid naar uw believen? hmm, dat is een domme T fout :-|. Je pakt wel het leukste deel moet ik zeggen :-) Ik beschrijf gewoon het proces van tijd die je ergens investeert en de bloglezers die het je oplevert aan de hand van voorbeeldje :-). Aangezien ik wel geloof in slechte reclame maar verwijderen van blogje slechtere reclame is kan ik niet meer vragen als gewoon blogje te lezen en dan te oordelen :-)

    Klik jaap's link maar anders vertrouwd niemand het :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.