The ADay after: Enorme reorganisatie Algemeen Dagblad

20 mei 2009, 06:12

{title}185 van de 696 banen gaan eraan bij het Algemeen Dagblad. Onder die 185 banen zijn er 124 redactioneel; een journalistieke aderlating van jewelste. Gisteren maakte de directie van het AD deze reorganisatie bekend in Rotterdam. Het initiatief voor deze reorganisatie, schrijft het AD gisteren zelf, ligt bij de eigenaar van de Belgische Persgroep: Christian van Thillo, de nieuwe PCM-baas.

De NvJ heeft het gisteren over een ‘enorme’ reorganisatie. ‘Dit is echt mega,’ zei een woordvoerder tegen Nu.nl. De AD directie spreekt van een ‘ingrijpende’ reorganisatie, die tegelijkertijd ‘onvermijdelijk’ is. Aan het concept van de krant wordt niet getornd, zei algemeen hoofredacteur Jan Bonjer hier.

Uiteraard gaan de bonden steigeren en moet er een sociaal plan komen zoals dat al eerder gebeurde bij reorganisaties van het AD. NRC schrijft, dat er volgens een woordvoerder van AD Nieuwsmedia met de reorganisatie ‘miljoenen euro’s’ bespaart zal worden. Het aantal leidinggevenden wordt sterk teruggeschroefd en er wordt meer gebruik gemaakt van freelancers. ‘Het concept van de krant met drie pijlers – landelijk, regionaal en sport – blijft overeind. De landelijke editie krijgt meer regionaal nieuws.’ De hoofdredacteur van het AD/UN is inmiddels afgetreden: ‘Hoofdredacteur AD/UN neemt ontslag’.

Waarschijnlijk gaat er gewerkt worden met een soort correspondent-constructie. Die freelancers zullen uitgeknepen worden om de kosten laag te houden. ‘‘We zijn wel kritisch op freelancewerk, omdat het AD qua betaling aan freelancers een slechte reputatie heeft’, zegt NVJ-woordvoerder Bianca Rootsaert tegen Nu.nl. De reorganisatie kost volgens de bonden 20 tot 25 miljoen euro. PCM en De Persgroep gaan opdraaien voor die kosten.

Interessant, dat de reorganisatie wordt aangekondigd op een moment van fusie, overname en gesteggel over de voorwaarden daarvan tussen Wegener, De Persgroep en PCM. Het FD schreef, nog voor het nieuws over de reorganisatie officieel bekend werd gemaakt:

“Wegener vindt dat PCM en De Persgroep het AD maar onder handen moeten nemen nadat de krant in handen is gekomen van PCM, terwijl De Persgroep wil dat de reorganisatie nog voor de overdracht plaatsvindt. De totale reorganisatiekosten zijn hoger als gewacht wordt tot na de overdracht, omdat dan alle boventallige AD’ers gebruik kunnen maken van de gunstige vertrekregelingen binnen PCM. Momenteel valt een deel van het AD-personeel onder de soberder regeling van Wegener.”

De journalistenbond is ‘geschokt’ en ‘beduusd’. Ook bij de werknemers van het AD zal, na alwéér een reorganisatie volgend op de rampzalige samentrekking van de regionale kranten met het landelijke AD, de motivatie tot een nieuw dieptepunt gedaald zijn.

Met heel weinig mensen een goede krant maken, is ingewikkeld. Er wordt, voorzover mijn kennis reikt, op álle krantenredacties nu al onder grote druk gewerkt omdat er al jaren beknibbeld wordt op personeel. De NVJ vraagt zich hier op de NOS af hoe de kwaliteit gewaarborgd moet gaan worden. Goede vraag.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jerry

    Een onvermijdelijke scenario voor velen bedrijven. Bedrijven die succesvol groeien en er ook succesvol naar willen toewerken. (Ongeacht de branchesoort) Echter kan dat ook een “Achilles heel” zijn. Groter groeien, mensen aannemen en als maar door blijven gaan. Totdat het verkeerd loopt. Ik zal zeggen: volg de wekelijkse nieuwsitems!


    20 mei 2009 om 07:58
    Rick van Dijk

    Pijnlijk, maar gezien de ontwikkelingen onvermijdelijk. In mijn (korte) tijd bij Mecom/Wegener heb ik zelf ook gezien dat de klassieke topzware krantenuitgeefconstructie geen toekomst heeft. Grootste uitdaging is het draaien van de organisatiestructuur en -cultuur, plus bijbehorende back-end naar een model dat niet alleen economisch levensvatbaar is, maar ook daadwerkelijk aansluit bij de wijze waarop informatie tegenwoordig wordt verzameld, geïntepreteerd, geduid en vervolgens weer wordt verspreid.

    Binnen Wegener, en ongetwijfeld ook binnen AD, werden en worden er zeker stappen in de goede richting gezet, maar door de versnippering van publicaties, disciplines en bijbehorende verantwoordelijkheden is het extreem ingewikkeld om de snelheid en de juiste richting er in te houden. Als er dan ook nog eens sprake is van een stammenstrijd wordt het helemaal erg ingewikkeld.

    Dus, het verminderen van het personeelsbestand met zo’n aantal zal zeker een gunstig effect op je kostenstructuur en P&L zijn, maar het is niet het antwoord op de echte uitdaging.


    20 mei 2009 om 11:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!