Nu.nl bestaat tien jaar en komt met gratis krant
Nu.nl bestaat vandaag tien jaar. Dat is een mijlpaal, zeker voor een nieuwssite zonder de backbone van een krantenredactie. Misschien bepaalde dat juist wel het succes (4,5 miljoen unieke bezoekers per maand). Interessanter vind ik de aankondiging van een gratis tabloid, oplage 300.000, te verspreiden rondom grote NS stations, bedrijventerreinen, scholen winkelcentra en ziekenhuizen.
Dagblad De Pers naar Wegener en niet meer buiten de Randstad te verkrijgen, Metro Spanje gekilld, DAG opgedoekt. Ilse Media komt met een dagblad. Op zijn zachtst gezegd lijkt me dat een uitdaging. Joris van Lierop, uitgever NU.nl: ‘De uitgave van een krant lijkt ons een mooie manier om NU.nl in een andere vorm onder de aandacht te brengen.’
UPDATE HIERONDER (10:19)
Van Lierop vervolgt, verder in het persbericht: ‘In de vormgeving hebben we gespeeld met het ‘nu’, het ‘toen’ en het ‘straks’. We hopen dat de lezers er veel plezier aan beleven en dat we de band met ons publiek verder versterken.’
Even borstkloppen
In het persbericht veel gejubel over hoe goed het allemaal gaat bij Nu.nl. Uit het persbericht:
NU.nl heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld van online nieuwsbron naar digitaal nieuwsmerk, dat het nieuws niet alleen brengt op de pc, maar ook op mobiel, via narrowcasting kanalen en sinds kort ook als format voor digitale tv. NU.nl is maar liefst drie keer door het Nederlandse publiek uitgeroepen tot de beste nieuwssite van het jaar.
Over het succes op mobiel zegt Joris van Lierop:
‘Het succes van NU.nl zit in het feit dat we bij alle ontwikkelingen altijd goed hebben ingespeeld op de behoefte van het publiek; een snelle, actuele selectie van het nieuws in een eenvoudig format. Rondom NU.nl zijn er de afgelopen jaren ook veel succesvolle extensies ontstaan zoals NUzakelijk.nl, inmiddels behorend tot de top zakelijke nieuwssites en NUsport.nl, de tweede sportsite van Nederland. Sinds maart van dit jaar zette NU.nl ook voet over de grens met de lancering van Dnews.de, een nieuwssite voor de Duitse markt.
Over burgerjournalistiek
Van Lierop: ‘NU.nl heeft door de interactie met en de betrokkenheid van haar grote lezerspubliek een grote rol gespeeld in de opkomst van fenomenen als burgerjournalistiek en user generated content. Op de redactie van de NU.nl extensies NUfoto.nl en NUjij.nl komen wekelijks honderden lezersfoto’s binnen en plaatsen dagelijks 85.000 mensen hun reacties op het nieuws.’
Update: Géén Nu.nl dagblad
Ik heb, op basis van het persbericht, de aanname gemaakt dat Nu.nl met een gratis dagblad zal komen in tabloidformaat. Annette Knijnenberg, manager marketing en communicatie van Ilse Media: ‘We lieten Nederland graag even in die waan. Op deze manier kan je even heel wat tumult veroorzaken.’
Ilse Media heeft dus bewust een misleidend of in ieder geval onduidelijk persbericht laten opstellen om buzz te veroorzaken?
Knijnenberg: ‘Ja.’ Als je de krant in handen krijgt, zegt Knijnenberg, da wordt het helemaal duidelijk. Er staat er een hoofdredactioneel stukje in met het waarom van de papieren editie van Nu.nl. Knijnenberg: ‘In de krant staat geen actueel nieuws.’
Dus, even voor ALLE duidelijkheid. Er komt geen vervolgeditie van de jubileumuitgave? Ook niet als uitbreiding op de merkextensies?
Knijnenberg: ‘Nee, we zijn het niet serieus van plan. We hebben al een hoge naamsbekendheid, maar er is een grote groep die Nu.nl niet kent of gebruikt. Vandaar de papieren krant. Nee, het dagblad hoort niet bij de uitbreiding van de merkextensies. We willen op steeds meer digitale platformen zichtbaar zijn. Maar papier is geen serieuze optie.’
Misschien ook wel aardig om even terug te kijken naar de start van NU.nl. De site werd in 1999 opgericht en was toen de eerste nieuwswebsite in Nederland die 24 uur per dag nieuws publiceerde. Kees Zegers, Sacha Prins, Merien ten Houten en Robert Klep waren de oprichters en Joost Boermans en Charlotte van Berne de eerste eindredacteuren. Ilse media nam in de zomer van 2000 NU.nl over (voor welk bedrag?). Wie weet nog hoe de traditionele media destijds met enige minachting naar NU.nl keek? Wat kan er veel veranderen in 10 jaar. Van Lierop en alle medewerkers van NU.nl gefeliciteerd!
Ben overigens benieuwd naar die gratis krant. Gedurfd en zeker in deze tijden niet echt een logische stap.
Is een gratis krant nou goedkoper omdat ze content van de “geautomatiseerd” kunnen hergebruiken? of werkt dat niet zo 🙂
@Abdul-Rahman Advany: Wat ik weet van gratis krantn maken is dat het niet goedkoper is omdat ze content geautomatiseerd kunnen hergebruiken. Zal hem eerder in de bezorging met abonees (in vergelijking met betaald).
Verder, uiteraard: Nu.nl proficiat. Ik ben zeer benieuwd naar de krant. Ga zo nog even de images toevoegen!
Maar is dit nu een eenmalige gratis krant vanwege het 10 jarig bestaan of echt een nieuwe krant? Gaat deze nu dagelijks uitkomen? Zou ik persoonlijk geen hele slimme zet vinden, interessant, maar de vraag is of het winstgevend zal worden.
Wel inderdaad goed om zoals Marco zegt soms even terug te denken. Nu.nl werd met minachting bekeken, beschimpt. Toen kwam PCM ook nog met EN.nl. Ik kan me nog een congres herinneren waar iemand van PCM zat. PCM wist niet hoe ze met en.nl geld moesten verdienen en nu.nl was niet winstgevend en zou dat nooit worden, aldus die man van En.nl. Naast me op de stoel zat iemand van nu.nl te gniffelen, ze hadden dat kwartaal namelijk voor het eerst zwarte cijfers geschreven 🙂
Is er ooir onderzoek gedaan of mensen het nieuws op nu.nl voldoende vinden? Vraag me af hoeveel van deze 4,5 miljoen unieke bezoekers per maand ook nog een papieren krant lezen. Wellicht is dat een flinke doelgroep voor nu.nl.
@Erik: “Men drukt gewoon veel meer dan nodig is.” Daar heb je onderzoek naar gedaan? Liegen mag niet, hoor. Sjoemelen wel, en dat gebeurt.
De Pers heeft inmiddels oplage teruggeschroefd naar 300.000 of minder dacht ik en DAG is gekiept. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje makkelijk, zo’n petitie. Pakken jullie ook de betaalde kranten aan, of zeggen jullie daar: ach, met een oplagedaling van 4 procent per jaar is dat over 10 jaar alweer een eind opgelost?
@Bram/Bas: Bedoeling is gratis, dagelijks. Oplage 300.000. Da’s 10 procent van de unieke bezoekers. Per maand. Maar bij een dagblad wil je herhaling, je wilt dat mensen omlopen voor je krant.
Het aardige is, dat Nu.nl al een sterk merk ís. Dat waren Dag en De Pers niet, die moesten eerst een merk op de wereld zetten en tegelijkertijd kranten verspreiden en maken.
Het maken van gratis kranten vereist de eerste paar jaar diepe zakken. Heel benieuwd hoe het met de cash flow van Ilse is. Maar eigenlijk is er nog weinig bekend over het hoe en wat van deze krant.
Wat Bas zegt: dit is toch gewoon een eenmalige jubileumuitgave. Heb je het persbericht wel even nagebeld, Matthijs, zoals het een echte journalist betaamt? 😉
@Jeroen Mirck: Nagebeld? Sorry, geen tijd voor. Journalist? Ik? Ga ik hier nu volledig de mist in? Hier het persbericht:
@Matthijs: er wordt geen uitsluitsel gegeven over eenmalig of langdurig, maar webwereld meldt eenmalig
@Bas van de Haterd: Het persbericht laat in die zin ruimte voor suggestie, ik zie nergens het woord eenmalig. Maar ik heb het niet gecheckt. En dat is stom.
Nu.nl meldt in elk geval zelf dat het eenmalig is.
Ik denk dat we hier te maken hebben met een slecht persbericht. In eerste instantie dacht ik namelijk ook dat het een nieuwe gratis dagkrant was. Nu.nl heeft het volgens mij achteraf op de site aangepast. Slimme truc, veel buzz. Jammer dat het bij één uitgave blijft, ik geloof wel in een gratis dagkrant van Nu.nl.
Update: Géén Nu.nl dagblad
Ik heb, op basis van het persbericht, de aanname gemaakt dat Nu.nl met een gratis dagblad zal komen in tabloidformaat. Annette Knijnenberg, manager marketing en communicatie van Ilse Media:
‘We lieten Nederland graag even in die waan. Op deze manier kan je even heel wat tumult veroorzaken.’
Ilse Media heeft dus bewust een misleidend of in ieder geval onduidelijk persbericht laten opstellen om buzz te veroorzaken?
Knijnenberg: ‘Ja.’ Als je de krant in handen krijgt, zegt Knijnenberg, da wordt het helemaal duidelijk. Er staat er een hoofdredactioneel stukje in met het waarom van de papieren editie van Nu.nl. Knijnenberg: ‘In de krant staat geen actueel nieuws.’
Dus, even voor ALLE duidelijkheid. Er komt geen vervolgeditie van de jubileumuitgave? Ook niet als uitbreiding op de merkextensies?
Knijnenberg: ‘Nee, we zijn het niet serieus van plan. We hebben al een hoge naamsbekendheid, maar er is een grote groep die Nu.nl niet kent of gebruikt. Vandaar de papieren krant. Nee, het dagblad hoort niet bij de uitbreiding van de merkextensies. We willen op steeds meer digitale platformen zichtbaar zijn. Maar papier is geen serieuze optie.’
@Marco: Done
@Elja: Bewuste actie, dus.
Op Twitter werd het gisteren al als hoax ontmaskerd, onder meer door Jaap Stronks. Daarbij komt dat vanmorgen expliciet in NRC.next (de krant ‘van’ Marco) stond: “Meer papieren uitgaven liggen volgens Van Lierop niet voor de hand.” Maar het klopt inderdaad dat NU.nl moedwillig de schijn op heeft gehouden. Vandaar: altijd belanrijke persberichten nabellen! (NU.nl is trouwens zelf ook niet bepaald het medium dat dat doet.)
By the way: het persbericht meldt nergens dat het om een dagelijks verschijnende krant gaat. Dat zou ook nogal een operatie zijn, die vooraf zeker tot reuring had geleid (denk aan de lancering van De Pers, die maanden van tevoren al uitlekte). De wens was bij jou blijkbaar de meester van de gedachte, Matthijs. 😉
“De wens was bij jou blijkbaar de meester van de gedachte, Matthijs. ;)”
@Jeroen: Spijker op zijn kop. Jaap Stronks? Nooit van gehoord. 😉
Nou los dat Matthijs ietsje scherper moest zijn, vind ik het wel weer een PR-stunt van niks. Bewust mensen in de waan laten, creëer je daar nou goodwill mee? Hooguit geërgerde journalisten. Als je middels een persbericht een leuk evenement onder de aandacht wilt brengen, doe dat dan op positieve wijze. De grap moet wel heel geslaagd zijn, wil je ermee wegkomen, in dit geval dus niet. Bad PR-people. NU heeft dit soort fratsen niet nodig, huur dan Bassie maar in.
Foei!
Zijn we toch weer een hele dag bezig geweest met een krant die er niet komt..
Waarom spendeer ik tijd aan dit artikel? Wat heb ik hieraan? Waarom doet nu.nl dit? Hoe word ik er beter van?
Er is teveel waste.. teveel media.. te grote honger naar aandacht..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!