Google Analytics kondigt nieuwe features aan op eMetrics

7 mei 2009, 06:57

{title}Google maakt haar belofte om vaak en snel nieuwe features te lanceren waar (hetzij in beta). Op de eMetrics in San Jose kondigt Google 4 nieuwe features aan die ‘over the coming weeks’ uitgerold moeten gaan worden over alle accounts.

Pivoting of draaitabellen stellen de gebruiker in staat geavanceerdere rapporten te tonen binnen de Google Analytics interface. Zo kun je nu ook data horizontaal met elkaar vergelijken. De secondary dimension stelt de gebruiker in staat om de metrics die Google Analytics biedt toe te passen op twee in plaats van één dimensie. Zo kun je bijvoorbeeld metrics langs dimensies als keywords per plaats of belangrijkste bestemmingspagina per campagne zetten. Google heeft voor de lancering van deze twee features een filmpje gemaakt dat uitleg geeft over het gebruik en toepassing:

Beter delen van custom reports en segmenten

Een grote ergernis bij het maken van segmenten of custom reports was altijd dat de segmenten en rapporten alleen toegankelijk en dus ook toepasbaar waren voor de maker (of eigenlijk de inlog). Google heeft dit verholpen door een share optie toe te voegen. Wanneer dit live gaat kun je je gave segmenten of rapporten delen door een url te communiceren. Het segment of rapport wordt dan geladen in de interface van de ontvangen met de data van de ontvanger.

{title}

Als laatste wordt het ook gemakkelijker om segmenten en rapporten toe te wijzen aan bepaalde profielen. Dit is vooral erg handig wanneer je met meerdere profielen binnen het account werkt.

Met name de functie om GA data gemakkelijker te kunnen delen zie ik als erg positief en gaat in ieder geval mijn leven weer een stukje gemakkelijker maken. Ik hoop dat van jullie ook.

Tim Bakker
Web Analytics Consultant bij Traffic4u

Tim Bakker is bij Traffic4u werkzaam als Search Advertising en Web Analytics Consultant. Zijn takenpakket bestaat onder andere uit het beheer van een aantal advertising campagnes alsmede uit het geven van training en advies op het gebied van Web Analytics. Zijn kennis van online marketing en usability is daarbij van groot belang. Daarnaast houdt hij een eigen blog bij: Web Analytics Blog. Voor Marketingfacts zal Tim zich richten op nieuws en interessante ontwikkelingen en toepassingen in de mooie wereld van Web Analytics.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dennis

    Hi Tim,

    Las het vanochtend op het Google Blog. Is er toevaliig ook al iets bekend over het kunnen schedulen van gesegmenteerde rapporteren? Een gesegmenteerd rapport is wel eenmalig te mailen, maar voor zover ik weet en getest heb nog niet geautomatiseerd.

    Over het algemeen wel prima dat je nu je custom dashboard kunt sharen. Op zich was een en ander al wel inventief op te lossen, maar dit biedt toch weer wat meer mogelijkheden.


    7 mei 2009 om 11:12
    Tim Bakker

    Helaas nog niet Dennis. Mocht ik er meer over horen dan laat ik het hier weten.


    7 mei 2009 om 11:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief