Ajax.nl heeft Marco van Basten al ontgoogled

Ajax.nl heeft Marco van Basten al ontgoogled

{title}Woensdagmiddag, een vergadering op de redactie van Het Parool. Speciaal kwam een verslaggeefster de gang van zaken verstoren met nieuws dat insloeg als een bom: Marco van Basten stopt ermee. Eigener beweging, nog wel. Alleen Nico Dijkshoorn, in zijn column in VI, had voorzien dat deze drastische maatregel uitgerekend gisteren plaats zou vinden. Maar ik had het kunnen weten.

Eerder op de dag belandde ik per toeval op de website van Jungle Minds, internet consultants. Daar las ik een bloginterview met Gabriël van Gastel, coördinator Nieuwe Media van Ajax, die trots vertelde dat de contentmigratie van de oude naar de nieuwe portal Ajax.nl best een zware klus was tussen de bedrijven door, maar uiteindelijk soepel verliep. Soepel, is misschien niet helemaal het goede woord.

“Het resultaat is een overzichtelijk, gebruiksvriendelijke en multimediale website met duidelijke doelgroepingangen, waarin elke bezoeker makkelijk zijn weg kan vinden.” Hoewel ik het daar strikt genomen niet mee eens ben, wilde ik eigenlijk alleen reageren op bezoeker OnlineTom, die via de nieuwe voorpagina direct werd doorgeleid naar shirtreclame. Hinderlijk. Ajax, maar ook de KNVB, schijnt niet te begrijpen dat je bezoekers met dat soort fratsen verjaagd. Het probleem is zo verholpen: kwestie van ‘/Home’ achter de url typen, en dan die site bookmarken.

{title}

Maar hoe zit het eigenlijk met de SEO na de contentmigratie van Ajax.nl? Recent in een blog nam ik Ajax als voorbeeld van een bedrijf dat persberichten online plaatst, en zo een goede SEO afdwingt - met het persbericht over de aanstelling van Marco van Basten als lichtend voorbeeld. Wie zocht op Marco van Basten, kwam als eerste uit op de website van Ajax. Zoals het hoort.

Wat schetst mijn verbazing? Marco van Basten is door Ajax.nl zorgvuldig ontgoogled, ware hij Nina Brink! Het persbericht is domweg van de Google-1-positie verdwenen. Foetsie. Spoorloos. In dat geval zou ík ook meteen de handdoek hebben geworpen…

Afbeelding: Soccernews.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • De nieuwe site is weliswaar, redelijk, goed geoptimaliseerd maar helaas is niet overal goed gebruik gemaakt van zogenaamde 301 redirects. Met andere woorden: Content stond hier, staat nu daar. Het is een veelgemaakte fout bij het lanceren van een vernieuwe website ..

    Grote kans dat het een van de oorzaken is dat de zoekopdracht Marco van Basten een enkel Ajax.nl resultaat oplevert..

    Alex Timmers
    Online Presence - Zoekmachine Marketing

    geplaatst op
  • Dank voor de technische verklaring, ik vermoedde al iets van dergelijke aard. Heb je meer voorbeelden van grote bedrijven die hiermee hun seo vakkundig om zeep hebben geholpen, Alex - of anderen? En tips en trics hoe te voorkomen?

    geplaatst op
  • Bekend voorbeeld is dat van Rabobank.

    http://www.usarchy.com/2006/04/rabobank-vergooit-topposities-google-verliest-tonnen-aan-gratis-clicks/

    Om problemen te voorkomen is het wel zo handig om eerst de huidige adressen / pagina's op te nemen in een spreadsheet, deze te voorzien van verschillende thema's en vervolgens de nieuwe locatie er bij op te zoeken.

    Voor het testen of vervolgens alles werkt kun je altijd een zoekmachine als Google raadplegen, site:domeinnaam ingeven en rond klikken of er zaken zijn die nog niet kloppen.

    geplaatst op
  • Maar waarom zou Ajax gevonden moeten worden op "Marco van Basten" ;) Actueler dan dit kan niet.

    geplaatst op
  • @André: Dat zou jij toch moeten weten... Misschien moeten ze de geniale keyword density controle van Traffic4U maar eens gebruiken. Mijn blogs scoren altijd hopeloos, btw.

    Ik zou durven te stellen dat het voor een site als Ajax.nl van vitaal belang is om op Marco van Basten als zoekterm te scoren. Met name als je supporters online aan je wilt binden.

    Rinus Michels doet het trouwens wel, ergens halverwege. Maar je komt op een dooie pagina met alleen de koptekst Rinus Michels. Voor John van 't Schip geldt min of meer hetzelfde, maar in Google zie je glimp van wat de tekst moet zijn: "De ene keer briljant, de andere keer wat flets."

    Bij Rik van den Boog doet de SEO ronduit goed z'n werk: op google-1, maar daar kom je op een vrij recent artikel, zou ik zo durven stellen;-)

    geplaatst op
  • Veel bedrijven staan er simpelweg niet bij stil dat een nieuwe website naast de 'normale' planning nog een aantal zaken met zich meebrengt:
    - Geindexeerde pagina's die een goede positie hebben, maar niet dezelfde url hebben voor de nieuwe website, worden dode links: tenzij een 301 redirect wordt toegepast
    - Bestaande externe links, met name naar specifieke landingspagina's, die van zeer groot belang zijn voor Google worden ook dode links: tenzij een 301 redirect wordt toegepast

    Het is bijzonder jammer wanneer je, als bij een eerdere reactie wordt vermeld, niet simpelweg een uitdraai maakt van al je 'oude' url's verwijzend naar de nieuwe url's. Indien mogelijk in .htaccess hangen en klaar ...

    @Andre: Tuurlijk moet er een resultaat van Ajax.nl verschijnen wanneer je zoekt naar Marco van Basten :) Hoort simpelweg bij Ajax thuis (als speler dan ;) )

    Alex Timmers
    Online Presence

    geplaatst op
  • Als je 'marco van basten ajax' googled dan is hit nr 3: Van Basten nieuwe trainer van Ajax........

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.