Vrije val MySpace ten faveure van Facebook en Twitter

6 mei 2009, 04:37

Vrije van MySpace ten koste van Facebook en Twitter

Terwijl ik afgelopen week al bezig was met het verzamelen van wat cijfers over de populariteit van MySpace, Facebook en Twitter, werd ik door Dutchcowboys gewezen op een artikel van Om Malik over het einde van het tijdperk MySpace:

(…) MySpace is een onattractieve verzamelplaats geworden, die vandaag wordt gemeden door de mensen die het medium mee groot hebben gemaakt. MySpace is als een rockband uit de tachtiger jaren. Zijn tijd is geweest en voorbij. (…)

De cijfers die ik heb verzameld via o.a. BlogPulse, Google Trends en Alexa bevestigen de stelling van Om Mailik. De trendgrafieken laten zien dat vanaf begin 2008 de vrije val van MySpace is ingezet ten koste van met name Facebook. Volgens Compete trekt Facebook inmiddels meer dan 1 miljard bezoeken per maand. Volgens CheckFacebook heeft Facebook ca. 190 miljoen geregistreede leden (waarvan ruim 600 duizend uit Nederland). Twitter lijkt vooral sinds begin dit jaar een enorme vlucht te nemen. Over een paar maanden nog maar eens de cijfers op een rij zetten.

Google Trends:

{title}

{title}

Alexa:

{title}

Compete:

{title}

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Remi

    Op zich te verwachten dat MySpace zou inzakken. Innovatie heb ik daar al erg lang niet meer gezien en het is lelijk, oud en traag.

    Maar het is nog wel de perfecte site om even snel te checken of dat bandje waarvan je hoorde dat het interessant was ook daadwerkelijk leuk is. Die functie zie ik facebook en zeker twitter niet overnemen.

    Wellicht kan Myspace beter stoppen met focus op social networking en de aandacht meer focussen op dat soort zaken. Last.FM bijvoorbeeld heeft op papier de mogelijkheid om dat stuk van myspace te verpletteren, maar dat lukt ze nog steeds niet.


    6 mei 2009 om 05:00
    Maarten

    Ik weet niet hoor maar als dit een vrije val is spring ik nu zonder parachute uit een vliegtuig..


    6 mei 2009 om 05:44
    Martijn Crama

    Helemaal eens met Remi. Op dit moment is er nauwelijks nog een programmeur die niet op MySpace vaart in het muzieklandschap. Iedere band wordt beluisterd op de MySpace en kort geanalyseerd op aantal optredens in het verschiet en bio.

    Ik denk ook dat het nog wel even duurt voor MySpace zijn meerwaarde verliest voor de muziekscene. Kwetsbaar is MySpace wel…


    6 mei 2009 om 05:47
    lbroekman

    De grootste zijn en dan achterhaald worden door nummer 2, het is vaker vertoond. Facebook heeft goed gekeken naar aanvullende diensten en ingespeeld op gebruikersgedrag – en wensen. Wat FB nooit gaat lukken echter, is de plek van MySpace innemen qua muziek en interactie met bands, iets wat Remi ook al aangeeft. In die hoek heeft MySpace een toppositie en lopen ze nu nog voor op last.fm (in aantallen gebruikers en funtionaliteiten). Als er geen crisis was, zou je zelfs kunnen fantaseren over mogelijke overnames door MySpace, waarmee ze hun positie nog zouden kunnen verstevigen (last.fm, iLike, noodlijdende downloadshops etc.).


    6 mei 2009 om 05:54
    ewout@onedaycompany.nl

    Grappig, want inderdaad lang verwacht : de digitale meute heeft weer een nieuwe waterbron geroken en trekt weer verder. Hoe lang zal het duren voordat Facebook vastzit in de modder van 2 miljoen leden en hetzelfde lot overkomt ? Ik geef ze 2 jaar, hoewel toegegeven: ze proberen te innoveren.

    Hun haast om Twitter te imiteren geeft mij wel het gevoel dat ook zij zien dat hun pagina’s minder bezocht worden door de hippe crowd. En dat ze, net als MySpace, de oudere garde overhouden. Misschien is dan de keuze van Twitter de wijste : niet mensen dwingen om op 1 plaats te gaan zitten, maar om een interessante dienst aan te bieden.


    6 mei 2009 om 06:00
    lbroekman

    @ewoutwolff Eens, de keuzes hangen ook van de doelstelling. Twitter is een onderscheidende dienst (net zoals bijvoorbeeld Flickr, YouTube, del.icio.us), Facebook is zo snugger geweest om niet een kopie daarvan binnen de eigen dienst aan te bieden maar e.e.a. open te zetten en die diensten te integreren. Je ziet nu veel Facebook & Twitter apps, kunnen prima naast elkaar bestaan, vullen elkaar aan (Facebook ‘rijkere’ omgeving, Twitter voor ‘het moment’).


    6 mei 2009 om 06:10
    martijn de Bie

    Is het niet wat vroeg om twitter er al bij te betrekken? bij mij heerst het second-life-syndroom. Veel gebruikers, maar het aantal actieve gebruikers neemt af.


    6 mei 2009 om 07:09
    Richard Lagrand

    @marco: interessant overzicht

    Heeft er iemand ooit wel eens een duidelijk overzicht gezien (in tabelvorm, niet proza) van de verschillen van de top5 van social media, demografisch, features, aantal users, etc, etc. ?


    7 mei 2009 om 06:04
    Paulo Lopes

    ik vind Twitter er niet echt bij passen, of sta ik hierin alleen?

    qua lay-out, innovaties, navigatie en mogelijkheden is Tagged.com absoluut the winner in mijn ogen vandaar waarschijnlijk ook die stijging. Ook ning.com stijgt hard toch maar even checken…


    17 mei 2009 om 23:17
    Parmelia

    scusate ma la mia ipotesi resta la migliore.i maggioni sono i vicini di casa di miguel e miguel o è il casinaro o il maniaco dell’ordine (ad occhio direi il maniaco dell’ordine, ed in questo caso i maggioni sono giustamente preuecopati)robcrto


    12 juli 2016 om 06:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!