De 7 doodzonden van emailmarketing

5 mei 2009, 06:30

{title}Op iMediaConnection heeft Wendy Roth de ‘7 deadly sins of email marketing’ opgeschreven. Of het er precies zeven zijn, en of er niet meer zijn, dat is voer voor discussie. Maar het is wel interessant om tegen het licht te houden, en een mooie ‘how-to’ of tegeltjeswijsheid voor boven je bed als emailmarketeer. Hieronder staan ze, alle zeven. Op iMediaConnection lees je ook hoe je de ‘zonden’ kan voorkomen.

1 Email versturen waar niet om is gevraagd

”When people see your email, the last thing you want is for them to wonder, “Who is this?” or, “Why am I getting this?” or worse, “I knew I shouldn’t have trusted them with my email address!””

2 Email versturen die qua inhoud afwijkt van email waar wél om is gevraagd

”Suppose you sign up for a weekly email that promises to give you the inside scoop on trends in your industry. Sweet! But then, the email that comes is 10 percent industry trends insights and 90 percent product promotion.”

3 Email versturen die niet gelezen kan worden (in html) op een smartphone of mobiele telefoon

”More people read or triage email on their phones these days, but, despite the hype, not everybody is reading your big, beautiful emails on an HTML-loving iPhone.”

4 Email versturen met links en plaatjes die niet werken

”It makes the message look “spammy” and untrustworthy. Those negative feelings extend themselves to the brands presented in the message and the company that sent the email.”

5 Mensen die willen unsubscriben opzadelen met een ingewikkeld opt-out proces

”First, it’s illegal. CAN-SPAM says you can’t hide the unsubscribe, make people enter a password, take a survey, or jump through any other hoops in order to get off your list. So, why do it?”

6 Emails versturen om te re-engagen als dat allang gebeurd is

”Don’t you hate it when you buy from a company’s email, but the very next message it sends is a re-engagement request, imploring you to come back and buy something?”

7 Veel méér emails versturen dan de ontvanger verwacht

”People sign up expecting to receive a certain amount of email, whether the frequency is stated in the newsletter name—“Daily Candy” versus “Coupons Weekly”—or in the copy you use to promote subscribing.”

Ok, dit zijn er zeven. Er zijn er vast nog meer?!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    KennyVB

    – Een no-reply email addres gebruiken:

    Geen interactie mogelijk en als je je wil uitschrijven via reply kan dit niet.

    – Emails met 1 groot beeld versturen en een unsub regel in html:

    Je ziet dus een mooi rood kruisje en de mogelijkheid om uit te schrijven.

    – Formulieren in emails steken:

    Hebt u dit al eens getest? Het werkt meestal niet!

    – Een personalisatie gebruiken met een slecht geformateerde database:

    Geachte mevrouw Kenny Van Beeck , 😉

    – Attachments aan een email hangen:

    Zware email, kans op spam en geen meting op de downloadfactor.

    … en zo heb ik ik zeker nog een hele hoop!


    5 mei 2009 om 09:35
    Gerrit Duits

    Ik ontving laatst een viagra-spammetje, zonder link naar een website. Nutteloze spam voor zowel de verzender als de ontvanger…


    5 mei 2009 om 12:09
    Kris de Jong

    Goed artikel,

    Bekijk ook eens onze E-mail Marketing Tool Yime op http://www.yime.nl

    Hiermee kunt u deze doodzonden wellicht voorkomen. Probeer gratis en verstuur professionele mailings.

    We ontvangen graag feedback op onze tool


    11 juni 2009 om 11:54
    Wim Vlaar

    In een reactie je eigen product gaan zitten spammen is ook behoorlijk ongewenst….


    22 december 2009 om 19:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!