De visie van Rick Nieman op ‘de Toekomst van DM’

De visie van Rick Nieman op ‘de Toekomst van DM’

{title}Op 19 mei aanstaande organiseert DeMeter wederom de populaire thema-avond De Toekomst van DM. Een inspirerende avond voor iedere marketeer die up-to-date wil blijven. Maar liefst 7 verschillende topsprekers zullen deze avond hun visie presenteren over onze toekomst. Voorafgaand aan deze avond heeft DeMeter de sprekers zeven vragen voorgelegd hoe zij onze ‘toekomst van DM’ precies zien. Wat dàt is precies waar de avond om draait.

In dit bericht de antwoorden van Rick Nieman, presentator van het RTL Nieuws en auteur van ‘De Goeroe Methode’. Reacties zijn uiteraard van harte welkom! Mee discussiëren over het thema van het evenement, ‘Mind The Gap’, kan in het bericht van Luuk Ros voor ‘Facts Inside’!

Wat houdt D(ialoog) M(arketing) in volgens jou?
Nieman: ‘Dialoog Marketing is – denk ik – een slimme term om aan te geven waar we met zijn allen naartoe gaan.  Zoals de #1 managementgoeroe ter wereld, C.K. Prahalad ,zegt: je moet klanten tegenwoordig allemaal individueel benaderen. Elke klant is uniek. Bovendien moet je heel goed luisteren naar je klant, en aan hem vragen wat hij wil. Vervolgens ontwikkel je dan samen de ‘ervaring’ (want wat is een aankoop van willekeurig welk product meer dan dat?) waarnaar hij op zoek is.’

Wat houdt D(ialoog) M(arketing) in over 5 jaar volgens jou?
‘Wat ik hierboven beschrijf. Ik wil als klant nooit meer benaderd worden als nummer, als één van de velen. Een bedrijf kan tegenwoordig precies weten hoe ik heet en wat ik in het verleden heb gekocht of gedaan. Dus waarom zou ik lastig gevallen moeten worden met dingen waarin ik toch niet ben geïnteresseerd?
Ik kampeer niet, dus bespaar je de moeite om mij een mailing te sturen over de nieuwe generatie tenten of wandelschoenen…

Wat is tegenwoordig goede DM? Is dat anders dan vroeger, is de definitie van ‘goed’ veranderd?
‘Een geweldig voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de mailtjes die ik krijg van Dining City over de restaurant week. Als ‘vaste klant’ van sommige van de restaurants die zij vertegenwoordigen, krijg ik één dag eerder dan andere mensen in het bestand zo’n mailtje en kan ik dus op mooie tijden in bijzondere restaurants terecht om daar ‘voor weinig’ te eten. Ik word direct benaderd, als iemand die graag lekker eet, en ik moet snel reageren, anders ben ik mijn plekje kwijt. Reken maar dat ik op zo’n mailtje reageer! Vergelijk dat eens met een simpel foldertje van één of andere kantoorartikelenverkoper… (sorry als ik iemand beledig :-)’

Wat zie je als grootste bedreiging van de direct marketeer. (wat stopt bijvoorbeeld de innovatie?).
‘Wat is de vijand van elke innovatie? Gebrek aan verbeeldingskracht; oude zakken die roepen: ‘dat hebben we al geprobeerd, maar het werkt niet’; denken dat iets ‘toch te duur zal zijn’; angst voor de toekomst.’

Wat zie je als grootste kansen van de direct marketeer?
‘Volgens mij wordt bijna álle marketing straks direct marketing.  Misschien dat je nog imago-campagnes krijgt voor grote merken., maar verder… zie boven.’

Privacy regels; wat mogen en willen we nog in de toekomst?
‘In de journalistiek merken wij dat de gemiddelde burger het geen enkel probleem vindt dat gegevens over zijn gedrag op allerlei plaatsen liggen opgeslagen. Hij vindt het zelfs prettig dat hij wordt aangesproken op zijn eerdere koopgedrag. Ik vermoed dat bedrijven – mits ze integer met hun klantgegevens omgaan – héél ver kunnen gaan. Als bv. mijn vaste wijnleverancier weet dat ik gek ben op witte Bourgognes, vind ik het best als hij mij een ‘exclusieve’ aanbieding doet. Zolang hij zijn gegevens over mijn wijninname maar niet doorspeelt aan mijn ziektekostenverzekeraar ;-)’

Hoe sta je tegenover de verhouding papier/digitaal. Wat verwacht je?
‘Tja… ik krijg tientallen mailtjes per dag, en maar één of twee brieven. Post genereert dus een hogere attentiewaarde, zou je zeggen. Nadeel van de DM brieven die ik krijg, is dat ze altijd als zodanig herkenbaar zijn. En dus gooi ik ze weg. Die ene keer dat ik een DM-brief kreeg waarvan ik dacht dat het echt een brief was, voelde ik mij genept.  De balans is dus precair… maar een echte goede aanbieding, op maat gemaakt, met iets waarin ik écht geïnteresseerd ben, die sla ik vast niet af!’

De Toekomst van DM
De Toekomst van DM’ heeft dit jaar als thema: ‘Mind the gap!’. De ontwikkelingen binnen direct-marketing volgen elkaar in sneltreinvaart op. Daarom moet je als marketeer ook altijd op je hoede zijn om het gat tussen kennis en ervaring niet te groot te laten worden. Door dit interactieve seminar bij te wonen zet je in ieder geval alvast de eerste stappen. Aanmelden kan op detoekomstvandm.nl.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Beste Rick,

    dank voor de waardering voor onze DM, uit de (vrij logische) overtuiging dat we onze vaste bezoekers / klanten een extraatje verdienen vergeven wij de eerdere toegang tot het reserveren, we zien inderdaad dat dit wordt gewaardeerd (oa. door de sky high open + click through rate's) en de enorme aantallen reserveringen (maart 09: 140.000).

    Verder zetten we 0 betaalde advertenties voor ons evenement, we geloven hier niet in.

    Succes met seminar, mvg,

    Floris van Altena, projectmanager Restaurant Week

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.