Denk mee met 9292: Wat wil jij op jouw mobiel?

4 mei 2009, 10:29

{title}Vanaf vandaag gaat 9292 een marktonderzoek voorleggen met betrekking tot een mobiele OV(web)-applicatie. 9292 wil op deze manier een beeld krijgen van nieuwe functies die gebruikers willen hebben. Dit onderzoek is onderdeel van de afstudeeropdracht van Giedo Donkers, student aan de HAN. Via de website, de mobiele site en verschillende blogs (waaronder Marketingfacts) worden minimaal 1000 respondenten gezocht.

Op 18 mei beslist de jury van de programmeerwedstrijd wie de winnaar is. Daarnaast heeft Donkers maar liefst 34 applicaties onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat er zeker in het buitenland veel goede OV-applicaties zijn. Tijdens het bureau-onderzoek is er gekeken naar de functionaliteiten, informatie en gebruiksgemak. Wil je meer weten over de uitkomsten van dit bureau-onderzoek en wil je meedoen aan het marktonderzoek?

Bureau-onderzoek

Er zijn 34 mobiliteit(web)-applicaties onderzocht, de meeste zijn iPhone-applicaties. Voor dit platform was het grootste aanbod te vinden ten tijde van het onderzoek (april 2009). Dit heeft geleid tot een lijst met meer dan 200 verschillende functies, deze worden aangevuld met de uitkomsten van de wedstrijd. De lijst is onderverdeeld in 5 categorieën: het plannen van een route, bekijken van een dienstregeling, gebruik van kaarten, bekijken van storingen/wijzigingen en extra’s. Elke categorie is onderverdeeld in verschillende clusters om de functionaliteiten te groeperen. Per groep is bekeken of deze wel of niet relevant is voor het onderzoek. De overgebleven groepen gelden als basis voor het gebruikersonderzoek, 9292 kan namelijk niet met alles aan de slag gaan.

Resultaten bureau-onderzoek

De Nederlandse uitblinker in gebruiksgemak en functionaliteit is de bekende applicatie ‘Trein’ maar in het buitenland zijn uitgebreidere en mooiere applicaties te vinden. Zoals: de Canadese ‘Red Rocket’ (laat uitgebreide halte informatie zien en is makkelijk in gebruik), het Luxemburgse ‘HotCity’ (simpele vormgeving die ook nog aan te passen is en informatie van verschillende vervoerstypes), het Zwitserse ‘SBB Timetable’ (meeste functionaliteiten van de onderzochte applicaties), de New Yorkse ‘iTrans NYC’ (gebruik van interactieve kaart en route functies) en de Londense ‘TubeDeluxe’ (bekijken van storingen/wijzigingen en routes plannen vanaf een kaart). De applicaties zijn onder te verdelen in drie verschillende ‘types’: dienstregeling bekijken, OV-reisplanner of een combinatie van beide. Alleen de applicaties ‘SBB Timetable’ en ‘iTrans NYC’ hebben de mogelijkheid een route te plannen over verschillende vervoerstypes van adres naar adres. Andere applicaties richten zich vaak op slechts één regio of één modaliteit. SBB Timetable werkt overigens ook prima voor treinreizen in Nederland:

{title}

De complete lijst van onderzochte (web)applicaties (in alfabetische volgorde):

  • 9292ov
  • BikePlanner
  • Bus Utrecht
  • CityTransit
  • CPH Metro
  • CTA Tracker
  • File Info
  • GottaGo
  • HotCity
  • iBart
  • iBicis BCN
  • iMetro
  • Infomaps Amsterdam
  • iRail
  • iStart
  • iTrans NYC
  • NYCTransit
  • NS Xtra
  • Op de rails!
  • OVV-GPS
  • PDXBus
  • Red Rocket
  • SBB Timetable
  • SGTransport
  • Subway Map
  • Trafikanten
  • Tramdroid
  • Transit Syd
  • TransLink
  • Trein
  • Trip Planner
  • TubeDeluxe
  • vonAnachB
  • WorldSub Moscow

Hoe verder

Na de programmeerwedstrijd, het bureau-onderzoek naar de 34 applicaties en dit marktonderzoek beschikt 9292 over een schat aan informatie waarmee ze aan de slag gaat. Sommige wensen zijn lastiger in te vullen dan anderen. Voor sommige functies zal 9292 eerst de benodigde onderliggende data moeten verzamelen. Hoe dan ook 9292 gaat aan de slag met de uitkomsten en zal haar producten in de komende maanden verder verfijnen.

Denk mee

Ben jij OV reiziger en wil je meedenken met 9292 over de ultieme OV (web)applicatie? Doe dan mee aan het onderzoek van 9292.

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

6 Reacties

    Koen Roumen

    Zo, dat was een beste vragenlijst. 🙂 Maar het is zeker voor een goed doel, hoop dat er nu eindelijk een goede OV applicatie gebouwd gaat worden.

    Overigens kwam ik in de vragenlijst een suggestie tegen die ik wel erg gaaf vond; de positie van OV-transport live kunnen raadplegen op een kaart. Moet met Google Maps te implementeren zijn, al betwijfel ik of de NS dat soort informatie makkelijk beschikbaar kan stellen. Het is ook niet dat je er als reiziger heel veel mee kunt, maar het zou wel leuk zijn. 🙂 Meer een hebbedingetje dus. 😉


    4 mei 2009 om 11:46
    mgvandenbroek

    “Dank u. Uw antwoorden zijn bewaard.” Zeer geruststellend, na 15 minuten bullets klikken. Erg uitgebreid onderzoek, zonder al te negatief te willen doen ben ik benieuwd naar het aantal afhakers.

    @Koen: Ja, of dat je via GPS je trein aan ziet komen, dat zou ook erg gaaf zijn. Dat je je kunt “inschrijven” op een trein, dat een trein een bepaalde code heeft. Sta je op het station, en zie je op Google Maps het blauwe balletje steeds dichterbij komen. Een soort Trackr voor treinen. Of is dat er al? Of zei je dat nu net?


    4 mei 2009 om 11:52
    Koen Roumen

    @Matthijs: Precies, als je dat combineert met GPS kun je heel nauwkeurig in de gaten houden hoe lang je trein er nog over doet om aan te komen. Storingen zouden ook veel directer doorgegeven moeten kunnen worden.

    Feitelijk idd een soort Trackr voor treinen. Die informatie is vast wel beschikbaar bij de regelkamer, maar nog niet inzichtelijk voor consumenten. Maar ja, zie de NS maar eens zo ver te krijgen.. 😉


    4 mei 2009 om 12:08
    Koen Roumen

    @Mark: Gaaf, dat kende ik niet. Weet jij hoe hij de informatie over actuele positie vergaarde?


    4 mei 2009 om 12:56
    Mark de Bruin

    @Koen: Ik heb even gegoogled (want ik wist het ook niet) en vond dit:

    Actuele treinposities op de kaart

    TreinVizier laat je zien waar de passagierstreinen in Nederland zich op dit moment bevinden. Je kunt meer informatie over een trein opvragen door erop te klikken.

    Hoe weet TreinVizier de positie van de treinen?

    Hiervoor maken we gebruik van de dienstregeling van de treinen. Op basis van gepubliceerde vertrek- en aankomsttijden berekenen we waar een trein zich op elk moment waarschijnlijk bevindt. Alhoewel de echte positie tijdens een rit niet bekend is, geeft deze aanpak een redelijk accurate schatting.

    Hoe weet TreinVizier dat een trein is vertraagd?

    De NS publiceert op haar site voor een aantal stations de actuele/live vertrektijden. Voor die stations kunnen we alle vertragingen live meenemen in de positieberekening.


    4 mei 2009 om 13:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!