De rol van Twitter als informatiekanaal en discussieplatform

De rol van Twitter als informatiekanaal en discussieplatform

{title}Twitter is ooit opgericht om mensen in staat te stellen korte berichten te schrijven over hetgeen ze aan het doen zijn. De belangrijkste vraag op de site is dan ook “What are you doing?”. Doordat gebruikers elkaar kunnen volgen en op berichten kunnen reageren, wordt interactie mogelijk tussen mensen en groepen. De laatste maanden lijkt Twitter in toenemende mate ook andere rollen te vervullen. Als informatiekanaal en discussieplatform over nieuws.

Gebruikers geven niet alleen maar antwoord op de vraag “What are you doing?” maar ook op de vraag “What do you think?” Denk bijvoorbeeld aan de discussies op Twitter tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Miljoenen berichten werden via Twitter gewisseld, mede aangewakkerd door het feit dat Barack Obama zelf een actief gebruiker was van Twitter. Maar ook als informatiekanaal timmert Twitter aan de weg. De populariteit van het CNN Breaking News account zegt voldoende. Ruim een miljoen mensen volgen het account dat niets anders doet dan de laatste headlines van CNN publiceren. Kortom, de gebruiker van Twitter is niet langer een persoon, maar een bedrijf. Dat bedrijf geeft antwoord op de vraag “What is going on?”

De rol als informatiekanaal zou nog wel eens kunnen toenemen. Sommige mensen stellen dat Twitter het “nieuwe RSS” wordt. Gebruikers van Twitter volgen (abonneren) bepaalde nieuwsbronnen via Twitter en niet langer via RSS. De verwachting is dat Twitter juist om die reden op korte termijn meer structuur zal aanbrengen in de boodschappen die ontvangen worden. Dat is noodzakelijk indien Twitter daadwerkelijk als informatiekanaal gebruikt gaat worden door mensen.

De vraag is dan welk type informatie via Twitter verspreid kan worden. Het antwoord: alles, als het maar kort is. Afgelopen week bedacht ik me dat het bijvoorbeeld leuk was om beurskoersen via Twitter te verspreiden. Immers, de koers van de AEX is zeer kort en past ruim binnen de limiet van 140 karakters. In een paar dagen heb ik twitterfeeds.nl laten bouwen. En zie daar: 100 twitter accounts die allerlei informatie via Twitter verspreiden, waaronder alle koersen van de fondsen die genoteerd staan aan de AEX en de Midkap. Koers van de Euro volgen? Het kan via Twitter. Kijkcijfers? Politieke barometer? Teletekst? Het is allemaal mogelijk.

Het is de vraag welke rol Twitter op termijn zal vervullen. Blijft het vooral een tool om binnen groepen korte berichten uit te wisselen. Of wordt het veel groter? Het succes zal mede bepaald worden door de mate waarin Twitter zich kan aanpassen aan haar eigen veranderende rol en succes. Mensen die op Twitter meer dan 100 mensen volgen, zien nu al door de bomen het bos niet meer. Voeg daaraan toe alle informatie die tegenwoordig via Twitter verspreid wordt, en het wordt echt onoverzichtelijk. Een goede, overzichtelijk structuur waarin de Twitter gebruiker informatie kan beheren zal essentieel blijken.


Geplaatst in

Delen

0
1


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Goed initiatief Jeroen (twitterfeeds.nl), net zoals twittergids.nl. Met de wildgroei van Twitter ligt 'bomen en bos' gevoel inderdaad op de loer en is er behoefte aan overzicht en indeling. Ik gebruik Twitter zelf ook als RSS reader. Als een nieuwsbron RSS en Twitter aanbiedt als opties, dan kies ik Twitter. Noodzaak is dan wel dat er gefilterd kan worden op topic, iets waar Tweetdeck noodzakelijk bij is en waar PeopleBrowsr ook goede vooruitzichten biedt.

    geplaatst op
  • Wij gebruiken Twitter zelf ook als een nieuw soort RSS en zo leggen wij het de mensen ook uit. Persoonlijk verkies ik Twitter zelfs boven e-mail omdat het een veel minder indringend karakter heeft en de boodschapper verplicht om compact en direct te zijn met zijn boodschap. Ondanks de korte berichten blijft het soms echter wel moeilijk om snel door de informatie te scannen. Er zal dus zeker een filtermogelijkheid toegepast moeten worden.

    Leuk artikel, maar jammer dat je zo weinig nadruk legt op de marketingmogelijkheden van Twitter. Daar wordt het namelijk ook ontzettend veel voor gebruikt.

    geplaatst op
  • Twitter wordt zeker in toenemende mate gebruikt voor marketingdoeleinden. Toch is er wat dat betreft zeker in Nederland nog veel te verbeteren. Eerder dit jaar bleek dat van de 10 grootste Nederlandse merken geen enkel bedrijf de twitternaam had vastgelegd. Er zijn wel enige initiatieven van Telfort in Nederland en Dell in de VS die veel aandacht krijgen, maar echt grote Nederlandse successen ken ik nog niet. Wellicht anderen wel, die dat in de reacties kunnen melden.

    geplaatst op
  • @Jeroen Bertrams
    Ik heb zelf een kleine, net opgestartte vacaturesite en tot mijn verbazing beginnen de 'grote jongens' pas nu met Twitter. Vorige week is de vacaturesite van de Volkskrant op Twitter gegaan en Nationale Vacaturebank is er ook nog niet zolang op (bovendien gebruiken zij rare twitternamen).

    Er kan dus inderdaad nog veel geleerd worden. Misschien een leuke contest: het eerste Nederlandse Twitter succes maken ;)

    geplaatst op
  • Op TED staat een
    eerste aanzet over het inzetten van een informatie "filter" om sneller relevante informatie uit grote hoeveelheden (twitter) data te halen. Het kijken waard!

    geplaatst op
  • Ik heb ook een tijdje verschillende twitterfeeds geprobeerd. En ik heb ze op twee of drie dingen na allemaal weer geunfollowed. Mijn ervaring is dat Twitter om de personen gaan. En als je meer dan honderd mensen volgt dan zijn die Twitterfeeds niet praktisch. Voor mijn gevoel horen ze er niet thuis.

    Ik wil persoonlijke ervaring van een mens horen die vertraagd is door de trein. Ik wil geen Twitter account met trein vertragingen.

    Mijn ervaring is dat informatie zo als vacatures, kijkcijfers en nieuwssites beter tot hun recht komen in een rss reader. Dan verdwijnt het belangrijke nieuwe ook niet tussen het getwitter van al die prachtige mensen.

    Maar het mooiste is nog dat iedereen het op zijn eigen manier kan gebruiken.

    geplaatst op
  • Ik vervang mijn rss reader nog niet door Twitter. Wel merk ik dat ik veel nieuws haal en oppik via Twitter. Twitterfeeds is wat dat betreft dan ook een mooie aanvulling.

    Toch denk ik dat bedrijven met het alleen publiceren van nieuws, nieuwe blogposts en dergelijke niet veel volgers zullen gaan krijgen. Dat is toch te eendimensionaal. Het meer persoonlijke karaker, de persoon achter het bedrijf, blijft belangrijk. We hebben het tenslotte over social media.

    geplaatst op
  • Ik denk dat het belangrijk is om de essentie van eenTwitteraccount niet uit het oog te verliezen: een groep van mensen die een gezamenlijke interesse hebben willen elkaar informeren over voor hen relevante zaken. Afhankelijk van de sterkte van die gezamenlijke interesse, is de informatiestroom relevant. Als je daar van uit gaat zijn er talloze commerciele toepassingen te vinden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.