TNW 09: Jeff Jarvis over ‘What would Google do?’

16 april 2009, 08:39

{title}

Jeff Jarvis, vanmiddag op The Next Web met een keynote. ‘This is a book, not really about Google.’ Het idee van Jarvis was, om Google te reverse-engineeren. Wat ziet Google, wat andere niet zien, en hoe kun je dat op andere bedrijven extrapoleren? Wat komt er nu, na feodalisme en kapitalisme. Googlism, misschien.

Jarvis’ powerpointpresentatie loopt gelijk op met de inhoud van het boek. Van de Dell Hell, naar je klant als je partner. De belangrijkste les van Google is, denkt Jarvis, het creëren van een platform. Dat is alles wat Google heeft gedaan: een platform creeren dat andere in staat stelt om successen te behalen. Jeff Jarvis: ‘Het is niet Google waar ik van hou, ik hou van jou.’

In de VS is Google de grote boosdoener, volgens vele uitgevers, zegt Jarvis. Luister naar Google, zegt Jarvis. Als het nieuws belangrijk is, dan zal het MIJ vinden. Uitgevers denken da de mensen wel naar HEN komen. Fout. ‘Think distributed.’

Nieuw publiceren

Als je niet doorzoekbaar bent, zul je niet gevonden worden. Waar het om gaat, denkt Jarvis, is elegante organisatie. ‘Small is the new big’. En: Manage abundance, not scarity. Doe mee aan de open source, gift economy. Want: de massamarkt is dood, lang leve de massa.

Nieuwe ethics

Don’t be evil. Tuurlijk is dat een leugen, weet Jarvis. Maar wat, als dat heel groot staat op WallStreet? De vraag moet zijn, wat is ‘evil’. Wat zou er gebeurt zijn, als de werknemers op WallStreet dit gevraagd was? Dan nog: ‘Get out of the WAY’

Jarvis is een hypocriet

Jarvis weet, dat hij niet echt ‘Eat your own dogfood’ volgt zoals het zou horen. Maar Jeff Jarvis moet ook eten, dus heeft hij zijn boek niet geheel open gegooid, linkable en doorzoekbaar online gratis beschikbaar gesteld.

Google geheimen

Projecteer Google op de auto-industrie, zegt Jarvis. Waarom kan ik mijn eigen auto niet samenstellen. Waarom zit er geen 3,5 mm plug in mijn autoradio zodat ik mijn ‘freakin’ iPod erin kan stoppen?

Waarom is er geen restaurant volgens het Google-principe? ‘1000 people can’t be wrong.’ Waarom zijn er geen aanbevelingen. Ik wil niet dat iedereen in de keuken eten voor mij gaat maken. De chef moet dat doen. Maar de chef moet wel de ‘wisdom of the world’ horen. Toch staat Jarvis op het podium, terwijl, zo zegt hij zelf, de zaal een stuk slimmer is. ‘Ik ben een hypocriet’.

Google verandert de maatschappij

‘Hoeveel mensen hier hebben hun oude schoolvrienden teruggezocht op Google?’ wil Jarvis van de zaal weten. ‘Nu heb ik de mogelijheid om tegen mijn oude schoolvriendin te zeggen dat ik me vroeger als een klootzak heb gedragen toen ik 17 was. Mensen gaan forever connected blijven en zijn.’

Interactief

Dan de vragen uit de zaal. Denk je dat Google Twitter gaat krijgen, wil Boris VhvZ weten. Jarvis: ‘Er zijn dingen die Google niet heeft. De nieuwe grenzen zijn sociaal. The deep web. Drie is local en mobile. Ik ga nu Bingo halen: the Cloud. Google’

Hoe kan nieuws een netwerk worden?

De vraag is van Ernst-Jan Pfauth. Jeff Jarvis: ‘Nieuws zal een ecosysteem worden. Hobbyisten zullen nieuws gaan verslaan, journalisten en bloggers zullen meedoen. Er komt een nieuwe structuur van nieuws. Journalisten denken nu: oh my god, too much stuff. Nieuwspapers zullen doodgaan, er zal chaos zijn. Maar nieuws zal terugkomen als een nieuwe, lossere structuur. De oude dagbladen van vroeger kunnen tools bieden aan de communtiy, jouranlisten kunnen educators woredn. De community kan getraind worden. Journalsiten kunnen een nieuwe rol krijgen.’

Waarom ben je eigenlijk zo enthousiast over Google?

Google is niet perfect, Google maakt fouten. Maar ze zijn opvallend. En bijna ieder bedrijf kan wat met het bedrijfsmodel van Google. Ik hou van de kans om te veranderen. En bedrijven moeten die kans pakken. Dat zie je nu in de nieuwe economie die we met zijn allen creëren. Ja, ik gebruik Google als een symbool daarvoor. Maar het is niet Google waar ik van hou, ik hou van jou.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    JaapBloem

    Sjef, vriend. Dank voor je AK-review. Très Froid !

    Trouwens ook erg blij dat je geen Sjef Sjarvis heet ;))


    16 april 2009 om 20:51
    Sjef Kerkhofs

    @Jaap: Daar ben ik zelf ook erg blij mee 😉 Er staat nog meer materiaal op Bijgespijkerd inmiddels. Ik heb Jarvis helaas voor een deel moeten missen, dus jullie verslaggeving is ideaal!


    18 april 2009 om 08:26
    eduardblacquiere

    Ik heb het boek al een tijdje in huis en ben het nu aan het lezen. Een zeer interessant en inspirerend boek, waarin Jarvis goed beschrijft wat er verandert in de wereld en hoe je daar op in kunt spelen, o.a. door te leren van Google.

    Een aanrader!


    20 april 2009 om 17:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!