Alex Osterwalder en Business Model Innovatie

Alex Osterwalder en Business Model Innovatie

In 2004 postte Alex Osterwalder – PhD aan de Universiteit van Lausanne – zijn thesis “Business Model Ontology” op Wikipedia. Volgens Osterwalder was er behoefte aan een goede definitie en een eenvoudig denkmodel. Naast zijn werk bij een NGO in Thailand en consultant in Zwitserland hield hij zijn blog bij. Inmiddels kan hij op 1.500 wereldwijde fans rekenen. In mei 2008 kwam Alex tijdens een workshop in Amsterdam tot een opmerkelijk inzicht. Zijn model “The Business Model Canvas” werd al door veel mensen gebruikt. Na afloop van een druk bezochte workshop besloot Osterwalder zijn wens te vervullen, het schrijven van een boek. Maar niet zomaar een boek, een boek met een bijzonder business model!

Designdenken

Maar hoe ziet dan zo’n business model eruit? Osterwalder claimt in zijn methodiek het design denken toe te passen. Een van de kenmerken is dat je met business modeling niet alleen moet denken, maar vooral moet doen. En – niet onbelangrijk – meerdere modellen/prototypen te ontwikkelen en deze te proberen. Het succes van een business model is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Zonder 1 euro budget en met 1.500 blog fans begon Alex aan zijn business model avontuur. De uitdaging was/is groot. Hoe kun je zonder uitgever en zonder ervaring succesvolle schrijvers als Clayton Christensen (Harvard University) en Henry Chesbrough (Universiteit Berkeley) verslaan of op zijn minst evenaren? Osterwalder wilde een boek schrijven dat anders is dan reguliere management boeken. Namelijk helemaal toegespitst op de lezer. Aandacht voor inhoud maar bovenal voor design. Maar hoe vind je een goede designer? Een vraag aan zijn blog audience leverde binnen 24 uur 20 hits op.

Business model hub

De lezers zouden zijn blog readers kunnen zijn. In december zette Osterwalder met de gratis software van ning de business model hub op. Na het betalen van 24 dollar kunnen lezers toegang krijgen. “I wanted to have a strong community and money helps to build a treshold” aldus Alex. Lezers zijn nu onderdeel van het hele proces. Niet alleen krijgen zij inzicht in de bookchunks maar Alan neemt hen ook mee aan de hand van zijn designs en vraagt naar hun mening.

De business model hub werd zonder reclame een klein succesje. 315 mensen uit meer dan 28 landen zitten op de hub. Als je nu wilt instappen, kost je dat 54 dollar. Osterwalder wil het aantal lezers binnen de perken houden. Maar “what’s in it for them?” Osterwalder: “The Hub readers do not only have access, they meet peers in business modeling and their name will be printed in the book. Besides that, they are part of something special, something new that could be big.”

Maar de Hub heeft ook een keerzijde. Osterwalder kan niet altijd met alle wensen van de lezers rekening houden. Hij heeft zelf een heel duidelijk doel voor ogen hoe het boek eruit zal zien. En – wat hij niet had verwacht – het kost heel veel tijd om de Hub te managen. Alex leest alle content en reageert op alle lezers opmerkingen en vragen. “But I would do it again!” “I love the co-creation part and closeness with my audience”. “Very valuable was the discussion on the title. We thought that one was easy.” “But the Hub came with new valuable insights.” En de hub draait 24x7. “It never stops.”

19 juni soft launch

De tijd begint te dringen. Nummer 4 van de 18 bookchunks is uit en de deadline is begin juni. Want… Harvard komt ook met een boek in de zomer. Op 19 juni willen we een soft launch party organiseren voor de Hub op de plaats waar het allemaal begon. Amsterdam. En dan begint het… de verkoop.

Wanneer is dit een success? “The book market is weird. You never know. Some sell some, some sell thousands few sell millions. I would be happy if I could sell tens of thousands. Would be really wonderful. Much is depending on the viral marketing. People have to know you. As Seth Godin claims “Give your pdf away for free. Then the news will spread, people know you and they want to buy your book!” zegt Osterwalder.

Kijk hier voor meer informatie over het event: ‘Business Model Knowledge Fair and Book Launch’.


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • @patrick

    Had er graag bij willen zijn. Als het goed is gaat mijn partner Maarten(@dutchcowboy) iig wel. Interessante blog ook..

    geplaatst op
  • @ raimo

    Jammer... Leuk als Maarten komt... Het proces op en met de Hub is bijzonder... Ongelofelijk hoeveel denkkracht de Hub heeft. Inmiddels 350 members uit meer dan 44 landen ;-) Thx!

    geplaatst op
  • Hi Patrick, gisteren op een gebruikkers Financial DNA en Business DNA (waar ik geregistreerd wealth mentor en business coach voor ben) kennis gemaakt met Business Canvas, ik ben RAZEND enthousiast!!!
    Hoe kan ik z.s.m. meer info/izichten bemachtigen, hoe kom ik het snelst aan het boek???

    gr.

    Gerard

    geplaatst op
  • @gerard, misschien is volgend artikel ook interessant voor je: Alex Osterwalder: Wat is een business model?

    Het (nieuwe) weblog van Osterwalder biedt ook erg veel inzichten: http://www.businessmodelalchemist.com/

    Of volg Alex Osterwalder op Twitter: @business_design

    Het boek is nu volgens mij bij de drukker, wacht er zelf ook op ;)

    geplaatst op
  • @ Gerard, leuk!!! Hoorde verslag van Symon. Boek ligt bij drukker, wordt eind september uitgeleverd en verzonden. Je kunt het bestellen op http://www.businessmodelgeneration.com. Je kunt van mij ook ea krijgen. Drop mij een mail op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • @ Patrick. Ik heb het boek net besteld, het klinkt veelbelovend. Het zou me niks verbazen als dit boek een grote hit in managementland gaat worden. Toch betwijfel ik of dit lukt zonder de geijkte kanalen als amazon.com, bol.com en managementboek.nl. Alleen dat experiment op zich is de moeite waard om te volgen. Heel veel succes met de toekomstige activiteiten rondom het boek!

    geplaatst op
  • @Yousri, cool. Het is veelbelovend als je het mij vraagt zowel qua content, design and look & feel. We starten met verkoop via deze kanalen in de volgende fase. Waarom? De kostprijs van ons huidig product (printing, binding) is te kostbaar omdat het deels handgemaakt is om zonder verlies via Amazon en Management boek te kunnen verkopen. We zijn bezig met een goedkopere versie te drukken. En ik denk dat dit al snel komt. De verkoop gaat al hard...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.