DM-bestedingen groeien met 15 %

DM-bestedingen groeien met 15 %

{title}In het 1e kwartaal van 2009 werd 38% van het marketingbudget aan dialoogmarketing (directe en interactieve marketing) besteed. Een stijging van ruim 15% ten opzichte van Q4 2008. Wellicht mede veroorzaakt omdat marketeers stellen dat het in tijden van recessie belangrijk is om anti-cyclisch te investeren. Dit zijn enkele opvallende uitkomsten van de laatste peiling van de DM Barometer: het kwartaalonderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, Adforesult en Mailmedia.

De bestedingen namen ten opzichte van Q4 2008 met ruim 15% toe. In vergelijking met Q1 2008 stegen de bestedingen met 5,6%. Marketeers besteedden het budget voornamelijk aan de eigen website (19%), (on)geadresseerd drukwerk (18%) en e-mail marketing (15%).

Marketeers geven aan deze kanalen het meest effectief te vinden om bestaande klanten als prospects te benaderen. Ook telemarketing en search engine marketing worden als zeer effectief ervaren.

Meer dan de helft van de marketeers (55%) verwacht dat de uitgaven aan dialoogmarketing door het Nederlands bedrijfsleven in 2009 hoger uitvallen dan in 2008. Daarentegen verwacht 20% dat de uitgaven dit jaar lager uitvallen. Tot slot stelt 25% van de respondenten dat er helemaal geen verandering in uitgaven optreedt.

Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn drie stellingen waarover de marketeers hun mening geven. Een grote meerderheid (85%) is het eens met de stelling ‘Wil DM een toekomst hebben, dan is een transparant privacybeleid in elke organisatie onontbeerlijk’. Ook bij de stelling ‘In tijden van recessie moet de marketeer vooral anticyclisch investeren’ geeft de meerderheid (73%) aan het hiermee eens te zijn. Daarentegen vindt men niet (73%) dat de resultaten van een crossmediale campagne te onduidelijk zijn om daar een substantieel deel van het budget voor te reserveren.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.