Vergelijkingssite Beslist.nl openbaart statistieken

6 april 2009, 04:56

Sinds een paar dagen biedt vergelijkingssite Beslist.nl volledig inzicht in de statistieken. Per categorie komen de populariteit van de producten en de beoordelingen in beeld, meldt Twinkle vorige week. ‘Wie op Beslist.nl/statistieken een categorie selecteert, krijgt een lijst voorgeschoteld waarop producten zijn gerangschikt op basis van clickratio’s en gemiddelde beoordelingen van zowel consumenten als experts.’

Uiteraard heeft Beslist.nl de tool doorgetest, de statistieken van maart zijn nu te raadplegen. De komende periode zal Beslist.nl nieuwe categorieën koppelen aan de tool. Volgens commercieel directeur Bart van Engeland is Beslist.nl de eerste Nederlandse vergelijkingssite die de reviews en clicks openbaar maakt op deze manier. Tegen Twinkle:

‘Behalve voor webshoppers is de toepassing natuurlijk ook zeer bruikbaar voor webwinkeliers én voor fysieke retailers. Uit de statistieken kunnen ze opmaken welke producten goed lopen. Vervolgens kunnen ze hun assortiment op die vraag aanpassen.’

Voorbeeld

Neem bijvoorbeeld de categorie digitale camera’s. Bij de uitleg lees je:

Met de Beslist populariteit statistieken is het mogelijk om statistische informatie te verzamelen over de populariteit van producten en merken in een bepaalde periode.Selecteer links een categorie en een eigenschap. Bijvoorbeeld Digitale camera’s en merk. Klik op de blauwe knop “resultaten” en vervolgens verschijnen de resultaten in het scherm hieronder. De resultaten zijn te sorteren op populariteit en de cijfers gegeven door professionele reviewers en door consumenten.

Ben benieuwd wat dit op gaat leveren. Vraag me ook af, waarom andere vergelijkingssites dit niet doen (als Van Engeland tenminste gelijk heeft). Meer achtergrond over Beslist.nl, het inzetten op klantenbeoordelingen en reviews en de toekomst daarvan in onderstaand interview:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!