Marco Derksen schreef er al over op Upstream, het ministerie van Economische Zaken zet in op co-creatie en crowdsourcing bij het maken van innovatiebeleid (persbericht). EZ wil aan haar ‘klanten’ vragen wat voor ‘innovatiemaatregelen’ zij nodig hebben om goed te kunnen ondernemen.
Minister Van der Hoeven: ‘Ik wil graag alle kennis die er is in netwerken op internet inschakelen om innovatiebeleid in co-creatie te ontwikkelen.’ Daarbij vindt de minister crowdsourcen een spannend en nieuw experiment.
Het plan om via internet de ondernemer bij het innovatiebeleid te betrekken is tijdens de Innovation Lecture in november 2008 ontstaan. In de pilot-periode komen drie beleidsonderwerpen aan de orde:
- Cultuur en economie
- De overheid als innovatieve klant
- Verruimen definitie speur- en ontwikkelingswerk WBSO
De discussie Cultuur en economie, waar wordt gezocht naar een innovatie programma voor de creatieve industrie, is gisteren begonnen. Over de WBSO kan je al meepraten op LinkedIn.
In een eerder artikel op Marketingfacts, werd de vraag gesteld of het de goede kant op gaat met overheid 2.0. Nieuwe projecten zoals het online creëren van innovatiebeleid, door middel van co-creatie, voegt iets toe aan een overheid 2.0. Ik vraag me wel af hoe intensief dit online innovatie platform van Economische Zaken zal worden gebruikt, wie er zal deelnemen en wat het zal opleveren. De eerste die het weet mag het roepen.