150.000 euro prijzengeld voor mobiel internet startup competitie VMC2009

3 april 2009, 07:30

Maandag werd het al aangekondigd tijdens MoMo (zie ook ‘MoMo #10: Gerd Leonhard over The end of control). Er komt een tweede editie van Vodafone Mobile Clicks (#VMC2009). De vorige editie (zie: ‘Nulaz winnaar Vodafone Mobile Clicks 2008’) werd gewonnen door Nulaz, MapTheGap en Tipspot. De komende editie (Nederlandse inschrijving sluit op 30 april 2009) wordt groter, want meer prijzengeld en internationaler.

De finale van deze contest voor beste mobiel internet start-up vindt weer plaats op PICNIC, MobileMonday is mediapartner. Hieronder een gesprek met Yuri van Geest, projectverantwoordelijke namens Trend8 en Michiel van Ruymbeke, verantwoordelijk voor Mobile Clicks binnen Vodafone).

Jullie gaan internationaal in deze tweede editie. Wat is er nog meer anders?

Van Geest: ‘Vorig jaar was een groot succes. Alle targets zijn gehaald, zowel voor ons als voor Vodafone en PICNIC. Er was veel buzz rondom de finale en veel bezoek. De conclusie was toen al, om het in meerdere Europese landen te gaan doen. Het zijn er uiteindelijk twee geworden: Nederland en de UK.

Van Ruymbeke: ‘Vodafone UK was zeer eager om mee te doen gezien het doel van mobiel clicks en ook het succes van afgelopen jaar.’

Van Geest: ‘De website is uitgebreider, de finale op PICNIC wordt groter en het prijzengeld is hoger. De reden om internationaal te gaan, is om nog meer exposure te genereren. Ook willen we nog meer startups de mogelijkheid bieden zichzelf te presenteren en hun mobiele dienst uit te bouwen in een moeilijke economische periode.’

Het prijzengeld is verhoogd. Was dat nodig, of is er gewoon meer geld beschikbaar tijdens deze recessie?

Van Geest: ‘Het was niet echt noodzakelijk. We willen de contest nog meer body geven. Deze 150.000 euro wordt weggegeven, zonder verdere controle uit te oefenen. Dat, tijdens de zwaarste recessie sinds de jaren ‘30. De meeste startups worden teruggetrokken of gedownscaled. Dit is dus een heel positief signaal.

Van Ruymbeke: ‘Juist in crisis tijd wordt iedereen gedwongen innovatief te zijn. Vodafone wil deze innovatie dan ook binnen de mobiel internet sector een extra impuls bieden.’

Mobile Monday is officiële partner. Wat betekent dat precies?

Van Geest: ‘Mobile Monday is in dit licht louter en alleen mediapartner, dat is conform de Mobile Monday Global Governance richtlijnen. De Mobile Monday community helpt met het genereren van aandacht, ook voor de startups, het is helemaal in lijn met de doelstellingen van Mobile Monday. Hoofddoel is namelijk het stimuleren van de mobiel internet sector in brede zin. PICNIC is ook mediapartner en Vodafone Mobile Clicks 2009 past ook goed bij hun doelstellingen.

En de jury, zijn daar nog wijzigingen?

Van Geest: ‘De enige constante in vergelijking met vorig jaar zijn Vincent Everts en Conor McClynn, de startup expert binnen Vodafone. Namens Mobile Monday Amsterdam zit voorzitter Marc Fonteijn in de jury. Verder is Nalden toegevoegd. En Frank van de Water, samen met Marcel de Groot, ook namens Vodafone. Zij vormen 1 stem. Daarnaast is er een aparte Engelse jury. Tot slot zal er op PICNIC een zeer speciale internationale jury worden samengesteld met onder meer Rudy de Waele. Uitgangspunt bij alle jury-teams is onafhankelijkheid, er is altijd sprake van een meerderheid van juryleden die niet binnen Vodafone werken.’

Welk type mobile startup maakt volgens jou de meeste kans om te winnen. Of heeft iedereen evenveel kans?

Van Geest: ‘Iedereen heeft evenveel kans, het gaat om kwaliteit en innovatie. Het is tot nu toe heel divers wat er binnen komt. Het gaat van contextuele diensten, mobiele sales promotion, location based services tot social networks. Er zijn nu al vijf aanmeldingen binnen, in de eerste paar dagen. Dat is duidelijk meer dan vorig jaar. De sluitingsdatum voor Nederland is 30 april, dus we hebben nog vier weken.’

Mogen ex-finalisten van vorig jaar ook meedoen?

Van Geest: ‘Ja, dat hebben we bewust besloten. Er kan in een jaar tijd heel veel gebeuren. Iemand die vorig jaar wat had draaien, kan nu een veel betere release hebben. Een van inzendingen van nu, was er vorig jaar ook bij. Die hebben nu een veel beter verhaal, omdat ze zich bewezen hebben in de markt. Meer adoptie, betere dienst, ontwikkeld business model. Kortom, wij roepen iedere ondernemer binnen de mobiel internet sector in Nederland op om zich snel te registeren. Je maakt namelijk niet iedere dag kans op 150.000 euro prijzengeld.’

Ook een mobile startup met een goed verhaal? Zie hier de toetredingscriteria en bekijk hier het selectieproces.

Jens Schulte-Bockum, CEO van Vodafone Nederland zegt in het persbericht: “Het mobiel maken van internet is een belangrijke strategische pijler van Vodafone. Het Mobile Clicks platform biedt creatieve start-ups de mogelijkheid hun talenten toe te passen en daarmee de doorontwikkeling van mobiel internet te stimuleren. Afgelopen jaar was een groot succes met inzendingen van hoog niveau. We kijken daarom met spanning uit naar de inzendingen van dit jaar.”

Op YouTube roepen de winnaars van vorig jaar mobiele startups op om mee te doen aan de competitie:

Nulaz:

TipSpot

MapTheGap

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!