Maandag is de Kamer van Koophandel officieel gestart met een eigen netwerksite. De online community, Hallo!, is te vinden op www.kvk.nl/hallo. Leden van het netwerk kunnen zichzelf en hun bedrijf na registratie bij Hallo! presenteren, netwerken en kennis uitwisselen.
Waar we internationaal al zakelijk kunnen netwerken via LinkedIn en Xing, lijkt de Kamer van Koophandel met het laagdrempelige en Nederlandstalige Hallo in een gat te springen. De afgelopen weken was al een bètaversie van Hallo! beschikbaar. Ook zijn ervaringen meegenomen die de KvK opdeed op regionaal niveau, zoals het noordelijke kvknetwerk.nl.
Waar andere initiatieven zich vooral op het online zakelijk netwerken focussen, gaat het bij Hallo! volgens de Kamer van Koophandel veel meer om het delen en uitwisselen van kennis. Dit moet binnen een jaar 15.000 actieve leden opleveren, een ambitieuze doelstelling. De Kamer van Koophandel zal ondernemers hiervoor binnenkort actief gaan benaderen.
De informatie van Hallo! is publiekelijk toegankelijk, alleen om deel te nemen aan de community is het nodig om aangemeld te zijn. Hiervoor is registratie bij de Kamer van Koophandel geen vereiste, zodat ook bijvoorbeeld pre-starters bij Hallo! terecht kunnen. Overigens wordt waar mogelijk wel gelinkt naar gegevens uit het Handelsregister wanneer een KvK-nummer is opgegeven.
Functionaliteiten
De community bestaat uit vier onderdelen:
Profielen
Jezelf en je bedrijf presenteren, contacten zoeken en beheren en het onderling berichten versturen door middel van mededelingen die op het profiel worden weergegeven.
Vragen en antwoorden
Hier kun je vragen stellen aan ondernemers en antwoord geven op gestelde vragen. De vraagsteller kan uit de gegeven antwoorden de beste kiezen, zodat ze achteraf gemakkelijk teruggelezen kunnen worden.
Ervaringen
In deze sectie kun je als ondernemer ervaringen en tips plaatsen en reageren op de ervaringen van anderen. In de praktijk verschijnen hier zowel korte tips als artikelen die lezen als een weblog.
Groepen
Je kunt je aanmelden bij diverse groepen om in contact te komen met ondernemers uit dezelfde branche, met dezelfde interesses of uit de regio. Ook is het mogelijk zelf een nieuwe groep te starten.
Deze groepen maken het eenvoudiger om te netwerken en nieuwe contacten op te doen, maar hebben in de huidige vorm in mijn ogen ook een flink nadeel. Hoewel het handig is dat vragen en ervaringen (zie boven) aan een specifieke groep gekoppeld kunnen worden, zorgt dit er gelijk voor dat je lid moet zijn van de betreffende groep om te kunnen reageren. Het gevolg hiervan is dat op het overgrote deel van alle vragen en ervaringen die op Hallo! zijn geplaatst niet meteen gereageerd kan worden. Als ik bijvoorbeeld een goede reactie heb voor een item in de groep “Starten in Midden-Nederland”, weerhoud dit mij deze te plaatsen als ik verder niets met die groep heb.
Ook zou het platform denk ik een stuk toegankelijker worden als vragen, ervaringen en groepen ingedeeld zouden kunnen worden in duidelijke themasegmenten, bijvoorbeeld regionaal, marketing, administratie, juridisch etc. Nu ben je vooral afhankelijk van de zoekfunctie van deze onderdelen.
Bouwen aan de community
Een online community “staat” niet zomaar. Met alleen goede techniek ben je er nog niet, dit moet groeien en vergt tijd en betrokkenheid. Dus is het goed dat er regelmatig medewerkers van de Kamer van Koophandel actief zijn en leden doorverwijzen naar informatie op bijvoorbeeld de site van de KvK.
Ik ben erg benieuwd hoe de Hallo!-community zich de komende tijd zal ontwikkelen, maar ook op welke manier de Kamer van Koophandel dit zelf zal stimuleren met nieuwe functies.