Europees onderzoek naar click-through op online display advertenties

Europees onderzoek naar click-through op online display advertenties

eMarketer meldt dat de gemiddelde click-through rate van display advertising in Europa tussen de 0,11 en 0,19 procent ligt. Zij baseren dit op de uitkomsten van een door ADTECH uitgevoerde Europese studie, waarbij 10 miljard banners zijn onderzocht. Gebruikers hebben de neiging aan het einde van het jaar, wanneer veel online wordt gekocht, meer op display ads te klikken. Dit is de afgelopen jaren wel afgenomen, van 0,33 procent click-through rate in november 2004 naar 0,19 procent in december 2008.

{title}


Verschillen per land
Tussen de CTR’s van verschillende Europese landen zijn significante verschillen te zien. Frankrijk scoort hoog met een gemiddelde van 0,18 procent, gevolgd door Engeland met 0,13 procent. Vooral Scandinavische landen zijn voorzichtig met het klikken op banners. Zweden heeft een gemiddelde click-through rate van 0.04 procent, Finland 0,05 procent en Noorwegen 0,06 procent.

Verschillen per ad size
Video ads doen het didelijk beter dan de overige display advertisements. ADTECH constateerde dat de grootte van de advertentie invloed heeft op de click rate, niet geheel verbazingwekkend: “Bigger is better”.

{title}

De uitkomsten in de tabel hierboven geven aan dat de meeste clicks naar pop-ups, layers en half-size format (234x60 pixels) gaan. Gemiddeld hebben deze displays in Europa een click-through rate van 0,5 procent. Dit is een stuk lager dan de video ads (1,7 procent), daartegenover staat dat video ads hogere productie- en plaatsingskosten met zich meebrengen.


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Goed onderzoek om te lezen.

    Alleen jammer dat er geen onderscheid gemaakt wordt in onderzoek om bijvoorbeeld het effect van Behavioural targeting te kunnen zijn.

    Dit is nog een vrij algemeen onderzoek, is er een uitgebreide variant beschikbaar?

    geplaatst op
  • Inderdaad erg jammer dat ze niet gelijk het conversiepercentage hebben meegenomen, CTR zegt ook niet alles.. Op de website van ADTECH kan ik het onderzoek nergens terugvinden, iemand een linkje?

    geplaatst op
  • Uiteraard speelt ook de call to action in een banner mee, net als de afzender, product en doelstelling. Alles op 1 hoop zegt wellicht niet zoveel...
    Bij interactieve banners kan er met de content in een banner "iets" gedaan worden.. Hoe wordt dit gemeten?

    geplaatst op
  • Vreemd wel, Frankrijk scoort hoog met een gemiddelde van 0,18% gevolgd door Engeland met een gemiddelde van 0,13%. Het Europees gemiddelde is daarentegen 0,19%, lijkt mij lastig te verantwoorden.

    geplaatst op
  • @Paul/Tim: Helemaal met jullie eens, het onderzoek had wat mij betreft sowieso specifieker gemogen. Eigenlijk weten we nu alleen hoe vaak er op welke display ads wordt geklikt. Het zou interessant zijn als je weet waarom de gebruiker klikt. In dat geval kijk je natuurlijk naar behavioural targeting, product, afzender and so on. Helaas heb ik het originele onderzoek niet kunnen vinden, alleen de (beknopte) info op eMarketer.

    @Ulco: Dat is inderdaad vreemd. Ik denk dat de cijfers zijn gebaseerd op verschillende periode's (maand/jaar). Goed dat je het opmerkt.

    geplaatst op
  • Grote twijfels bij de kwaliteit van dit onderzoek. Check bijvoorbeeld de full banner. Scoort in "Europa" een 0,20 terwijl de landspecifieke data varieert tussen 0.01 en 0.15.

    Klikt heel het oostblok zich nog suf op full banners ofzo :).

    Ook het verschil in Zwitserland op full banner (0,01) en een half banner (0,35) is tamelijk opmerkelijk. Zeker met het oog op de conclusie: bigger = better :).

    Ik gok dat niet alle data significant/vergelijkbaar is (of dat er meetfouten zijn).

    geplaatst op
  • Leuk om de landen te vergelijken, maar dat is ook alles. Telkenmale verbaas ik me enorm over dit soort vergelijkingen. Naar mijn meningen klikken banners niet, maar doen mensen dat. Lijkt me een goed plan als we de respons eens op unieke wijze in kaart brengen. Zul je zien dat de vergelijkingen er ineens heel anders uit zien. De kleine formaten (en zeker banner) worden namelijk worden in contactfrequenties van pakweg 5-10 geleverd en een pop-up/layer max 1-2. Zeker nu performanced inkopen steeds groter worden en deze met de standaard formaten als banner, skyscraper worden ingevuld, boosten deze naar hele hoge frequenties. Ofwel vraag me af wat de betrouwbaarheid van bovenstaande is.

    geplaatst op
  • beetje raar onderzoek waar je absoluut geen conclusies aan kunt verbinden...alles hangt samen met merk, call to action, type banner, boodschap, produkt etc...

    ik vind het ook raar als iemand me vraagt wat de gemiddelde CTR van ons netwerk is..wat kun je met het antwoord vraag ik me dan af?

    Ik ga binnenkort met een callbanner testen en muziekbanners waar je naar korte fragmenten van bijvoorbeeld een nieuw album kunt luisteren. Er zijn ook steeds meer partijen die banners maken waarin je een complete (simpele) game kunt spelen daarop is over het algemeen die CTR ook hoger maar dat lijkt me logisch...

    @ Bram
    die video ads zijn geen pre-rolls toch? staan verder geen specs bij namelijk...en pre-roll zou onder video advertsing moeten vallen ..maar je weet het niet. Het Iab gooide alles tot voor kort ook op 1 hoop

    geplaatst op
  • @Paulo dat weten ze helaas alleen bij ADTECH. Ik ben wel benieuwd naar de uitkomsten van jouw test met de call- en muziekbanners.

    geplaatst op
  • @Paulo zie ook de Boondoggle concertbanners

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.