
Ja, 84 procent van de jongeren uit Generatie Y ziet de advertenties op social networks. Bijna driekwart klikt er zo af en toe eens op. Goed nieuws. Niet echt. Want slechts 19 procent van diezelfde jongeren vindt de advertenties relevant; 36 procent zegt er nooit op te klikken. Het blijkt uit onderzoek van het Participatory Marketing Network en de Pace University’s Lubin School of Business (via: MC).
Niet erg, kan geconcludeerd worden uit onderzoek van MarketingVox. Er zijn manieren om de jongeren te bereiken (zie ook dit interview met Inge Wiame van Netlog). Bijvoorbeeld door middel van brandpages.
‘Some 62% of Millennials admitted they’ve visited a brand or fan page on a social network and nearly half (48%) actually joined,’ schrijft MC. De redenen waarom jongeren deze brandpages bezoeken:
- Nieuws en product updates (67%)
- Toegang tot kortingen en acties (64%)
- Muziek luisteren, video kijken of downloaden (41%)
- Mening geven (36%)
- Contact maken met andere consumenten (33%)
“More work must be done to understand what drives participation and engagement within social networks,” zegt Michael Della Penna, co-founder en voorzitter van Participatory Marketing Network tegen MarketingCharts. ‘Many [advertisers] are still waiting for proof that increasing investment in this burgeoning channel will yield measurable benefits.’
Juist. Bewijslast. Daar is iedereen naar op zoek. Roepen dat iedereen moet gaan adverteren op social networks is één. Daadwerkelijke ROI op je inzet is twee. Zie in deze context ook dit verhaal: ‘Kwaliteitsnormering voor banner advertising met BannerTracker: Goed idee?’