Philips NetNiet TV

3 maart 2009, 19:39

{title}Philips brengt internet naar televisie kopte Mark de Bruin een paar weken terug op deze weblog. Ik kom er na meerdere publicaties op ander fora toch nog een keer op terug. Nog los van de sympathie die voor het product en het merk opgebracht kan worden, Philips begint (wederom) aan een avontuur met een redelijk voorspelbaar slechte afloop. Niet alleen is de beoogde configuratie onlogisch maar zit ook de positionering vol marketingdiscrepantie.

Philips is na een desastreus verlopen omzetjaar 2008 geen Europees marktleider meer in TV-sets. Men heeft die plaats inmiddels moeten afstaan aan Samsung dat en ook aan de onderkant (lage prijzen) zal weten uit te bouwen. Juist dat niet onbelangrijke segment heeft Philips na een herpositionering recent verlaten! Philips heeft mede daardoor vorig jaar 35% marktaandeel in de TV markt verloren en zal er veel aangelegen zijn in het hogere segment succes te boeken met deze Net(niet)TV oplossing. Dat zal lastig genoeg blijken te zijn.

Marketingdiscrepantie

Ik zie persoonlijk vooral problemen in de eigenaardige combinatie van een ‘premium priced and quality’ televisie in combinatie met veelal gemankeerde en gelimiteerde content via een ook al omslachtige browser functionaliteit. Beetje raar, ik betaal wellicht 2500 a 3000 euro voor een Full HD toestel, heb nog nauwelijks aanbod in Full HD kwaliteit en moet me ook nu behelpen met hopelijk een beetje digitale kwaliteit welke ook nog eens fors geremd kan worden door beperkingen in de huishoudelijk beschikbare bandbreedte. Zeker buiten Nederland.

Daarnaast, een televisie moet het zeker afgezet tegen de huidige malaise een jaartje of 6 doen op de hoofdplaats in het huishouden, de huiskamer. Vervelend is ook dat de browser en de onderliggende technologie al achterhaald zijn voor de introductie daadwerkelijk plaats heeft gevonden. Dan is er toch dat eigen ecosysteem zonder voordelen. Niet voor de aanbieder (die moet fors betalen), niet voor de consument want die kan niet ZELF kiezen. Dat overigens zeer beperkte aanbod via de browser zal de harten veelal sneller doen laten slaan bij die categorie klant die zich juist Net niet zo’n duur toestel kan permitteren.

Ik zou Philips dringend geadviseerd hebben deze investeringen aan te wenden om de aarzelende bedrijfskolom en subsidiair haar eigen positie in het hogere HD segment te verstevigen en juist HD productiestromen en de distributie daarvan te faciliteren. Dat levert echte toegevoegde en ook onderscheidende waarde. Zeker met glasverbindingen (letterlijk) voor de deur had men er beter aan gedaan om mee te investeren in HD infrastructuren en een geïntegreerde HD plug and play decoder afhankelijk van de ‘operator in charge’ in de televisie aan te bieden.

Laat Philips vooral in glasvezel verband meedenken over een netwerk HD HUB in de meterkast met zowel draadloze als vaste verbindingen naar elk toestel met of zonder settopbox in het huishouden. De intelligente en inmiddels zeer betaalbare settopboxjes in Full HD kwaliteit zijn er getuige het enorme aanbod ook op de Cebit dit jaar in ruime mate. Ook die nog zeer bruikbare markt van HD settopboxjes die de verkoop van niet Net TV producten kon stimuleren heeft Philips echt te vroeg vaarwel gezegd.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!