Netlog en de weg naar commercieel succes

Netlog en de weg naar commercieel succes


Inge Wiame is business devloper voor Netlog NV Benelux. Op het SocialMediaCongres mocht Wiame het commerciële verhaal van Netlog vertellen. Over hoe een uit de kluiten groeiend social network geld kan verdienen met ‘brand integration’ onder anderen door het creëeren van ‘brand ambassadors’ met ‘branded pages’. Juist, pure marketing en sales. Oprichter Lorenz Bogaert kondigde het in dit interview al aan.

Netlog, met de wortels in België, heeft tegenwoordig meer dan 40 miljoen gebruikers wereldwijd. Adverteerders die jonge doelgroepen willen bereiken, krijgen daartoe volop de kans op Netlog. Wiame: ‘Voor de gebruiker is een merk een stukje identiteit. Gebruikers weten, dat ze van de merken dingen kunnen terugkrijgen.’ Dat impliceert, dat je wel eerst wat moet geven…

Contact maken
Een voorbeeld dat Wiame geeft in bovenstaand interview, is de schoenencontest van Nike ID. Gebruikers worden uitgedaagd om hun eigen schoenen te ontwerpen. Als je wint, krijg je je eigen schoen. Wiame: ‘Het gaat dus both ways: de gebruiker wordt vriend van een merk. Op die manier kan een merk contact maken met zijn doelgroep.’

Kredietsysteem
Netlog is druk doende met de commerciële uitrol en met het evangeliseren van het eigen merk. Als voorbeeld van de mogelijkheden die je hebt met zo’n enorme userbase, is het nog in te voeren kredietsysteem wel een mooie. Wiame: ‘We krijgen een eigen kredietsysteem. Nu is het nog zo, dat mensen een foto of blogbericht op de homepage kunnen krijgen met credits, voor een soort Fifteen minutes of Fame. We zijn op het moment in gesprek met een aantal banken. Waar de meest interessante deal uitkomt, die bank zal het worden. We koppelen ons aan een bank en doen tegelijkertijd aan branding voor die bank.’

Jongeren zijn er dus klaar voor om geld uit te geven via Netlog? Wiame: ‘Geld gaat nu waarde krijgen. Merken gaan credits uitdelen aan onze users. We zien dat nu al met de spotlights die we nu gebruiken, en ik denk dat het gebruik zal toenemen met de credits.’

Net zo groot als Hyves
Over net zo groot worden als Hyves: ‘We gaan evangeliseren. Zien dat ons saleshouse goed rendeert. We gaan creatieven en reclamebureaus de kracht van Netlog laten zien.’

Waar staat Netlog Benelux in 2011? Wiame: ‘Goede vraag. Op nummer één.’


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Dit is toch helemaal niets nieuws! Social media uitleg 0.5 - het opzetten van brandpages en via media gebruikers daar naar heen 'lokken' gebeurt al jaren in de social networking business.

    Kom dan eens met een vernieuwend en innovatief concept, welke nog niet bestaat.

    geplaatst op
  • @Radinck: Denk wel, dat de gigantische userbase van Netlog hier het verschil gaat maken. Ik ben trouwens wel benieuwd waar je precies op doelt? Op Blyk, je eigen toko? Enne: 'al jaren'? Waar dan? Bij Hyves? En het banksysteem, wat vind je daarvan?

    geplaatst op
  • @Mathijs: userbase alleen is niet een garantie voor succes, maar ik denk ook dat Netlog op de goede weg is met hun strategie. Ik doelde op MySpace , Hyves, Facebook, Friendster, Orkut, en ga zo maar door - virale marketing en brand pages zijn al jaren de manier voor sociale netwerken om geld te verdienen aan gebruikers en om merken in contact te laten komen met die jongeren doelgroep.

    Banksysteem is wel innovatief en een goede manier om verkeer tussen gebruikers te stimuleren - dit bestaat al op diverse platforms (met credit economies) maar zeker goed dat Netlog nu de link maakt tussen de offline en online economie!

    geplaatst op
  • Leuke video! Vanmorgen had ik Steven Kraal op bezoek van Netlog (Country Manager) en die vertelde mij ook dit verhaal. Ik ga het eens testen, want het klinkt best interessant. Ik heb net mijn logingegevens binnen van de brandpage ;-)

    geplaatst op
  • @Radinck. Een integratie van een merk op een SN site als Myspace, Orkut, Hyves, Bebo, ect. is niet te vergelijken met een integratie van een merk op Netlog. Een voorbeeld. Een van de sterke features dat het Brand Integration Platform aanbiedt is de 'shared skin': users kunnen in één muisklik de volledige look & feel van een merkenpagina overnemen. In één muisklik kan je als user je eigen pagina pimpen in de huisstijl van het brand (merk, festival, artiest, band) waar je fan van bent. Dit is volgens mij, ongezien. Neem maar es een kijkje op mijn persoonlijk pagina http://nl.netlog.com/leen, ik heb de skin overgenomen van nl.netlog.com/HUMO, hét populaire en onafhankelijk weekblad gericht naar mannen/vrouwen tussen de 15 en 54 jaar.

    geplaatst op
  • Ha, ik vroeg me al af waar dit interview gebleven was. Vond het op zich een aardige parralelsessie, maar ik had mij wat anders voorgesteld bij How To Create Brand Ambassadors?. Het verhaal ging meer over wat merken (kunnen) doen op Netlog dan over hoe je de gebruiker activeert tot het verworden van een brand fan en uiteindelijk een ambassador. Een en ander zal met de gebruikte definities te maken hebben, waar ik op Frankwatching al een kritische noot bij zette.

    Dat even daargelaten, waren de cases en bijbehorende cijfers leuk om te horen. Ik ben vooral erg benieuwd hoe er gaat gereageerd worden op het aankomende creditsysteem, en dan met name wat het 'doet' met de heersende cultuur en het toe-eigenen van merken binnen netwerk.

    geplaatst op
  • Volgens mij doen http://www.hyves.nl en www.clubs.nl van kpn dit al jaren toch?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.