Vandaag in het Financieele Dagblad drie vragen aan Johan Vosmeijer van Sellaband. Amerikaanse wetenschappers (wie?) gaan het Nederlandse internetbedrijf bestuderen. Volgens Vosmeijer is Sellaband bijzonder omdat het een platform op internet is waar muziekliefhebbers aandelen van een muzikant kunnen kopen. Zodra er voor 50.000 dollar aandelen zijn opgehaald, duikt de muzikant met een producer de studio in om een album op te nemen. De wetenschappers gaan deze nieuwe manier van kunstfinanciering verder bestuderen.
Maar hoe succesvol is Sellaband nu eigenlijk?
Vosmeijer meldt dat er tot dusver via Sellaband 1,2 miljoen dollar is opgehaald en 29 artiesten uit 13 verschillende landen de studio zijn ingegaan (en dus het bedrag van 50.000 dollar hebben ontvangen). Eén van de meest aansprekende voorbeelden is de muzikante Julia Marcell uit Polen. Hoe berouwbaar die cijfers zijn is me niet helemaal duidelijk. Op de site zelf is alleen informatie te vinden over de statistieken van de artiesten. Over de investeerders (of believers) is weinig informatie te vinden. Pim Betist gaf in september 2008 aan dat er 2,5 miljoen dollar is opgehaald (inmiddels zal dat bedrag hoger liggen). Uitgaande van bijna 9600 artiesten die zich hebben aangemeld, zijn er dus 29 succesvol geweest. Dat is 0,3% van het totaal die in totaal ongeveer 1,2 miljoen dollar hebben ontvangen. Dat is minder dan 50 procent van de investeringen.