Bouw mee aan de OV Navigator van 9292

25 februari 2009, 09:02

{title}Bij 9292ov vinden ze mobiele informatie ‘extreem belangrijk’ het bedrijf zet daarom zwaar in op mobiel met iPhone-apps en veel aandacht voor optimalisatie van de mobiele site. Om het potentiële belang verder te onderstrepen ‘crowdsourced’ 9292 zijn OV-navigator door de code van 9292 vrij te geven. Met een wedstrijd. Studenten worden vanaf nu uitgedaagd om ‘als gebruiker de ultieme OV-(web)applicatie vorm te geven.’

Kan de presentatie beter? Zijn er nieuwe ideeën? Wat moet er anders? Kandidaten moeten de ultieme applicatie vorm geven, bouwen en demonstreren aan een jury. Uit het persbericht: ‘Informatica-studenten kunnen stoeien met een daarvoor beschikbaar gestelde ‘kale’ OV planner door 9292. Hiermee krijgen geregistreerde studenten gedurende de wedstrijdperiode een kijkje in de keuken van 9292 en krijgen ze toegang tot een speciale webserver die hen een XML-code teruggeeft.’ Er zijn drie prijzen te verdelen.

Drie prijzen

De hoofdprijs bestaat uit een geldbedrag van 1500 euro voor het winnende team. Het team op de tweede plaats wint 750 euro en de nummer drie krijgt 500 euro. Een deskundige jury onder leiding van directeur Gert Staal van 9292 beoordeelt de applicaties op innovatieve aspecten, user interface en de manier van programmeren.

Wie kunnen er precies meedoen?

Alle informaticastudenten in Nederland kunnen aan de wedstrijd meedoen. Er worden per school maximaal twee teams van ieder maximaal twee studenten toegelaten. Deze teams strijden tegen de andere informaticaopleidingen in Nederland.

Aan welke technische eisen moet de applicatie voldoen?

  • De (web)applicatie is door 9292 te gebruiken op een mobiel apparaat (met Symbian, Windows Mobile 5+, Android, iPhone of Java via MIDlet manager).
  • De (web)applicatie maakt gebruik van de aangevraagde XML van 9292.
  • De (web)applicatie kan door meerdere gebruikers tegelijk gebruikt worden.
  • Het is toegestaan gebruik te maken van verschillende API’s.
  • Het ontwerp van de (web)applicatie voldoet aan de huisstijl van 9292 (het logo, lettertype Verdana en de blauwe kleur: #b9d7f9).

Van jou, of van 9292?

In het persbericht staat: ‘Functionaliteiten van de winnende (web-)applicaties worden wellicht door 9292 verwerkt in haar diensten.’ Aha. De wedstrijd is bedoeld voor inspiratie en voor het opdoen van goede ideeën. Het één op één overnemen van gemaakte applicaties is niet de bedoeling. Er wordt niet gecopy-paste, wél worden de codes gebruikt als inspiratie. Met de beste ideeën gaat 9292 aan de slag.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

20 Reacties

    Anders

    Als ze dan toch inspiratie willen: zorg dat gebruikers hun meest gebruikte adressen kunnen opslaan in een favorietenlijst.

    Ik neem genoegen met 1000 euro. Dank u.


    25 februari 2009 om 09:30
    mgvandenbroek

    @Anders Floor: LOL, schappelijk ook.

    En je hebt een punt! Die gaat zeker meegenomen worden, dat voel ik. Ook wil ik, dat automatisch aanvullen wordt ingeschakeld. Ik tik nog wel eens verkeerd…


    25 februari 2009 om 09:33
    Mark de Bruin

    @Anders/Matthijs: de gewenste adresboekfunctie is reeds beschikbaar op mobiel.9292ov.nl. Eenmalig vraag je een advies op en dan krijg je de optie om locaties en/of reizen op te slaan 😉 Automatisch aanvullen staat inderdaad ook op de lijst.


    25 februari 2009 om 09:38
    Bram Fasseur

    Ziet dat mobiel.9292.ov.nl niet location-based is…


    25 februari 2009 om 11:37
    Bas Brand

    1500, een koopje voor herbruikbare inspiratie.


    25 februari 2009 om 12:02
    Koen Roumen

    Slim idee van 9292. Een goeie manier om zoals gezegd, goedkope input te krijgen die ze zelf kunnen gebruiken om een goeie mobiele applicatie te maken. De pocketwijzer en mobiele 9292ov.nl website zijn een lachertje en behoorlijk onbruikbaar. De mobiele NS site werkt vele malen beter. Ben benieuwd waar studenten mee komen. 🙂


    25 februari 2009 om 12:20
    mgvandenbroek

    @Koen/anderen: Tja. Goedkoop. Ik vind het wel aardig, een wedstrijd. Denk dat het helemaal voor studenten, wel leuk is om je helemaal uit te kunnen leven en iets tofs te bouwen. 1500 euro is niet veel, maar als je bedenkt dat je 259,76 euro Stufi krijgt dan…. 😉

    Vind het ook wel een manier van ‘opening up’. Daar krijgen ze het nog lastig mee, want 9292 is een commercieel bedrijf.


    25 februari 2009 om 12:26
    Joost van der Borg

    ‘Er wordt niet gecopy-paste’ rijmt niet helemaal met de volgende punten uit de voorwaarden:

    – 9292 mag de broncode en (web)applicaties gebruiken.

    – Je verklaart bij inzending afstand te doen van de auteursrechten en eigendomsrechten.

    Dit gecombineerd met de voorwaarde dat je op geen manier je ontwikkelde software mag ‘vermarkten’ zoals ze het noemen, doet me toch wat twijfelen aan de intenties van 9292. Ik geloof dat ze voor €2750,- een hoop code krijgen, die anders een stuk duurder was. Wat ze daar vervolgens mee gaan doen is niet bepaald duidelijk.


    25 februari 2009 om 13:25
    evroekel

    Ik mis integratie met Google Maps of andere dienst. Leuk dat ik weet dat ik de halte in straat x moet hebben maar waar zit die halte?! Ik loop altijd de verkeerde kant op 😉


    25 februari 2009 om 14:38
    rubenbos

    Vergeef me bij voorbaat mijn negatieve oordeel over deze wedstrijd, maar ik vind het typisch. Al tijden moeten we het doen met een – in mijn ogen- slechte mobiele website en de surrogaat iPhone App OV9292 GPS. Ondanks het huidige imago van de App store is het ontwikkelen van iPhone Apps, echt niet alleen maar het bij elkaar slepen van wat grafische elementjes in Apple’s Interface Builder. Het vraagt veel tijd en er komt ook zeer complex programmeerwerk bij kijken. Een iPhone App zelf of door een extern bureau laten ontwikkelen kost dan ook véél geld. Blijkbaar is de oplossing voor dat ‘probleem’:

    Schrijf een “studentenwedstrijd” uit waarin de winnaar zijn ideëen en applicatie voor een habbekrats inclusief alle auteursrechten mag afstaan.

    Het lijkt in eerste instantie sympathiek, maar ik vind het vooral een onderwaardering van iPhone development. Ik mag hopen dat iPhone ontwikkelaars het initiatief idd volgen, maar inplaats daarvan de data screenscrapen en vervolgens échte bedragen verdienen met hun Openbaar Vervoer applicatie. Net zoals de geniale ‘Trein’ App in Apple’s App store.


    25 februari 2009 om 15:25
    Ivo

    Overigens wordt de actie op tweakers nu ook niet bepaald lovend ontvangen…


    25 februari 2009 om 15:32
    Anders Floor

    Kan me de kritiek ook wel voorstellen. Studenten beseffen dondersgoed dat de kosten-batenverhouding van deze wedstrijd nogal scheef ligt.

    Aan de andere kant is het natuurlijk wel een mooie vermelding op je CV als je zo’n wedstrijd wint dus ik verwacht dat er genoeg deelnemers te vinden zijn. Bij een beetje opleiding kun je er vast nog studiepunten voor krijgen ook.


    25 februari 2009 om 16:04
    Koen Roumen

    Anderzijds is dit natuurlijk ook de manier waarop veel bedrijven studenten aan het werk zetten. School zoekt opdrachtgever voor studentenproject, bedrijf komt eenmalig een korte uitleg geven, school schrijft de verdere opdracht, studenten komen met uitgewerkte rapporten en bedrijf zegt bedankt en de mazzel. Komt feitelijk op hetzelfde neer toch? 🙂


    25 februari 2009 om 19:13
    Mark de Bruin

    Nuttige reacties allemaal, dank daarvoor.

    Deze programmeerwedstrijd is onderdeel van een afstudeeropdracht van een student van de HAN.

    9292 is onder andere op deze manier op zoek naar inspiratie voor nieuwe handige en wellicht onmisbare functionaliteiten die moeten gaan passen in de mobiele strategie van 9292. De opgeleverde (web)applicaties worden dus niet 1 op 1 overgenomen en/of op de markt gezet. Het gaat 9292 om inspiratie voor nieuwe toepassingen van OV informatie.


    26 februari 2009 om 07:58
    media

    @Mark: leuk interview, ben nu wel benieuwd naar de winnaar! 😉


    19 mei 2009 om 02:30
    Mark de Bruin

    @Marco: 2 juni wordt de winnaar bekend gemaakt door staatsecreataris Tineke Huizinga. Vincent is dan ook weer van de partij met zijn videocamera.


    20 mei 2009 om 02:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!