Boekrecensie: The Daemon (Daniel Suarez)

20 februari 2009, 09:02

{title}In de technothriller The Daemon van auteur Daniel Suarez (aka Leinad Zeraus) hangt het lot van de wereld in handen van een gedistribueerd computer virus. Wereldwijd zijn overal computers geïnfecteerd door dit programma. Stukjes software (bots) houden voortdurend het laatste nieuws in de gaten. Wanneer bepaalde gebeurtenissen zich voordoen reageren de bots onmiddellijk en zetten zij een reeks van voorgeprogrammeerde handelingen in gang. Vaak met een alles vernietigend als resultaat als uitkomst.

Het programma is ontworpen door de legendarische computerspelontwerper Matthew Sobol. Deze is vroegtijdig overleden aan hersenkanker en zijn nalatenschap aan de wereld is een gedigitaliseerde versie van zijn eigen persoonlijkheid, The Daemon.

Op internet wordt het boek alom geprezen als een waardig opvolger op de boeken Neuromancer van William Gibson en Snow Crash van Neal Stephenson. Bij voorbaat al een klassieker dus. Met veel plezier heb ik bovenstaand boek gelezen. Voor mij was het vele malen toegankelijker dan de cyberpunk boeken van Gibson en Stephenson. Het is een mix van de boeken van Michael Crichton, James Rollins met hier een daar een vleugje van de actie van Matthew Reilly.

De recente film Eagle Eye behandelde een zelfde thematiek. In Eagle Eye teistert een soort van supercomputer de wereld met haar grillen. Deze film werkte echter op mijn lachspieren. De actie was overweldigend, maar de gebruikte technologieën waren ver van alle werkelijkheid verwijderd. In The Daemon is dit duidelijk anders. Daar waar technologieën worden beschreven blijkt de deskundigheid van de schrijver. Het boek kruipt dan ook onder je huid. Het zou toch maar eens werkelijkheid kunnen worden…

Voor liefhebbers van de Zwerm van Frank Schätzing, is dit boek een absolute aanrader. Nu nog slechts verkrijgbaar in het Engels, maar in het voorjaar is ook de Nederlandse versie beschikbaar. Wie meer wil weten over de thematiek die het boek aansnijdt raad ik aan om deze presentatie van de schrijver te bekijken.

Hier kun je ook de hoogtepunten van deze presentatie nalezen. Sla ook eens The Technium van Kevin Kelly er op na. Ook hij schrijft regelmatig over het ontstaan van een nieuw soort superorganisme.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.