ReclameReview: Anouk en ING Bank

18 februari 2009, 09:55

Zangeres Anouk gedraagt zich nogal arrogant in de nieuwe commercial van ING.

Credits:

Bureau: Leukwertk Worldwide

Account: Talmon Kochheim, Mandy Vroegop, Daniëlle Boskemper

Klant: Saskia Caelen, Monique Opdam, Sandra Prins

Producer: Boudewijn Visser, Els Rooth

Regie: Bart Kuiper

Productie: Leukwerkt Worldwide

De doelstelling:

De voltooide samenvoeging van Postbank en ING Bank communiceren.

De uitwerking:

In vier introductiecommercials leert good old ‘Ellen’ samen met vertegenwoordigers uit vier belangrijke doelgroepen wat de optelsom is van de krachten van de oude Postbank en ING Bank, om vanaf 23 februari onder anderen met zangeres Anouk te gaan hameren op diverse productvoordelen van ‘de ING’.

Het oordeel:

Ik ben het eens met Michael van Os: Anouk komt hier vooral afstandelijk en arrogant over. Is dat de manier om een nieuwe bank te promoten? De bedoeling is natuurlijk dat het feit dat BN-er Anouk klant is bij ING Bank anderen over de streep gaat trekken om ook klant te worden (of te blijven). Maar dit principe werkt volgens mij niet als de BN-er in kwestie niet op een leuke manier wordt neergezet. Likeability staat immers voorop, toch? Dan zou ik vooral voor een persoonlijke, warme, hartelijke benadering gaan. Nu ben ik persoonlijk geen fan van Ellen, maar toch benadrukt zij wél die eigenschappen in de overige introductiecommercials van ING Bank.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

35 Reacties

    Stijn Kruijssen

    Twee topics over 1 onderwerp binnen 2 minuten, een nieuw record voor MF denk ik ;).

    Ik vind het trouwens zelf helemaal niks die reclame.


    18 februari 2009 om 10:52
    Ivo

    Anouk staat over het algemeen (nou ja, bij mij iig) nou niet bekend als een warm en gezellig persoon en juist door deze reclame had ze me dus positief kunnenn verassen door dat eens wel te zijn…maar integendeel zeg!

    Waar Ellen nog gewoon een beetje naief en hooguit vervelend doet Anouk er nog even een schepje bovenop met haar attitude…


    18 februari 2009 om 11:04
    Debbie

    Ik neem aan dat Anouk een script heeft gekregen en dit niet zelf verzonnen heeft. Dit heeft dus niks met Anouk persoonlijk te maken, maar ligt bij de makers van de commercial.


    18 februari 2009 om 11:14
    Wouter

    Mee eens, ik begrijp ook helemaal niets van de keuze voor Anouk.

    Vooral dat bitchy ‘…nice…’ dat ze in deze commercial zegt maakt me iedere keer weer aggresief.

    Anderzijds ben ik blij dat we eindelijk van Howard Komproe verlost zijn.

    Al met al had de campagne rondom de integratie stukken beter gekund, nu was het een warboel van Ellen, Jan Mulder, berenpakken in twee kleuren en Wouke van Scherrenburg met haar semi-journalistieke platform (dat dan weer geen enkele link heeft met het ING Beleggersjournaal op de radio).

    Naar mijn mening moet ING zo snel mogelijk één heldere lijn trekken in haar commercials, en niet te veel willen uitleggen over het opgaan van de Postbank in ING, want daar is weinig over uit te leggen. Het leidt allemaal af van de hoogste prioriteit die een bank op dit moment moet hebben: scherpe aanbiedingen communiceren en vertrouwen scheppen! ING geeft mij nu de indruk dat ik midden in een verhuizing binnenloop en men vooral met zichzelf bezig is.

    Wat jullie?


    18 februari 2009 om 11:16
    Hardcopy

    @Wouter: helemaal mee eens!

    @Debbie: tuurlijk is het een script, maar dat script is wel speciaal voor Anouk geschreven en sluit dus aan bij haar persoonlijkheid. Ze kan niet ineens poeslief gaan doen hier, want ze staat nu eenmaal bekend als een rockdiva.


    18 februari 2009 om 11:19
    Aljo Hartgers

    Los van Anouk, welke bank opent nou een kantoor waar je langs donkere hoeken en stegen moet om er te komen ;-). Zo stap ik natuurlijk nooit over!


    18 februari 2009 om 11:20
    Debbie

    Dan heeft degene die heeft gekozen voor Anouk toch een een verkeerde invulling gegeven?


    18 februari 2009 om 11:21
    Hardcopy

    @Debbie: het is de vraag of de invulling verkeerd is of de keuze voor Anouk. Of allebei.


    18 februari 2009 om 11:24
    Wilfred den Hertog

    Ellen was met haar wervende babbel het gezicht van de Postbank. Anouk lijkt eerder het gezicht te zijn van de klant van ING. Je zou haast denken dat de achterliggende gedachte is geweest te laten zien dat ING zelfs de grootste bitch als klant kan binnenhouden. Dus: join ING, bitches!


    18 februari 2009 om 11:24
    Peter Bonjernoor

    Tsja, met die irritante doos die de hele dag over niets anders kan praten dan ING was het al tenenkrommend om die reclames elke keer langs te zien komen, maar het wordt er niet beter op met een arrogante bitch erbij.


    18 februari 2009 om 12:55
    mgvandenbroek

    @Peter Bonjeroor: Ik denk dat je zojuist de papieren MT hebt gehaald 😉


    18 februari 2009 om 13:00
    Langace

    Zoals ook gezegt in het andere topic… Anouk = ING… Anouk doet arrogant… ING = Arrogant. Dat iswat ik zie in deze reclame.


    18 februari 2009 om 13:01
    Peter Bonjernoor

    @Matthijs – nee he? Leg uit!

    PS – je domein http://www.ditdanweerwel.nl is stuk…


    18 februari 2009 om 14:09
    mgvandenbroek

    @Peter: Zie de posting van Luuk Ros. 😉

    Ja, Ditdanweerwel.nl ligt er alweer een tijdje uit. Misschien al wel een half jaar. Ik moet dat een keer regelen. maar komt er steeds niet van. Schijnt iets met server verhuizing te zijn. ;-(


    18 februari 2009 om 14:23
    Rick van Dijk

    Da’s niet best. ‘Enge Kerel’ Anouk die boos het lieve Postbank meisje aan de kant schuift. Lekker warm welkom vanuit de ING voor de Postbank-klanten. Als begeleidende muziekje nemen ze dan ook nog een liedje van Anouk getiteld: ‘Lost’….

    Lost indeed. Nice? No, thanks.


    18 februari 2009 om 15:11
    Artijn

    Ben het volkomen met Wouter eens! Teveel chaos in hun reclames en niet duidelijk hoe en wat. Ze praten standaard veel te veel in de commercialsss.


    18 februari 2009 om 15:24
    chi666

    @Wouter het grote voordeel als ING zo ook hun beleid gaan voeren, is dat ze precies doen wat ABN AMRO deed. Dan hebben we over een jaar of 4 weer een goed boek erbij zoals ‘de prooi’ en houdt Jeroen Smit werk 🙂


    18 februari 2009 om 15:36
    thijsp

    Bang — ING ( veilig onderkomen) ENGE KEREL ZAG HOOR — KIJK ING ! veilig onderkomen…

    Liedje – Lost in this world kan ik geen link aan vast knopen…

    Zo is het vreemde plat amerikaans nederlandse dialect wat Anouk gebruikt ten eerste vreemd..

    Maar dit is vast om een jeugdige doelgroep aan te trekken..

    Verder bezit de reclame weinig informatie over voordelen van ING zelf..

    Nou ze zijn ’s avonds open yeah


    18 februari 2009 om 19:36
    venturo

    twitterdetwit…..

    Aandacht voor het herpositionerende merk begint op de weblogjes. En we doen weer fijn mee.


    18 februari 2009 om 21:43
    MvO

    Ebele Wybenga is jong, ”schrijver” en student rechten en is columnist van Adformatie.

    En hij schrijft vandaag o.m., hou je vast: ”(…)Welke struisvogel heeft dit misbaksel toegestaan? Mag hij of zij alsjeblieft mee in de ontslaggolf? Onbegrijpelijk dat een bank waar zoveel onrust om bestaat zich zulke infantiele communicatie permitteert. Leuk Werkt Nu Even Niet Bij Banken (Worldwide). Ernst en eerlijkheid, dat wil ik van mijn bank.”

    Oefff.


    19 februari 2009 om 12:57
    venturo

    @Michael van Os, de Adformatie doet dus nu ook vrolijk mee aan de verkettering van deze commercial? Vraag eens naar het (eind)doel van deze absoluut bedoelde commercial. Jullie van Adfo zitten toch dik in die reclamescene?


    19 februari 2009 om 13:28
    MvO

    @Albert: moet ik jou nu nog vertellen hoe het werk bij een blad? Ebele Wybenga is een columnist en die vertegenwoordigt dus niet of niet noodzakelijk de mening van de (hoofd)redactie. Als die er iets van vindt, zetten ze dat op de gebruikelijke Commentaarplek, op pagina 2.


    19 februari 2009 om 13:45
    venturo

    Inderdaad is columnist en schrijft overigens heel goed te pruimen stukjes voor Adfo en andere bladen. Kan me niet aan de indruk ontrekken dat je deze quote uit zijn column met een bepaalde reden plaatst onder dit topic. Toch?


    19 februari 2009 om 14:12
    MvO

    @AT. Nee, hoor geen speciale reden anders dan dat ik nogal verbaasd was door zijn felheid – en Ebele is niet van de al gevestigde orde, maakt eea extra opvallend in mijn ogen.

    Daarom een goede toevoeging aan deze discussie hier.

    Maar misschien vindt jij wel dat iedereen zijn mond erover moet houden… Dat we pas over een half jaar of zo mogen oordelen over deze ING-campagne, pas als-ie ‘staat’ …


    19 februari 2009 om 14:23
    venturo

    @MvO Nou nee niet echt. Ik hou wel van een debat zoals je wellicht weet. Maar zonder wederhoor van ING heeft deze niet heel veel waarde. De meeste reaguurders vertegenwoordigen de mening van het grote publiek namelijk niet. De vraag is zouden ING en Leukwerkt deze hier royaal gedebiteerde opmerkingen over de overigens prachtige Anouk nou echt niet in overweging hebben gehad toen ze deze campagne bedachten?


    19 februari 2009 om 14:36
    MvO

    @AT: Zelfde verhaal met de Postbankcampagne, de zg vaktribune was altijd erg kritisch, de Postbank heel tevreden en de resultaten waren goed, claimen klant en bureau.

    Ik vind het erg jammer dat bank of bureau zich niet mengen in deze discussie. Moeten ze daartoe worden uitgenodigd, soms? Misschien nemen ze dit nieuwe medium en deze reagurende doelgroep niet erg serieus. Lijkt Anouk wel.


    19 februari 2009 om 15:23
    media

    @Albert, MvO: het zou mooi zijn als ING zich ook mengde in deze discussie. Toch jammer dat ze die kans nu laten lopen.


    19 februari 2009 om 16:36
    Huib

    Het is even boeiend als pijnlijk om te zien hoe de werkelijkheid de fictie inhaalt. Er is geen Nederlandse superster zo onbenaderbaar, eigenwijs en op haar privé gesteld als Anouk en uitgerekend zij wordt het symbool van de ING-Postbank versmelting. Ongelukkiger kan de boodschap niet zijn. De personificatie van het nieuwe ING is ontdaan van de eigenschappen die je benadrukt zou willen zien in zo’n campagne: open, betrouwbaar, toegankelijk en nog zo wat communicatieve kwaliteiten. Zelfs in de vorm van de commercial zit het. Het is aan decoupage en regie te zien dat Anouk niet bij dezelfde opnamesessie was als Ellen en haar vriendin. Waarmee ze weer verder van ons af komt te staan. Evenals de bank zelf, die voor een hypotheekklant als ik een onbenaderbare abstractie is geworden.


    23 februari 2009 om 20:33
    venturo

    @Huib, en nog steeds ken je de doelstelling van deze configuratie niet. Wel heeeeeeeel veel publiciteit tot nu toe. FF hardop denken, probeert men het contrast met “Ellen” uit door een tegenpool te casten? Is juist het solide “Postbak” imago iets dat men toetst en wil men het pad plaveien voor het geleende Postbank imago inclusief face ‘Ellen”?


    23 februari 2009 om 21:18
    Huib

    We zullen verderop in de campagne misschien zien wat de bedoeling van dit onduidelijke gedoe met Anouk is. Wat mij nu opvalt (behalve dat de commercial slecht gemaakt is) is dat het allemaal zo enorm bedacht is. Ik heb geleerd dat hoe meer een boodschap verpakt, opgeleukt, verstopt ed. is, hoe minder er uiteindelijk gezegd wordt. Om een beetje Freudiaans te worden: wie zich in een pak verstopt, op een toren gaat staan, in een ballon gaat zitten of ’s nachts door een verlaten kantoorgalerij loopt, heeft iets te verbergen. Wat er misschien verborgen zit, is een gebrek aan inhoud. Of de waarheid: dat het de kijker of bankcliënt geen ene f*ck interesseert dat de imago’s van de ING en de Postbank met veel omhaal in elkaar geschoven moeten. Fuseren, saneren en mijn hypotheekrente omlaag, dat wil ik.


    24 februari 2009 om 07:50
    venturo

    Likeability…


    24 februari 2009 om 07:57
    Huib

    Ja, dat is een lastig begrip. Is het ‘leuk vinden’ belangrijker voor mijn oordeel over de commercial dan wat mij verteld wordt? Ik vind Anouk leuk. Ze is terecht een rockdiva. Maar overtuigt zij mij daarom van de goede service van de ING? Tussen de likeabele Anouk en mijn groeiende sympathie voor de ING zitten een paar stappen die niet worden genomen in de commercial.


    24 februari 2009 om 08:17
    Darko Ivancevic

    Persoonlijk heb ik de Postbank reclames altijd al bijzonder slecht gevonden maar dit moet toch wel het dieptepunt van de reeks zijn. De gefingeerdheid van situaties en flauwheid van grappige van conversaties is werkelijk onbeschrijfelijk. Als je het talent voor het maken van dat soort flauwekul combineert met het kiezen van de verkeerde hoofdrolspeelster en een duister thema met instanties naar stalking/geweld/verkrachting (ik heb ook geen idee wat ze daar nu precies mee willen) dan ben je echt niet slim bezig. Slimmer was wat meer effort te steken in geruststelling en overtuiging van betrouwbaarheid in deze donkere financiële tijden.


    5 maart 2009 om 13:27
    frank neuerburg

    Veel belangrijker dan de discussie over de atistieke inhoud en psychologische effecten van deze reclame met Anouk is het feit: DAT DE PAS IN HET BUITENLAND NIET WERKT, althans niet in Belize en Guatemala (2 weken terug nog zelf ervaren) en wie weet in welke landen nog meer. Gelukkig had een van ons drieeen nog zijn oude Postbankpas bij zich. Maar je zult er maar staan in je eentje (of met z’n tweeen) en alleen de nieuwe INGpas bij je hebben.

    Ondanks melding bij de ING gebeurt er niets. Ze zeggen doodleuk dat het probleem zich vanzelf in de toekomst oplost, namelijk wanneer in de betreffende landen/banken hun automaten aan de nieuwe techniek worden aangepast. Niet een erg hulpvaardige houding tegenover al die Nederlanders die naar verre landen reizen, maar wel via de algemene middelen van Wouter de bank te hulp zijn geschoten toen die (grotendeels) door eigen falen in grote problemen kwam.


    6 maart 2009 om 10:20
    Anne

    ING wil de stoere en tikkeltje bravoure bank zijn. Het commentaar bij de film sluit dan ook niet aan bij de misse en doelstelling van ING. En dat is ze dus wel gelukt gezien dit commentaar.


    30 december 2009 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!