• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (33): Realtime emailoptimalisatie en een negatieve a/b test

Weekoverzicht Webanalisten.nl (33): Realtime emailoptimalisatie en een negatieve a/b test

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Realtime emailoptimalisatie
  • Wees niet te dwingend en test je ingevingen uit!

Realtime emailoptimalisatie
Op 21 januari was ik op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs te Utrecht. Daar werd ik blij verrast door het bedrijf 8seconds. Een Belgische onderneming die zich bezig houdt met het optimaliseren van websites en email. Websites optimaliseren is hier, op webanalisten.nl, al vaak aan bod geweest. Emails optimaliseren is iets wat veel minder vaak langskomt. Mijn ervaring met het optimaliseren van email is ook niet reusachtig. Ik ken de methode van: we sturen eerst in kleine groepjes wat verschillende emails, met verschillende subjectlines en inhoud, kijken vervolgens welke het best werkt en gebruiken die versie in de échte mailing.

“Een leuke methode, maar dat moet anders kunnen.” Dat zouden de Belgen achter 8seconds gedacht moeten hebben. En terecht! De methode die zij bedacht hebben vind ik erg leuk. 8seconds optimaliseert de emails die nog niet zijn geopend op basis van de emails die al wel zijn geopend (en waar het resultaat dus al van bekend is). Slim! Lees het volledige artikel.

Wees niet te dwingend en test je ingevingen
Vorige week gaf Ton Wesseling een presentatie op het besloten “conversie 2.0? klant evenement van Nedstat, Backbase en OrangeValley (disclaimer: de laatste is het bedrijf waar Ton zich vele uren per dag voor inspant). Zijn presentatie gaf een belichting op het halen van inzichten uit praktijkervaring en meetgegevens tot het continue verbeteren van online rendement middels behavioral targeting en multi variate testing. Om specifiek aan te geven dat je enerzijds wel degenlijk “gewoon moet doen” (just do it!) om meer conversie te halen (geheel terecht bepleit in presentaties door collega webanalist Evert Stobbe), maar dat je anderzijds wel degenlijk goed moet nadenken wat je doet, is Ton op zoek gegaan naar een negatief uitpakkende a/b of muti variatie test.

Deze test kwam hij tegen op GetElastic in het artikel “the dangers of overreacting!”. De test betrof een website uit de evenementen industrie waarbij de gebuikersacties waren om een aankoop / registratie via telefoon, fax of online te voltooien. Onder druk van het streven naar conversieverbetering (ook in deze branche heeft de crisis toegeslagen) was er de indruk dat de online call to action “enroll online” niet persuasive genoeg was. Men bedacht 2 directe teksten: “enroll now” en zelfs “enroll now!” om duidelijker te laten zien wat de bezoeker zou moeten doen. Gelukkig middels en a/b test. De resultaten van de a/b test zijn te lezen in het artikel van Ton Wesseling.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.