Universal and blended search: Domineer de zoekresultaten door samen te werken!

Universal and blended search: Domineer de zoekresultaten door samen te werken!

SES London 2009Ook dit jaar zijn we aanwezig op de Search Engine Strategies in London. Joni Mulder en Nicole Hermans (beide Traffic4u) zullen de aankomende dagen verslag doen. Allereerst een verslag van Joni over de sessie Universal and blended search.
Een van de eerste sessies op de SES in Londen gaat over Universal and Blended Search. De panelleden: Lisa Ditlefsen (Head of search , Base One Search), Amanda Watlington (Owner,  Searching for Profit)  Horst Joepen (CEO, Searchmetrics), Luisella Mazza (Search Quality Senior Analist, Google Search Quality) en moderator Mike Grehan (global KDM Officer, Acronym Media).

Domineer de zoekresultaten

Ongeveer twee jaar geleden introduceerde Google Universal Search. Waar een zoekopdracht in Google vroeger alleen tekstresultaten opleverde, krijgen we nu verschillende resultaten te zien (blended) met video’s, afbeeldingen, nieuwsresultaten, etc. Door deze mix in resultaten wordt het steeds lastiger om goede posities te behalen met een tekstresultaat (naast de video’s en afbeeldingen blijven er maar een paar posities voor tekst over in de top tien). Universal Search vraagt om een compleet nieuwe SEO aanpak. Maar er is niet alleen maar slecht nieuws. Universal Search biedt je de kans om de zoekresultaten te domineren!

Lisa DitlefsenDitlefsen neemt tijdens deze sessie als eerste het woord en legt uit welke voordelen Universal Search biedt. Kon je vroeger hoogstens twee plaatsen innemen in de zoekresultaten, met de juiste strategie kun je nu naast je tekstresultaat ook vindbaar zijn op afbeeldingen, video, audio en nieuwsresultaten. Daarnaast zijn video en afbeeldingen bij uitstek geschikt voor branding. Uit onderzoek van I-prospect uit 2008 blijkt dat 31% van zoekmachinegebruikers op afbeeldingen klikt, 36% op nieuws en 17% op videoresultaten. Of iemand op een videoresultaat zal klikken is natuurlijk wel afhankelijk van de zoekopdracht. Voor de opdracht:  ‘How to make a tie’ is een videoresultaat heel erg relevant, maar wat als je in de B2B sector zit? Volgens Ditlefsen vergt dat veel meer creativiteit, maar is het niet onmogelijk. Daarnaast valt er bij B2B websites bijvoorbeeld heel veel winst te behalen door PDF optimalisatie. Qua imageoptimalisatie zegt ze dat een van de belangrijkste best practices het optimaliseren van de tekst om de afbeelding heen is.

“As SEO consultants we used to say: one of the most important things is to create a compelling Title Tag. What is more compelling than a thumbnail of Beyonce in bikini?” Mike Grehan over het belang van een goed thumbnail image.

Zijn keyword rankings nog wel relevant?

Horst JoepenJoepen begint zijn presentatie met de vraag: ‘Zijn keyword rankings nog wel relevant nu er Universal search is?’ Klikte vroeger 70 % van alle bezoekers op een top 5 resultaat, nu klikt 10 tot 30 % van deze bezoekers op een videoresultaat (schatting van Searchmetrics). De waarde van een top tien positie in de zoekresultaten wordt dus minder volgens Joepen. Wat volgens hem essentieel is, is dat statistieken tools en rankingtools gaan inspelen op blended search.

Samenwerken is essentieel

Watlington is in 1995 begonnen met zoekmachineoptimalisatie en volgens haar verandert dit vakgebied continu, dus zo schokkend vindt zij Universal Search niet. Volgens haar kan een SEO strategie niet meer effectief zijn als SEO niet goed geïntegreerd is in het bedrijf. De SEO afdeling kan niet meer op zich staan en moet samenwerken met de PR afdeling, de contentafdeling, de fotografen, etc. Tip van Watlington: Heb je moeite met de basis SEO? Richt je dan op kanalen als YouTube en Flickr waar je niet direct afhankelijk bent van je website. Wel is het belangrijk om de juiste prioriteiten te stellen, ga niet als een kip zonder kop met video-optimalisatie bezig terwijl je CMS systeem nog steeds verschrikkelijk zoekmachineonvriendelijk is.

Tot slot legt Mazza uit hoe je Google kunt helpen om je content beter te begrijpen. ‘Videos tell more than words’, maar hoe leg je dat uit aan zoekmachines? 

De best practices voor video en image optimalisatie volgens Mazza:

  • Voeg een gedetailleerde description toe aan video’s;
  • Gebruik een keyword in de benaming van je video of afbeelding;
  • Gebruik video sitemap;
  • Kies een aantrekkelijk thumbnail image;
  • Een video= een unieke url;
  • Submit news to Google news en news archive results;
  • Optimaliseer Google maps voor je bedrijf.

De conclusie van het panel m.b.t. SEO voor Universal Search: Samenwerken met PR, copywriters, fotografen, etc. is essentieel. Universal Search vraagt om een nieuwe aanpak en kost veel tijd en energie, maar doe je het goed, dan domineer je de zoekresultaten.

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • ‘Zijn keyword rankings nog wel relevant nu er Universal search is?’

    Videos en plaatjes worden ook gezocht aan de hand van keywords waarvoor je moet optimaliseren om een gunstige positie binnen universal search te krijgen. Ik begrijp de vraag dus niet zo goed, tenzij hier de 'keyword ranking van tekstresultaten' bedoeld wordt.

    Het is ook handig om eerst een 'universal' strategie te bedenken voordat je links en rechts content gaat creeren. Zoals de auteur ook schrijft: content maken voor universal search is best prijzig. Het is bijvoorbeeld nog maar de vraag wat voor een type bezoeker die 10-30% is. Zijn dit grotendeels informatiezoekers of consumenten?

    Mijn ervaring is dat bezoekers die op plaatjes klikken in zoekresultaten vaak van een lagere kwaliteit zijn (lagere conversies, lagere CTR op advertenties, blijven minder lang op de site) in vergelijking tot tekstresultaten. Dit kan natuurlijk per onderwerp en per site verschillen. Foto's van producten zullen het waarschijnlijk beter doen dan sfeerfoto's. Google geeft vaak voorkeur aan grotere plaatjes. Host je (veel) videos en foto's op je eigen site, dan kan het dataverkeer een grotere kostenpost vormen.

    geplaatst op
  • Mooi overzicht Joni & Nicole! Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen. De opmerking van Joepen vind ik wel wat raar: "De waarde van een top tien positie in de zoekresultaten wordt dus minder". Is het niet zo dat juist een top tien positie steeds waardevoller wordt (puur naar SERP's gekeken)?

    Zoekers zoeken steeds gerichter en vinden ze niet wat ze zoeken in de top10, dan passen ze onderaan de SERP pagina de zoekopdracht aan om een gerichter resultaat te krijgen. Universal sluit daar uiteraard bij aan, doordat je inderdaad de resultatenlijst ermee kan domineren. Maar om nou te zeggen dat U.S. er voor zorgt dat een top tien positie minder waardevol wordt betwijfel ik.

    geplaatst op
  • 'Domineer de zoekresultaten' lijkt me niet het juiste doel van SEO. Het zo goed mogelijk aansluiten bij de zoekvraag van je doelgroep lijkt me een betere doelstelling.

    Blended Search biedt zeker kansen om met meer soorten content - naast tekst - zichtbaar en vindbaar te zijn. Voor de Nederlandse markt zijn de zoekmachines echter nog niet zo actief in het integreren van nieuws-, video-, afbeelding- en andere niet-tekst zoekresultaten.

    Wat de 'keyword rankings' betreft, denk ik dat SEO succes veel verder moet worden gemeten dan je positie in de natuurlijke zoekresultaten. Welk bezoek levert die 'ranking' op? En wat is de kwaliteit van dit bezoek, liefst uitgedrukt in omzet?

    Samenwerken is zeker een belangrijke succesfactor voor SEO. Alleen al het binnen dezelfde organisatie samenwerken tussen verschillende mensen/afdelingen en eventuele partners!

    geplaatst op
  • Eens Eduard. Al is het wel zo dat juist nú Universal Search enorm belangrijk is om mee te nemen in je SEO strategie. De beter gewaardeerde bureau's doen dat al langer, maar juist dat zorgt er voor dat adverteerders de concurrentie straks iets sneller af zijn en de rest een inhaalslag te maken heeft.

    Samenwerken in SEO is absoluut belangrijk, maar zo geldt dat voor de totale internet marketing strategie. Alles faalt of slaagt met samenwerking, het is de kunst om de totale kennis en visie van een bedrijf zelf te benutten voor de korte- en lange termijn keuzes die gemaakt moeten worden.

    Vooral in het creëren van Universal Search content zie je nu in de concurrerende sectoren al duidelijk verschillen in voorsprong ontstaan. De travel sector is daar op het moment een goed voorbeeld van.

    Ga zo door overigens met de verslagen. Zelf vertrek ik over enkele weken naar Search Engine Strategies New York met een collega. Zullen 's kijken of we vanuit Yonego ook verslag uit kunnen brengen. Bedankt en veel plezier daar! ;-)

    geplaatst op
  • @Joris
    Eens, ik zeg ook niet dat je er niet nu al mee aan de slag moet gaan ;-) Zeker doen!

    geplaatst op
  • @Eduard
    Misschien is domineren een verkeerd gekozen keyword ;-) maar op het moment dat jij Universal mee neemt in je SEO strategie, wil je je graag met de verschillende mogelijkheden binnen Universal (video, afbeeldingen, etc) terug komen in de resultaten. Dus biedt je je content aan en probeer je duidelijk te maken dat je relevant voor een zoekterm. Waarschijnlijk zul je hierdoor met resultaten terug komen bij een zoekquery.

    Je stipt terecht de uitdieping aan. Rankings alleen (lees: een positie) zegt uiteraard niet alles. Wat ik alleen opvallend vond is dat een van de sprekers vindt dat een top tien ranking niet belangrijk meer zou zijn. Daar kan ik me niet in vinden.

    geplaatst op
  • @Eduard

    Mijn zinsopbouw was niet helemaal zoals die zou moeten zijn. Bedoelde het niet als tegenargument, maar meer als aanvulling van het geheel. Weet wel dat jij ook vind dat universal search nu in je SEO strategie mee moet worden genomen. Daar ging ik al wel van uit ;-)

    geplaatst op
  • Wat niet vergeten moet worden is dat 'er staan' niet altijd positieve gevolgen heeft. Zie ook dit onderzoek van Comscore: http://www.comscore.com/blog/2008/05/click_through_rates_for_univer.html

    Dit onderzoek stelt dat door het vertonen van Universal resultaten zoekers eerder hun antwoorden hebben gevonden en dus afhaken. Hierdoor krijg je die bezoekers niet meer op de site. Dit hoeft niet erg te zijn, want een dergelijke bezoeker zou waarschijnlijk toch niet geconverteerd hebben.

    Nu is het natuurlijk wel zo dat als een bezoekers het antwoord via 'jouw' plaatje heeft gevonden dit heel mooi is. Branding speelt hier ook zeker een rol. Maar wat nu als een bezoeker zoekt op bijv. 'ipod' en zo'n ding wil kopen? Dan heeft het (m.i.) niet zoveel zin om moeite te doen om met een plaatje in de top 10 te staan. Dan wil ik veel liever er staan met een 'gewoon' resultaat. Want als ik iets wil kopen ga ik niet op een afbeelding klikken.

    Universal search kan dus wel degelijk belangrijk zijn en moet ook zeker niet vergeten worden, maar kijk wel vooral goed naar waar je het voor in wilt zetten en of jouw website hier wel geschikt voor is. Verschillende typen websites (retail, diensten etc) vragen om verschillende aanpakken. En dat geldt ook voor Universal Search.

    geplaatst op
  • @Arjan
    Goede toevoeging, Arjan.

    Het comScore onderzoek is zeker interessant. Enerzijds kan dit betekenen dat er een relatie bestaat tussen tekstresultaten en een sterk gericht doel van zoekers.

    Anderzijds kan dit ook wijzen op de beperkte relevantie van blended search zoekresultaten, mede omdat het nog in de kinderschoenen staat. Of zoekers zijn er nog niet aan gewend.

    geplaatst op
  • @ Eduard: Denk je niet dat afbeeldingen/video e.d. nou eenmaal structureel een ander publiek trekken? Meer gericht op browsen, informatie en vooral ook de amusementswaarde van internet? Dus een lagere koopintentie? En dat we deze resultaten meer met een 'branding-bril' zouden moeten/kunnen bekijken dan we tnt wellicht gewend waren?

    geplaatst op
  • @Barry
    Ik denk inderdaad zeker dat men vanuit andere intenties interacteert met image/video content. De intentie zit echter in de zoekterm(en) en het meest relevante antwoord kan dan in prinicpe elk soort content zijn.

    geplaatst op
  • Ligt het nu aan mij of...

    Quote "Uit onderzoek van I-prospect uit 2008 blijkt dat 31% van zoekmachinegebruikers op afbeeldingen klikt, 36% op nieuws en 17% op videoresultaten."

    Maar 16 % klikt op tekstresultaten? Lijkt me sterk. Ik vermoed dat de cijfers wat meer uitleg behoeven, om van betekenis te kunnen zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.