Ochtendreveil van De Telegraaf

Ochtendreveil van De Telegraaf

{title}
Nog geen twee maanden na de eerste aankondiging dat Telegraaf dochter Geenstijl een omroep zou willen starten, komen de Amsterdammers met een tweede vergelijkbaar initiatief, “Wakker Nederland!”  De vraag rijst of de Telegraaf zelf wel uitgeslapen is gezien deze wat ongemakkelijke poging om het omroepbestel binnen te treden en heeft ook deze actie wel een kans van slagen?

Al weken roezemoesde het op de burelen van het hoofdkantoor van de Telegraaf. Er stond iets groots te gebeuren. Menigeen speculeerde over de pogingen van het concern om de teruglopende inkomsten uit traditionele media te compenseren met inkomsten uit nieuwe activiteiten of overnames. De aankoop van krantentitels uit de PCM stal leek een mogelijkheid voor de middellange termijn. Samenwerking met, of acquisitie van, de in slecht weer verkerende FD mediagroep was tot voor kort ook geen ondenkbaar scenario maar het werd dus iets geheel anders. Er kwam een tweede aspirant omroep uit de koker van de Telegraaf met de naam van een politiek beweging, Wakker Nederland.

Over de toegevoegde waarde van Geenstijl initiatief Powned voor de belastingbetaler kan je al een discussie hebben nog los van de mediawettechnische aspecten die in het geval van Wakker Nederland en de Telegraaf wel degelijk een rol zullen gaan spelen. De TMG is immers groot aandeelhouder van commerciële omroep ProSiebensat1 waar het Nederlandse SBS Broadcasting toe behoort. Een commerciële zender dus met wettelijk bepaalde beperkingen voor de aandeelhouders waneer het gaat om activiteiten in het publieke bestel.

SBS is wellicht ook een beter passend platform voor een multimedia bedrijf zoals de Telegraaf dat drijft op inkomsten uit advertenties of sponsoring. Daar is zeker gezien de druk op de dagprogrammering van de SBS zenders wel crossmediaal zicht op. Al worden die multimediale ambities juist weer wat vager gezien de recente pogingen om narrowcasting bedrijf Media Librium weer te verkopen. Anyway ik voorzie inmiddels met al dat aanzwellende omroepgeweld een kleine aanscherping in mediawet om nieuwe “gelukszoekers”  wat te ontmoedigen. Dankzij het ochtendreveil van de Telegraaf, de krant van wakker Nederland, zal het straks lastiger worden om toe te treden tot het publieke bestel. 

 


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Zou het niet gewoon een 1 april grap zijn? Waarbij per 1 april wordt besloten om de geworven leden bij het ledenaantal van POWNED toe te voegen? Die lijken zelf de 50K leden ook allerminst te halen.

    geplaatst op
  • @ Wijbenga - Powned zit op 30.000+ leden momenteel, met nog anderhalve maand te gaan.
    Stijging gaat minder dan in het begin, maar je kan ze zeker nog niet afschrijven.

    Telegraaf heeft natuurlijk de krant met vrij groot bereik + mogelijkheid om abbo's korting te geven en dus eigenlijk gratis lid te laten worden... Dan is 50.000 snel gehaald.

    geplaatst op
  • Het lijkt dus slimmer voor de Telegraaf om mensen lid te laten worden van Powned bij een abonnement op de krant. Alleen, dan kan de Telegraaf geen gebruik maken van de programmagegevens waar Powned dan toegang toe krijgt. De Telegraaf wil al dertig jaar of zo een eigen televisiegids (met weekoverzichten) uitgeven maar dat lukt maar steeds niet. Als ze een eigen omroep hebben, dan kan het ineens wel.

    geplaatst op
  • Ik vind 't een raar verhaal. Geenstijl is volop bezig leden te werven en dan komt ineens mama Telegraaf met een eigen initiatief. Waarmee ze rijkelijk laat zijn, ook nog eens. Ik neem toch aan dat je leden voor de ene organisatie niet zomaar aan de ander toe kan dichten? Anders kan het idd wel eens een Geenstijl lok-actie zijn. Ben benieuwd of daar meer over bekend gaat worden...

    geplaatst op
  • Dit is inderdaad een leuke PR-stunt van de TMG om er zeker van te zijn dat er 50.000 leden gehaald worden. Mocht Powned het niet halen, dan fuseren ze uiteraard met "wakker Nederland" en zo is de TMG er zeker van dat ze meedingen naar de status van aspirant omroep.

    Maar zoals in het artikel al wordt aangegeven is het dan nog steeds maar de vraag of ze worden toegelaten.

    Afgaande op dit fragment [ http://www.youtube.com/watch?v=vqz0XMg_280 ] uit "De wereld draait door" lijkt de populistische omroep "Popned" de enige te zijn die echt een stroming vertegenwoordigd en dus qua inhoud aan de regels voldoet. (Voor wie Popned niet kent, zie http://www.youtube.com/watch?v=P-qUXUPF0Ao )

    geplaatst op
  • De algemene voorwaarden van WN bieden in ieder geval geen bepaling waarmee leden aan een andere omroep kunnen worden overgedragen. Hoewel dat volgens mij niets zegt over de situatie waarin de omroepvereniging fuseert met een andere vereniging. Maar daarvoor is toestemming van de algemene ledenvergadering van beiden nodig, dat kan nog leuk worden dus.

    geplaatst op
  • Weer een omroep die is opgericht uit onvrede. Weer eentje die haarfijn weet hoe het niet moet.

    "Wat gaan jullie doen?"
    - "Nou, dit en dit en dit gaan we in ieder geval NIET doen"

    "Wat dan wel?"
    - "Nou, links wordt het in ieder geval NIET".

    "Maar aan wat voor presentatoren denken jullie dan?"
    - "Nou, in ieder geval NIET aan Witteman of Polak."

    "Wat voor programma's kunnen we verwachten?"
    - "In ieder geval GEEN Nova, Pauw en Witteman en meer van dat linkse spul".

    Denk toch eens een keer na over wat je wél wilt in plaats van over wat je níet wilt.

    geplaatst op
  • Henk, ik ben het met je eens.

    De populistische omroep (PopNed) zegt als enige tenminste duidelijk dat ze rechtse radio en tv gaan maken. (Of zoals de promo laat zien: actualiteiten, Nederlandse geschiedenis, amusement en muziek).

    Ronald Sorensen van PopNed krijgt trouwens nu alsnog zijn zin als Powned en wakker nederland fuseren. Dan krijg je de Populistische Omroep Wakker NEDerland (powned afgekort).

    geplaatst op
  • Telegraaf en Geensteil zijn niks meer dan karakterloze goudzoekers.
    En ook nogal gefrustreerde wannabe typetjes, zoals ze met elkaar omgaan.
    Dit belooft niks, en het wordt tijd dat hier de bezem doorheen gaat.

    geplaatst op
  • Nou Johannes, je bent kennelijk goed op de hoogte van Geenstijl (met lange ij ja). Verdiep je eerst eens in de materie alvorens zulke ongefundeerde teksten te strooien.

    Ontopic: ik snap niet helemaal wat TMG nou helemaal van plan is. Indien het gaat om een schijnbeweging om extra leden te trekken weet ik niet hoe legitiem dat is (het overboeken van leden). Als het serieus is snap ik het helemaal niet. Marjanne Zwagerman had het vast niet zo bedoeld.

    geplaatst op
  • @Jasper: Ik ben genoeg op de hoogte om te weten dat Sjuul Paradijs ook in de film valkyrie speelt.

    geplaatst op
  • Het wordt ook tijd om alle postings van Geensteil in den begin jaren tevoorschijn te halen, toen Mevrouw Weesie nog anoniem opereerde.

    geplaatst op
  • Qua bereik heeft het zeker kans van slagen.
    De marketing is ook duidelijk i.s.m. de telegraaf zelf betaal je een bedrag rond de € 5,- en ben je automatisch lid van wakker nederland. Met een abbo bereik van minimaal 1 miljoen is dit cijfer zo gehaald, maar is de klant geintresseerd in het actief deelnemen?

    Wat mij opvalt is dat er steeds meer wordt gezocht naar een amerikaans televisie model. Het gesprek overgenomen door ondernemer, geenstijl POWNED en Telegraaf "wakker nederland".
    Zo zijn amerikaanse reclame blokken al langzaam erin aan het kruipen zie NET 5.

    Ik ben benieuwd, laat ik vooral afwachten en gespannen bekijken wat er gebeurt

    geplaatst op
  • Gaat nooit wat worden. Geloof me krantenjongens zijn geen tv-makers. Zie ze geen format bedenken en prog schema in elkaar zetten. Dat is een Vak!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.