Ochtendreveil van De Telegraaf

17 februari 2009, 09:15

{title}

Nog geen twee maanden na de eerste aankondiging dat Telegraaf dochter Geenstijl een omroep zou willen starten, komen de Amsterdammers met een tweede vergelijkbaar initiatief, “Wakker Nederland!” De vraag rijst of de Telegraaf zelf wel uitgeslapen is gezien deze wat ongemakkelijke poging om het omroepbestel binnen te treden en heeft ook deze actie wel een kans van slagen?

Al weken roezemoesde het op de burelen van het hoofdkantoor van de Telegraaf. Er stond iets groots te gebeuren. Menigeen speculeerde over de pogingen van het concern om de teruglopende inkomsten uit traditionele media te compenseren met inkomsten uit nieuwe activiteiten of overnames. De aankoop van krantentitels uit de PCM stal leek een mogelijkheid voor de middellange termijn. Samenwerking met, of acquisitie van, de in slecht weer verkerende FD mediagroep was tot voor kort ook geen ondenkbaar scenario maar het werd dus iets geheel anders. Er kwam een tweede aspirant omroep uit de koker van de Telegraaf met de naam van een politiek beweging, Wakker Nederland.

Over de toegevoegde waarde van Geenstijl initiatief Powned voor de belastingbetaler kan je al een discussie hebben nog los van de mediawettechnische aspecten die in het geval van Wakker Nederland en de Telegraaf wel degelijk een rol zullen gaan spelen. De TMG is immers groot aandeelhouder van commerciële omroep ProSiebensat1 waar het Nederlandse SBS Broadcasting toe behoort. Een commerciële zender dus met wettelijk bepaalde beperkingen voor de aandeelhouders waneer het gaat om activiteiten in het publieke bestel.

SBS is wellicht ook een beter passend platform voor een multimedia bedrijf zoals de Telegraaf dat drijft op inkomsten uit advertenties of sponsoring. Daar is zeker gezien de druk op de dagprogrammering van de SBS zenders wel crossmediaal zicht op. Al worden die multimediale ambities juist weer wat vager gezien de recente pogingen om narrowcasting bedrijf Media Librium weer te verkopen. Anyway ik voorzie inmiddels met al dat aanzwellende omroepgeweld een kleine aanscherping in mediawet om nieuwe “gelukszoekers” wat te ontmoedigen. Dankzij het ochtendreveil van de Telegraaf, de krant van wakker Nederland, zal het straks lastiger worden om toe te treden tot het publieke bestel.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    T.R.Wijbenga

    Zou het niet gewoon een 1 april grap zijn? Waarbij per 1 april wordt besloten om de geworven leden bij het ledenaantal van POWNED toe te voegen? Die lijken zelf de 50K leden ook allerminst te halen.


    17 februari 2009 om 09:58
    Strebertje

    @ Wijbenga – Powned zit op 30.000+ leden momenteel, met nog anderhalve maand te gaan.

    Stijging gaat minder dan in het begin, maar je kan ze zeker nog niet afschrijven.

    Telegraaf heeft natuurlijk de krant met vrij groot bereik + mogelijkheid om abbo’s korting te geven en dus eigenlijk gratis lid te laten worden… Dan is 50.000 snel gehaald.


    17 februari 2009 om 10:05
    ArnoudEngelfriet

    Het lijkt dus slimmer voor de Telegraaf om mensen lid te laten worden van Powned bij een abonnement op de krant. Alleen, dan kan de Telegraaf geen gebruik maken van de programmagegevens waar Powned dan toegang toe krijgt. De Telegraaf wil al dertig jaar of zo een eigen televisiegids (met weekoverzichten) uitgeven maar dat lukt maar steeds niet. Als ze een eigen omroep hebben, dan kan het ineens wel.


    17 februari 2009 om 10:52
    Koen Roumen

    Ik vind ’t een raar verhaal. Geenstijl is volop bezig leden te werven en dan komt ineens mama Telegraaf met een eigen initiatief. Waarmee ze rijkelijk laat zijn, ook nog eens. Ik neem toch aan dat je leden voor de ene organisatie niet zomaar aan de ander toe kan dichten? Anders kan het idd wel eens een Geenstijl lok-actie zijn. Ben benieuwd of daar meer over bekend gaat worden…


    17 februari 2009 om 11:48
    Henk W

    Weer een omroep die is opgericht uit onvrede. Weer eentje die haarfijn weet hoe het niet moet.

    “Wat gaan jullie doen?”

    – “Nou, dit en dit en dit gaan we in ieder geval NIET doen”

    “Wat dan wel?”

    – “Nou, links wordt het in ieder geval NIET”.

    “Maar aan wat voor presentatoren denken jullie dan?”

    – “Nou, in ieder geval NIET aan Witteman of Polak.”

    “Wat voor programma’s kunnen we verwachten?”

    – “In ieder geval GEEN Nova, Pauw en Witteman en meer van dat linkse spul”.

    Denk toch eens een keer na over wat je wél wilt in plaats van over wat je níet wilt.


    17 februari 2009 om 12:29
    Patrick Bauduin

    Henk, ik ben het met je eens.

    De populistische omroep (PopNed) zegt als enige tenminste duidelijk dat ze rechtse radio en tv gaan maken. (Of zoals de promo laat zien: actualiteiten, Nederlandse geschiedenis, amusement en muziek).

    Ronald Sorensen van PopNed krijgt trouwens nu alsnog zijn zin als Powned en wakker nederland fuseren. Dan krijg je de Populistische Omroep Wakker NEDerland (powned afgekort).


    17 februari 2009 om 12:58
    Johannes van Galen

    Telegraaf en Geensteil zijn niks meer dan karakterloze goudzoekers.

    En ook nogal gefrustreerde wannabe typetjes, zoals ze met elkaar omgaan.

    Dit belooft niks, en het wordt tijd dat hier de bezem doorheen gaat.


    17 februari 2009 om 19:43
    Jasper Leunk

    Nou Johannes, je bent kennelijk goed op de hoogte van Geenstijl (met lange ij ja). Verdiep je eerst eens in de materie alvorens zulke ongefundeerde teksten te strooien.

    Ontopic: ik snap niet helemaal wat TMG nou helemaal van plan is. Indien het gaat om een schijnbeweging om extra leden te trekken weet ik niet hoe legitiem dat is (het overboeken van leden). Als het serieus is snap ik het helemaal niet. Marjanne Zwagerman had het vast niet zo bedoeld.


    17 februari 2009 om 21:06
    Johannes van Galen

    @Jasper: Ik ben genoeg op de hoogte om te weten dat Sjuul Paradijs ook in de film valkyrie speelt.


    17 februari 2009 om 21:12
    Johannes van Galen

    Het wordt ook tijd om alle postings van Geensteil in den begin jaren tevoorschijn te halen, toen Mevrouw Weesie nog anoniem opereerde.


    17 februari 2009 om 22:46
    thijsp

    Qua bereik heeft het zeker kans van slagen.

    De marketing is ook duidelijk i.s.m. de telegraaf zelf betaal je een bedrag rond de € 5,- en ben je automatisch lid van wakker nederland. Met een abbo bereik van minimaal 1 miljoen is dit cijfer zo gehaald, maar is de klant geintresseerd in het actief deelnemen?

    Wat mij opvalt is dat er steeds meer wordt gezocht naar een amerikaans televisie model. Het gesprek overgenomen door ondernemer, geenstijl POWNED en Telegraaf “wakker nederland”.

    Zo zijn amerikaanse reclame blokken al langzaam erin aan het kruipen zie NET 5.

    Ik ben benieuwd, laat ik vooral afwachten en gespannen bekijken wat er gebeurt


    18 februari 2009 om 19:48
    Bart

    Gaat nooit wat worden. Geloof me krantenjongens zijn geen tv-makers. Zie ze geen format bedenken en prog schema in elkaar zetten. Dat is een Vak!


    21 februari 2009 om 21:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!