Leegstand winkels door toename internetaankopen

Leegstand winkels door toename internetaankopen

Leegstand winkels door toename internetaankopenVoor de meeste lezers van Marketingfacts kwam het niet als een verrassing, toch heeft het onderzoeksrapport Retail Market 2009 (pdf) van vastgoedadviseur Jones Lang Lasalle vorige week aardig de pers gehaald. Volgens het rapport staat over drie jaar acht procent van de winkelruimte in Nederland leeg. Vooral winkels die boeken, cd’s, reizen en elektronica verkopen dreigen uit het straatbeeld te verdwijnen. Deze artikelen worden steeds vaker via internet gekocht. Jones Lang Lasalle vreest dat vooral in kleine en middelgrote steden leegstand zal ontstaan. Om de ontwikkeling tegen te gaan, moeten winkeliers volgens de vastgoedadviseur langer en op zondag open kunnen blijven.

De markt voor (online) thuiswinkelen is de laatste jaren sterk in opkomst, met name veroorzaakt door de groei in online consumentenbestedingen. Om betrouwbare cijfers te genereren doet Blauw Research, in samenwerking met Thuiswinkel.org, twee keer per jaar onderzoek naar de markt voor verkopen op afstand, met een speciale module betreffende online verkopen. De verwachting is dat de Nederlandse markt voor online thuiswinkelen in 2008 uitkomt op circa 5 miljard euro. Nederland is daarmee relatief gezien één van de koplopers op het gebied van internetaankopen.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.