Leegstand winkels door toename internetaankopen

16 februari 2009, 04:55

Leegstand winkels door toename internetaankopenVoor de meeste lezers van Marketingfacts kwam het niet als een verrassing, toch heeft het onderzoeksrapport Retail Market 2009 (pdf) van vastgoedadviseur Jones Lang Lasalle vorige week aardig de pers gehaald. Volgens het rapport staat over drie jaar acht procent van de winkelruimte in Nederland leeg. Vooral winkels die boeken, cd’s, reizen en elektronica verkopen dreigen uit het straatbeeld te verdwijnen. Deze artikelen worden steeds vaker via internet gekocht. Jones Lang Lasalle vreest dat vooral in kleine en middelgrote steden leegstand zal ontstaan. Om de ontwikkeling tegen te gaan, moeten winkeliers volgens de vastgoedadviseur langer en op zondag open kunnen blijven.

De markt voor (online) thuiswinkelen is de laatste jaren sterk in opkomst, met name veroorzaakt door de groei in online consumentenbestedingen. Om betrouwbare cijfers te genereren doet Blauw Research, in samenwerking met Thuiswinkel.org, twee keer per jaar onderzoek naar de markt voor verkopen op afstand, met een speciale module betreffende online verkopen. De verwachting is dat de Nederlandse markt voor online thuiswinkelen in 2008 uitkomt op circa 5 miljard euro. Nederland is daarmee relatief gezien één van de koplopers op het gebied van internetaankopen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!