Erwin van Lun innoveert met favicons

Erwin van Lun innoveert met favicons

{title}Het zijn vaak de kleine dingen die het doen. Zoals een favicon, het kleine icoontje dat voor de naam van je website in je balk staat. Zoals de M! van Marketingfacts, klein, maar subtiel en het maakt het net iets professioneler. Erwin van Lun komt vandaag met een nieuwe innovatie in de favicons, animerende Favicons. Volgens eigen zeggen (en ik kende het niet dus zal hem niet tegenspreken) is hij de eerste in de wereld met deze innovatie.

De kleine icoontjes zijn te zien in adresbalk, favorieten en tabs tijdens het browsen met Firefox. Voor elke tab heeft Van Lun een aparte favicon. Bij het openen van de pagina staat het eerst enige tijd stil, om irritatie te voorkomen, maar later gaat de favicon subtiel bewegen als de bezoeker even op dezelfde pagina blijft. Van Luns animaties bestaan uit bewegingen van zijn eigen hoofd in combinatie met attributen. Zo lijkt het bij de ‘trend’-favicon of hij aan het touwtrekken is (aan de rode draad die hij binnen trends spreekwoordelijk aanbrengt).

Voor Erwin van Lun sluiten deze nieuwe favicons perfect aan op zijn personal branding strategie. Hij stelt: “Personal brands doen er goed aan om hun eigen gezicht te gebruiken als logo én als favicon. Bovendien passen dit type ontwikkelingen goed in de trend waarin merken hun logo tot leven brengen, de merkvisualisatie.”

De nieuwe favicons zijn te zien op zijn websites: www.erwinvanlun.com en www.mensmerk.nl.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Werkt dit alleen in firefox? Zie nog niets in IE7!? Wel leuk idee maar vraag me af of regelmatige bezoeker na verloop van tijd niet helemaal gek wordt van die bewegende Van Lun ;-)

    geplaatst op
  • De eerste in de wereld met deze innovatie?

    Een eenvoudige zoekopdracht in Google levert 193.000 hits:
    - http://www.google.nl/search?q=animated+favicon

    De eerste website in de resultatenlijst stamt uit 2005 en legt alles uit:
    - http://myvogonpoetry.com/wp/2005/10/10/animated-favicons

    Bovendien worden tal van voorbeeldsites genoemd, zoals bijvoorbeeld:
    - http://funlinksdaily.com
    - http://pipa.ws

    geplaatst op
  • Ja, hij is de eerste ... in zijn wereld ;)

    Een generator voor de liefhebber:
    http://www.animatedfavicon.com/


    Which browsers are favicons compatible with ?

    Most versions of the major browsers support favicons. Some examples include Internet Explorer 5/6/7+, Firefox 1/2+, Mozilla 1/2+, Netscape 7+, Opera 7+, Avant 1.1, Konqueror 3+, Safari and many more.

    geplaatst op
  • Ben animerende favicon al meerdere keren tegengekomen, dus echt nieuw is het niet volgens mij...

    geplaatst op
  • Ik begrijp niet helemaal wat hier innoverend aan is. Animated favicons bestaan al een tijdje. Dus als het daarom gaat dan is dit artikel niet helemaal juist. Wat volgens mij wel 'vernieuwend' (en dus niet nieuw) is dat hij voor elk deel van de site een apart favicon gebruikt.

    En volgens mij klopt het dat dit alleen in Firefox werkt. IE ondersteunt dit niet. (ondersteunen favicons uberhaupt niet echt lekker)

    Een zoektochtje in Google levert o.a. deze link op: http://www.animatedfavicon.com/

    Voor de mensen die zelf willen experimenteren met animated favicons, maar geen technische kennis hebben. Overigens is dit maar één van de vele sites, dus als deze niet bevalt, zoek gerust verder. :)

    geplaatst op
  • De eerste met animated favicons? Eh... misschien toch eerst even een search in google doen:
    http://tinyurl.com/btwpb8

    Enkele voorbeelden van sites met animated favicons
    - http://myvogonpoetry.com/wp/2005/10/10/animated-favicons/ (post van 10 okt 2005)
    - http://www.999tutorials.com/tutorial-create-an-animated-favicon.html
    - http://www.animatedfavicon.com/

    geplaatst op
  • Ik wil de kracht van Favicons niet onderwaarderen maar vele mensen zijn Erwin al voor gegaan. Maar het lijkt me een prima post om Erwin van Lun weer wat extra bezoek op zijn website te geven ;-)

    geplaatst op
  • Ik ga er in ieder geval niet nog een post met een hoop aan links aan toevoegen, maar animated favicons bestaan al sinds ik het bestaan van favicons ken. Misschien had de beste man inderdaad toch iets meer research kunnen doen. Buiten dat om, een favicon is leuk als plaatje, maar ik erger me juist altijd aan de animated favicons..,

    geplaatst op
  • Verwijder dit artikel a.u.b., wat een non-nieuws. En het had voorkomen kunnen worden door een eenvoudige zoekopdracht, valt me behoorlijk tegen.

    geplaatst op
  • “Personal brands doen er goed aan om hun eigen gezicht te gebruiken als logo én als favicon. Bovendien passen dit type ontwikkelingen goed in de trend waarin merken hun logo tot leven brengen, de merkvisualisatie.“

    ?? Een beetje vergezocht en 'zelfbevestigend' hoor.
    En trend? Volgens mij brengen merken al tientallen jaren hun logo 'tot leven'.

    geplaatst op
  • @All: Dank voor de reacties en de feedback. Hier hadden we scherper op moeten zitten (ook ik, dus).

    @Michel H.: Denk dat we hem toch maar laten staan. Erwin zal hier vast snel opheldering komen geven en zijn visie met ons delen!

    @Niels: Misschien heb je gelijk. Maar dat is nooit de achterliggende gedachte hierbij geweest...

    geplaatst op
  • Doet een reputatie als zelfverklaard 'futurist' weinig goed: Keihard beweren dat je de eerste met iets bent dat al jaren bestaat.

    Geeft mij ook weinig vertrouwen in de rest van de uitspraken van de goede man.

    geplaatst op
  • Er zijn al duizenden websites die gebruik maken van bewegende favicons. De website van deze innovatie consultant had het al 2 jaar geleden cornelissen. Het afwisselen van je favicon met een GIF bestandje wordt al minimaal 4 jaar toegepast.

    Het werkt alleen in Firefox dus echt veel heb je er niet aan.

    geplaatst op
  • Gezien het feit dat je in de body aan kan geven aan een browser welke favicon hij moet laten zien, lijkt me de innovatie om per tab binnen je site een andere favicon te laten zien eigenlijk ook niet uniek als dusdanig.

    Animated favicons zijn gewoon animated gifs geconverteerd naar een .ico bestand. Dus maak een animated gif, ga zoeken op google naar een .ico converter en je bent klaar.

    Easy as that. Als ik @timerime op twitter zou hebben gevolgd, zou ik dat nu zeker ontdaan hebben. Een trend analyst die de trends niet kent... Hmmm... Geeft je te denken. :-)

    geplaatst op
  • "Volgens eigen zeggen (...) is hij de eerste in de wereld met deze innovatie."

    Dat zegt dan dus genoeg - classic fail.

    geplaatst op
  • Ja, animated favicons bestaan al langer, maar in his defence: dat ie het inzet op deze manier, namelijk elke pagina een andere animated favicon is wel nieuw denk ik, dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

    geplaatst op
  • Tja, ben nu ook wel benieuwd naar de reactie van Erwin. Hoe laat is het nu eigenlijk in Australie?

    geplaatst op
  • Animated gifs? Welk jaar zitten we nu, 1987? Animated png kan dit net zo goed, mèt transparantie.

    geplaatst op
  • Goed, mijn excuus bij deze in ieder geval. Ik kende het fenomeen nog niet maar dat is duidelijk mijn gebrek aan kennis op dit gebied.

    Het ging ook minder om de techniek dan om de manier van toepassing, waarbij het meer om het personal branding aspect gaat. Iets dat teruglezend inderdaad niet goed in het stuk terugkomt. Your face is your brand voor een zelfstandige en ik moet zeggen dat ik de manier waarop hij het doet gewoon erg leuk vind. Het feit dat elke pagina een andere favicon heeft, die linken met de animaties die hij ook op de site heeft, vind ik leuk gedaan.

    Maar duidelijk niet genoeg research gedaan gisterenavond voor ik het stuk schreef. Excuus daarvoor.

    geplaatst op
  • Zo gaat het niveau van de postings inderdaad wel naar beneden als we nieuws uit 2005 gaan herpubliceren.

    Misschien moet je de titel veranderen in "personal branding nu ook met favocons"?

    Nou ja, voor de personal branding van Erwin was dit weer goed. Straks meldt hij dat het een vervroegde 1 april grap is ;-)

    geplaatst op
  • Alles dat animeert of knippert, leidt af bij het lezen van de content. Weet iemand hoe ik die animated favicons uit of stil kan zetten?

    geplaatst op
  • @arnoudengelfriet http://lifehacker.com/5036881/how-to-block-distracting-animated-favicons

    geplaatst op
  • Goed favicon design bestaat tegenwoordig uit een statisch icoon welke aansluit bij de huisstijl. Sommige zijn animated én goed, maar vele zijn al een zeer goed voorbeeld desondanks deze statisch zijn;

    Smashing magazine heeft een flink écht goede favicons verzameld.

    - http://www.smashingmagazine.com/2007/01/31/inspire-yourself-50-remarkable-favicons/
    - http://www.smashingmagazine.com/2007/03/29/inspire-yourself-more-creative-favicons/

    Dat zijn pas vormgegeven favicons.

    geplaatst op
  • Kunnen onze p*rs*n*l br*nd*ng experts zich nu een jaartje of zo gaan zitten schamen?! Zou hun personal brand ook enorm goed doen, wat minder exposure.

    Mogen ze dit als strafwerk 100 keer overschrijven:
    http://www.livingstonbuzz.com/2008/11/06/i-dont-care-about-your-personal-brand/

    geplaatst op
  • lol @ antoinette. Ik had eigenlijk al wel een reactie van Erwin verwacht.

    Maar even afgezien van of hij hiermee nou de eerste is of niet, is dit niet een beetje een marginale toevoeging voor je website? Ik begrijp best dat het net even wat leuker staat, professioneler wellicht. Maar ik krijg een beetje het gevoel dat hier wel erg zwaarwichtig over gedaan wordt terwijl het slecht een minimale factor in de presentatie van je website is.

    geplaatst op
  • Zoals van mij terecht verwacht, maar door tijdverschillen en belachelijk volle agenda, en vooral de wens om gegrond te reageren, hierbij mijn uitgebreide aanvulling. Een wens om goed te reageren omdat ik de meeste reacties zinvol vind en dus gemeende aandacht wil geven. De meeste reacties zijn echter helaas alleen volledig terecht omdat het bericht niet geheel is doorgekomen, belangrijke onderdelen zijn namelijk weggevallen, en precies daarop is nu kritiek. Misschien heb ik het persbericht wel niet goed verwoord, misschien had ik wel eerst e.e.a. moeten afstemmen, misschien toch maar zelf moeten schrijven hier voor MF, maar laat ik alles even op een rijtje zetten.

    Allereerst even een link naar het persbericht: animerende favicons in personal brand strategie. Zoals de titel al aangeeft en in het bericht is geschreven claim ik op geen enkele wijze dat ik de eerste ben met animated favicons (nog sterker: onlangs schreef ik nog zelf over favicons hier en hier), maar ik claim wél de eerste te zijn die het inpast in een personal brand strategie (waar tegenwoordig veel over wordt geschreven) en bovendien met verschillende favicons voor verschillende thema's (graag voorbeelden als ik me vergis).

    Op Mensmerk heb ik inmiddels een reactie van Jeroen. Hij schrijft dat er inmiddels ook Favicon spelletjes bestaan. Dat biedt weer ruimte voor een volgende toepassing. Als er bijvoorbeeld een file wordt gedownload, of een filmpje speelt, kan er van alles gaat gebeuren. Zie ik helemaal zitten, maar wel als toepassing met toegevoegde waarde, en niet als technologisch experiment.

    Het gaat dus niet over vernieuwing in de technologie, maar de toepassing in marketing, en daarom staat het bericht waarschijnlijk ook hier op MarketingFacts en niet op technologiesites (wellicht inmiddels ook wel maar daar heb ik in elk geval geen bericht naar gestuurd).

    @Floris: zoals in het filmpje op Mensmerk is te zien, spreek ik over een mini-innovatie. Ik claim nergens dat dit de wereld verandert. Maar, zoals je misschien wel weet, schrijf ik vaak op veranderingen die stap voor stap gaan. En dit is gewoon een stapje. Dit filmpje heb ik meegestuurd met het bericht, maar helaas is mijn foto geplaatst, die geen verduidelijking geeft en wellicht alleen maar verwart.

    Voor wat betreft mogelijke irritatie leg ik in het bericht uit:

    Voor elke tab is er een aparte favicon. Bij het openen van de pagina staat het eerst enige tijd stil, om irritatie te voorkomen, maar gaat subtiel bewegen als de bezoeker even op dezelfde pagina blijft.


    In 80% van de tijd staat de favicon stil. Bij normaal gebruik merk je daardoor weinig van deze animaties. Bij de bookmarks moet je er zelfs echt op gaan wachten, dus daar zal zeker geen irritatie optreden. Het gaat om de subtiliteit, het is een kleine wink, een knipoog zo je wilt, maar wel subtiel, grappig (is in elk geval zo bedoeld), maar door de beweging in staat persoonlijkheid en associaties over te dragen (in hoofden van mensen, van bezoekers). Precies wat ik wil bereiken.

    Overigens is wetenschappelijk gezien het menselijk oog zeer gevoelig voor veranderingen. Precies om deze reden is Mensmerk één van de weinige marketing/innovatie/trend sites die nog nooit (knipperende) advertenties heeft gevoerd die continue de aandacht afleiden van de bezoekers, en dit ook niet gaat doen. De bezoeker komt voor mijn content, en zeker niet voor de banners. Dit blijft dus ook zo. Over belangstelling heb ik overigens niet te klagen. Heb vorig jaar een deal met Emerce afgeslagen omdat ik alleen genoemd mocht worden onder 'partnerblogs' als ik 'banners zou draaien'. Dus zo'n lelijk 'koop nu een Nokia' boven je site, rechts of links. Ondanks dat dit me veel extra bezoek zou opleveren, heb ik dit niet gedaan. Mijn bezoeker staat honderd procent centraal, inclusief de totaalbeleving en deze favicons sluiten daar precies bij aan.
    ... continued....

    geplaatst op
  • @Henk: "Volgens mij brengen merken hun logo al jaren tot leven". Dat deel ik niet met je. Nog altijd hebben bijna alle grote organisaties een strikt beleid tot gebruik van het logo. Je mag het niet vergroten, verkleinen, verkleuren, inkleuren, iets aan toevoegen of er wat dan ook mee doen. Terechte gedachte uit de oude tijden. Mensen kregen het logo immers zéér kort te zien, in een flits op TV, of bladerend door een tijdschrift, en daarmee moest een consistent beeld gebouwd worden in het hoofd van mensen. Volledig terecht dus dat we dachten dat het logo stil moest staan.

    Die tijd is echter voorbij, we zitten tegenwoordig tijden op sites, soms zelfs wel uren, ook van traditionele organisaties (denk eens aan banken, postorderaars of reisorganisaties) en komen voortdurend het logo tegen. Over het bouwen van dat logo in hoofden van mensen, hoeven we ons niet zo druk meer te maken. Terwijl de omgeving is veranderd, hanteren we nog wel de regels van vroeger. Alleen jonge vernieuwende organisaties, niet behept met de regels van het oude denken, durven te experimenteren. Google is daar uiteraard een voorbeeld van en niet geheel onverdienstelijk.

    Ik denk dat logo's allemaal gaan bewegen, omdat logo's in de kern zitten van het merkassociatienetwerk in ons brein en bovendien alleen beweging werkelijk persoonlijkheid kan toevoegen aan een merk. Research laat zien dan we persoonlijkheid toekennen aan de kleinste bewegingen. Aan de kleinste bewegingen dus, maar niet bij stilstand. We kunnen wel iets zeggen over een stilstaand logo, maar dat is geheel cognitief, we bedenken het omdat we een antwoord moeten geven. Dat betekent niet dat in onze hersenen werkelijk een persoonlijkheidsassociatie tot stand is gebracht.

    Al jaren proberen merken persoonlijkheid toe te voegen aan een merk, maar tevergeefs. Als je bvb een BN'er iets laat zeggen over je merk, dan wordt eerder het BN-netwerk in je hoofd geactiveerd dan het merk zelf. De persoonlijkheid wordt dus niet overgedragen op het merk. Dit is nog altijd één van de grote uitdagingen in het bouwen van merken. Ik verwacht dat bewegingen in het logo (en representatie door virtuele karakters zoals brand agents, ook wel chatbots), hier fundamenteel verandering in gaan brengen, maar we hebben nog een aantal zéér grote drempels te overwinnen.

    Of om Giep Franzen, ongetwijfeld bekend, uit een interview in mijn eigen boek te quoten:

    Er is vrij veel onderzoek gedaan naar het overdragen van karaktertrekken van persoonlijkheden op een merk. Het blijkt dat het karakter van de persoon geen onderdeel gaat uitmaken van het karakter van het merk. Het karakter van Martine Bijl wordt dus niet overgedragen op HAK.

    ....continued ....

    @Antoinette: Dank voor de link naar het personal branding manifest. Ik ben het slechts gedeeltelijk met deze meneer eens. Een personal brand bouwt reputatie net als een gewoon brand, in hoofden van mensen. Hierbij geldt allereerst dat persoonlijk contact het sterkste telt. In mijn geval: iedereen die me persoonlijk kent kan alles wat ik doe beter waarderen dan ieder ander die mij slechts kent van horen zeggen. In het geval van een product merk: de ervaring met het product. Vervolgens telt erg zwaar mee wat anderen over je zeggen. Dit soort discussies hier op MF zijn dus belangrijk,
    maar vooral wat de massa onderling zegt (en dit massa heeft dit wel gelezen, ruim 4000 keer, meer dan 1000 keer doorgeklikt, de reacties misschien gezien maar heeft zeker niet gereageerd). Tenslotte zijn de fragmenten van communicatie van belang, de blik in een magazine, een paar seconde op de radio, of een eerste indruk op een website. Ook dat telt mee aan het bouwen van je merk en daarmee telt elk klein element mee. Elk onderdeeltje van je
    de website, dus ook de favicon. Als je wilt innoveren, experimenteren zo je wilt, moet je dat ook laten zien. Dat is wat ik hier denk te bereiken. Ik volg geen theorie van anderen maar slechts mijn eigen theorie (wat dit onderwerp betreft dan).

    @Hans: de site van Cornelissen is helaas down, of de link werkt in elk geval niet. Had graag gezien wat je bedoelde.

    @Ikke: animated favicons werken niet in alle browsers die favicons
    ondersteunen. Recente versie van IE ondersteunen wel favicons maar geen animated favicons.

    @Hans: "Het werkt alleen in Firefox dus echt veel heb je er niet aan.". Dat ben ik niet met je eens. Op ErwinVanLun.com is 40% van het bezoek FireFox (bij Mensmerk is dit 20%). Deze mensen geef ik extra beetje ervaring mee en ik ben blij dat ik dat kan doen. Bovendien kan ik nu experimenteren zodat ik straks ervaring heb als IE het ook kan, of er andere browsers met marktaandeel komen die dit kunnen.

    @Albert: good stuff! Ook de favicon van de site zelf is erg mooi. Hier kunnen heel veel bedrijven nog iets van leren. Van 95% van de (traditionele) merken is het favicon nog gewoon een kleine versie van het logo. Een favicon zo strak ontwerpen zoals je op de door jouw genoemde site kan zien, is heel moeilijk, en specialisten werk, maar met de budgetten van grote bedrijven zou dit toch moeten kunnen. Google heeft het bijvoorbeeld wel goed gedaan,
    Zij voeren dit soort processen geweldig uit.

    Hopelijk heb ik met deze zeer uitgebreide reactie voldoende toegelicht hoe ik en waarom ik faviconanimaties inzet op mijn sites. Het schrijven hiervan was een flinke kluif, maar hopelijk heb voldoende antwoord kunnen geven op de vragen, reacties op de kritiek en ruimte aan de gevoelens.

    Erwin van Lun

    P.s. Het bleek onmogelijk om alle accenten netjes in te voeren evenals deze reactie in 1 keer. Sorry voor de verslechterde leesbaarheid.

    geplaatst op
  • Duidelijk verhaal (over logo en merkvisualisatie).

    Maar in het bericht hierboven kon ik niet opmaken wat je bedoelde. In het algemeen geldt al tientallen jaren dat organisaties in het algemeen hun logo 'tot leven willen brengen'.

    Dat de spelregels rondom logo's en merkvisualisatie aan het veranderen zijn is inderdaad evident. Zelfs diapositief was voorheen een taboe en moest over alle managementlagen voordat het een fiat kreeg.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.