Erwin van Lun innoveert met favicons

12 februari 2009, 06:01

{title}Het zijn vaak de kleine dingen die het doen. Zoals een favicon, het kleine icoontje dat voor de naam van je website in je balk staat. Zoals de M! van Marketingfacts, klein, maar subtiel en het maakt het net iets professioneler. Erwin van Lun komt vandaag met een nieuwe innovatie in de favicons, animerende Favicons. Volgens eigen zeggen (en ik kende het niet dus zal hem niet tegenspreken) is hij de eerste in de wereld met deze innovatie.

De kleine icoontjes zijn te zien in adresbalk, favorieten en tabs tijdens het browsen met Firefox. Voor elke tab heeft Van Lun een aparte favicon. Bij het openen van de pagina staat het eerst enige tijd stil, om irritatie te voorkomen, maar later gaat de favicon subtiel bewegen als de bezoeker even op dezelfde pagina blijft. Van Luns animaties bestaan uit bewegingen van zijn eigen hoofd in combinatie met attributen. Zo lijkt het bij de ‘trend’-favicon of hij aan het touwtrekken is (aan de rode draad die hij binnen trends spreekwoordelijk aanbrengt).

Voor Erwin van Lun sluiten deze nieuwe favicons perfect aan op zijn personal branding strategie. Hij stelt: “Personal brands doen er goed aan om hun eigen gezicht te gebruiken als logo én als favicon. Bovendien passen dit type ontwikkelingen goed in de trend waarin merken hun logo tot leven brengen, de merkvisualisatie.”

De nieuwe favicons zijn te zien op zijn websites: www.erwinvanlun.com en www.mensmerk.nl.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

26 Reacties

    media

    Werkt dit alleen in firefox? Zie nog niets in IE7!? Wel leuk idee maar vraag me af of regelmatige bezoeker na verloop van tijd niet helemaal gek wordt van die bewegende Van Lun 😉


    12 februari 2009 om 06:37
    Nielsvandervelden

    Ik wil de kracht van Favicons niet onderwaarderen maar vele mensen zijn Erwin al voor gegaan. Maar het lijkt me een prima post om Erwin van Lun weer wat extra bezoek op zijn website te geven 😉


    12 februari 2009 om 07:16
    Rene Sebastian

    Ik ga er in ieder geval niet nog een post met een hoop aan links aan toevoegen, maar animated favicons bestaan al sinds ik het bestaan van favicons ken. Misschien had de beste man inderdaad toch iets meer research kunnen doen. Buiten dat om, een favicon is leuk als plaatje, maar ik erger me juist altijd aan de animated favicons..,


    12 februari 2009 om 07:19
    Michel H.

    Verwijder dit artikel a.u.b., wat een non-nieuws. En het had voorkomen kunnen worden door een eenvoudige zoekopdracht, valt me behoorlijk tegen.


    12 februari 2009 om 07:22
    Henk van Zinderen

    “Personal brands doen er goed aan om hun eigen gezicht te gebruiken als logo én als favicon. Bovendien passen dit type ontwikkelingen goed in de trend waarin merken hun logo tot leven brengen, de merkvisualisatie.“

    ?? Een beetje vergezocht en ‘zelfbevestigend’ hoor.

    En trend? Volgens mij brengen merken al tientallen jaren hun logo ’tot leven’.


    12 februari 2009 om 07:26
    mgvandenbroek

    @All: Dank voor de reacties en de feedback. Hier hadden we scherper op moeten zitten (ook ik, dus).

    @Michel H.: Denk dat we hem toch maar laten staan. Erwin zal hier vast snel opheldering komen geven en zijn visie met ons delen!

    @Niels: Misschien heb je gelijk. Maar dat is nooit de achterliggende gedachte hierbij geweest…


    12 februari 2009 om 07:39
    Jochem

    Doet een reputatie als zelfverklaard ‘futurist’ weinig goed: Keihard beweren dat je de eerste met iets bent dat al jaren bestaat.

    Geeft mij ook weinig vertrouwen in de rest van de uitspraken van de goede man.


    12 februari 2009 om 07:42
    Gerben

    Gezien het feit dat je in de body aan kan geven aan een browser welke favicon hij moet laten zien, lijkt me de innovatie om per tab binnen je site een andere favicon te laten zien eigenlijk ook niet uniek als dusdanig.

    Animated favicons zijn gewoon animated gifs geconverteerd naar een .ico bestand. Dus maak een animated gif, ga zoeken op google naar een .ico converter en je bent klaar.

    Easy as that. Als ik @timerime op twitter zou hebben gevolgd, zou ik dat nu zeker ontdaan hebben. Een trend analyst die de trends niet kent… Hmmm… Geeft je te denken. 🙂


    12 februari 2009 om 08:17
    Peter Bonjernoor

    “Volgens eigen zeggen (…) is hij de eerste in de wereld met deze innovatie.”

    Dat zegt dan dus genoeg – classic fail.


    12 februari 2009 om 08:48
    Bas van den Beld

    Ja, animated favicons bestaan al langer, maar in his defence: dat ie het inzet op deze manier, namelijk elke pagina een andere animated favicon is wel nieuw denk ik, dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen.


    12 februari 2009 om 08:55
    media

    Tja, ben nu ook wel benieuwd naar de reactie van Erwin. Hoe laat is het nu eigenlijk in Australie?


    12 februari 2009 om 08:56
    Jon

    Animated gifs? Welk jaar zitten we nu, 1987? Animated png kan dit net zo goed, mèt transparantie.


    12 februari 2009 om 09:01
    chi666

    Goed, mijn excuus bij deze in ieder geval. Ik kende het fenomeen nog niet maar dat is duidelijk mijn gebrek aan kennis op dit gebied.

    Het ging ook minder om de techniek dan om de manier van toepassing, waarbij het meer om het personal branding aspect gaat. Iets dat teruglezend inderdaad niet goed in het stuk terugkomt. Your face is your brand voor een zelfstandige en ik moet zeggen dat ik de manier waarop hij het doet gewoon erg leuk vind. Het feit dat elke pagina een andere favicon heeft, die linken met de animaties die hij ook op de site heeft, vind ik leuk gedaan.

    Maar duidelijk niet genoeg research gedaan gisterenavond voor ik het stuk schreef. Excuus daarvoor.


    12 februari 2009 om 09:17
    Mark de Bruin

    Zo gaat het niveau van de postings inderdaad wel naar beneden als we nieuws uit 2005 gaan herpubliceren.

    Misschien moet je de titel veranderen in “personal branding nu ook met favocons”?

    Nou ja, voor de personal branding van Erwin was dit weer goed. Straks meldt hij dat het een vervroegde 1 april grap is 😉


    12 februari 2009 om 12:51
    ArnoudEngelfriet

    Alles dat animeert of knippert, leidt af bij het lezen van de content. Weet iemand hoe ik die animated favicons uit of stil kan zetten?


    12 februari 2009 om 12:56
    Floris

    lol @ antoinette. Ik had eigenlijk al wel een reactie van Erwin verwacht.

    Maar even afgezien van of hij hiermee nou de eerste is of niet, is dit niet een beetje een marginale toevoeging voor je website? Ik begrijp best dat het net even wat leuker staat, professioneler wellicht. Maar ik krijg een beetje het gevoel dat hier wel erg zwaarwichtig over gedaan wordt terwijl het slecht een minimale factor in de presentatie van je website is.


    13 februari 2009 om 09:00
    Henk van Zinderen

    Duidelijk verhaal (over logo en merkvisualisatie).

    Maar in het bericht hierboven kon ik niet opmaken wat je bedoelde. In het algemeen geldt al tientallen jaren dat organisaties in het algemeen hun logo ’tot leven willen brengen’.

    Dat de spelregels rondom logo’s en merkvisualisatie aan het veranderen zijn is inderdaad evident. Zelfs diapositief was voorheen een taboe en moest over alle managementlagen voordat het een fiat kreeg.


    22 februari 2009 om 09:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!