Google is kapot

Google is kapot

{title}

Op 15 januari crashte een Amerikaanse Airbus 320 in de Hudson rivier in New York. De manier waarop het nieuws naar buiten kwam was opvallend. Niet de traditionele media slaagden er als eerste in om het nieuws naar buiten te brengen, maar een reddingswerker op een veerboot maakte met zijn iPhone een foto en plaatste deze via een tweet op Twitter.

Ook tijdens de terroristische aanval in Mumbai (november 2008) stonden Twitter en Flickr zij aan zij het real-time nieuws te verslaan, terwijl de gevestigde media de reporters als het ware nog op het vliegtuig moest zetten om van de aanslag verslag te doen. Wat leert ons dit? Dat traditionele media het moeilijk hebben, wisten wij al. Frappanter is dat ook Google moeite heeft met deze sociale media.

De zoekalgoritmes van ´s werelds grootste zoekmachine zijn slechts in staat om materiaal uit het verleden te doorspitten. De algoritmes bieden echter geen toegang tot het real-time web. Tot het nieuws dat zich op dit moment waar dan ook ontwikkelt. Een tool alsTwitter is in staat om hier inzicht in te verschaffen. In zijn artikel Two Strands of Connectionism legt Kevin Kelly uit hoe hij voorziet dat een tweetal stromen tezamen komen.

Aan de ene kant ziet hij hoe een enorme brij aan sociale media – zoals Twitter, Flickr, Facebook, Digg, Delicious en Yahoo Answers – continu signalen aan de buitenwereld afgeven over wat er gebeurt. Aan de andere kant ziet hij hoe “a massive number of machines, CPUs and computer transistors” hun steentje bijdragen aan de enorme hoeveelheid aan informatie. Aan het eind van de “regenboog” voorziet hij hoe een superoganisme beide kanten met elkaar combineert.  Johan van der Kooij noemt dit Social Business Intelligence.

Wat bovenstaande figuur echter voor mij duidelijk maakt, is dat het web toe is aan een nieuwe fase. Een fase waarin “real-time” en “historie” bij elkaar komen. De mashup die Yahoo BOSS engineer Vik Singh onlangs publiceerde, waarbij hij een combinatie maakte van Yahoo News en Twitter, geeft dit mooi weer. Voor de achtergronden wordt er gegraven in de diverse nieuwsartikelen die op het web staan, voor de real-time emotie en de discussie wordt geprikt in de levensader van Twitter.

Google is natuurlijk niet dom. Ook zij zien de benefits van het real-time web en hun eigen beperkingen hierin. Check deze blogpost van vanochtend vroeg: “We think the web is better when it’s social. Currently, you have friends locked up in one or more social networks, social applications that work on only a few sites, and multiple usernames and passwords to remember. It can be better, and we are developing tools to make “any app, any site, any friends” a reality.

Ter inspiratie:


Geplaatst in

Delen



Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Goed artikel! Inderdaad erg interessant en ben benieuwd hoe deze twee dan uiteindelijk gecombineerd gaan worden.

    Welke rol zie jij hier eigenlijk voor online kranten?

    geplaatst op
  • Natuurlijk heeft Google een uitdaging aan dit 'real-time web', maar daarin zijn ze verder dan je in eerste instantie zult denken.

    Zo is dit real-time web niet de grootste uitdaging voor Google, zoals Google's Matt Cutts (op Twitter ;-)) aangeeft:

    The real-time web is not the threat. Google can index data in seconds. The larger issue is when search engines can't see data.


    Denk ook aan initiatieven als OpenSocial, FriendConnect en Android. Dan denk ik dat Google veel dichter op het real-time web zit dan je suggereert.

    geplaatst op
  • Leuk artikel, maar waar slaat die titel op?

    geplaatst op
  • Realtime web is toch alleen interessant voor nieuws? Voor nieuws ga ik niet op Google liggen zoeken, ik zoek in Google voor informatie en content. Voor nieuws heb ik al Twitter, Nu.nl e.d. Eerlijk gezegd vind ik de nieuws titel ook totaal los staan van de inhoud van het artikel..,

    geplaatst op
  • hehe hij werkt wel ;)

    geplaatst op
  • Ondanks al het getwitter blijft het internet hoofdzakelijk een naslagwerk, voor hot news items kiest men nog overwegend de klassieke media.
    Al je enkel online zit short er iets aan je sociale vaardigheden...

    geplaatst op
  • @Edwin: Je moest echt bovenstaand stuk van Sander (inderdaad Roy, leuke titel!) nog een keer lezen. En dan je eigen reactie. Het matcht niet helemaal, zo op het eerste gezicht.... ;-)

    geplaatst op
  • Er is geen 1 zoekmachine die alles gaat kunnen; dit moet je ook niet nastreven. Wel zul je slimmere zoekmachines gaan krijgen die afhankelijk van de zoektermen andere zoekresultaten en relevante artikelen zal laten zien.

    Lees ook: Is 1 zoekmachine genoeg? Bij lange niet!

    geplaatst op
  • Interessant artikel! Ik las gisteren een soortgelijk artikel, maar dan vanuit Google's zoekbusiness gezien, op Alleyinsider. Ook erg lezenswaardig: Google Next Victim Of Creative Destruction? (GOOG)

    geplaatst op
  • Interessant artikel Sander (alhoewel ik op basis van titel een heel ander artikel had verwacht ;-) In essentie is deze ontwikkeling al jaren de rode draad in mijn presentaties waarin ik de ontwikkelingen op gebied van search en social search als opmaat zie naar hoe social networks in de toekomst onze manier van leven gaat beinvloeden. De continue stroom van online discussies, foto's en video's zal in toenemende mate worden gebruikt om de importantie van bepaalde ontwikkelingen te bepalen. Immers, als niemand er over 'praat', is het waarschijnlijk ook niet belangrijk.

    Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat Google nu gaat doen met Jaiku (waarvan sinds kort bekend is dat het een open source microblogplatform gaat worden). Gaat Google (met Jaiku) de achterstand op Twitter nog inhalen? Die laatste lijkt de laatste tijd te exploderen vwb gebruik, maar blijft al jaren hangen op technologisch gebied. De open source-benadering van Jaiku kon Google het komende jaar wel eens vleugels geven op het gebied van 'collective human intelligence'. Tegen die tijd Der Schwarm van Frank Schatzing maar weer eens lezen ;-)

    geplaatst op
  • @Marco
    Denk je niet dat Google Latitude hierin een belangrijke(re) rol gaat/kan spelen?

    Locatie + persoonlijke data + vrienden/sociaal netwerk + adwords = enorme commerciële en marketing kans

    geplaatst op
  • @Eduard,

    Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen krijgen, al mag de world-domination strategie van Google nu wel eens afgelopen zijn als het aan mij ligt. Ze zijn goed in wat ze doen en wat ze nu op de markt hebben staan, maar het mag ook eens een keer afgelopen zijn. Je hoeft niet goed te willen zijn in alles op het web (en nu zelfs al mobiel..,)

    geplaatst op
  • @allen,

    Afgelopen juli had Mashable dit verhaal over Sightix, een Israëlische social search-club.

    geplaatst op
  • @Marco

    Titel is natuurlijk een enorme teaser. ;-)

    Mee eens met de rest van je comment.

    De Zwerm was inderdaad goed. Twee keer gelezen. Heb je Deamon al gelezen? Heb het boek zeld bijna uit. Aanrader!

    geplaatst op
  • @Eduard,

    Lekkere vent die Matt Cutts van jou met z'n "The real-time web is not the threat. Google can index data in seconds. The larger issue is when search engines can't see data."

    "Israel-based Sightix is a search engine platform designed to give people the results that they are NOT currently receiving from Google."

    Ergo: het real-time/social web is wel degelijk een laten-we-zeggen "acute uitdaging" voor GOOG.

    geplaatst op
  • Interressante artikel. De statistieken van mijn websites zijn laatste weken gedaald. Zou het oorzaak zijn :) ?

    geplaatst op
  • Interessant artikel inderdaad. Wat mij is opgevallen de laatste weken is dat Google minder 'Twitter' links in haar resultaten toont dan voorheen het geval was. Een paar werken terug kwam een hot item op Twitter veel sneller als resultaat in Google dan nu het geval is. Zou twitter de deur dicht gezet hebben voor Google?

    En Google is niet kapot...Twitter is momenteel kapot :)
    Ze zijn zeker al een half uur down en melden nu ook dat het nog een half uur gaat duren.

    geplaatst op
  • Ongelooflijk irritant, die SEO koppen. Ongezien de t****, ga 't artikel niet eens lezen.

    geplaatst op
  • @Albert. Naar mijn insziens is de titel wel degelijk van toepassing op de inhoud van mijn artikel. maar goed, dat zul jij nooit weten, aangezien jij de inhoud al kunt beoordelen zonder het te lezen. Dank voor de enorm volwassen reactie...

    geplaatst op
  • @Albert
    Voor SEO doeleinden is dit geen goede titel. Op het woord 'Google' ga je het niet redden om hoog te scoren in de zoekresultaten...

    De titel is echter wel aanlokkelijk om door te klikken ja ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.