Google is kapot

10 februari 2009, 12:57

{title}

Op 15 januari crashte een Amerikaanse Airbus 320 in de Hudson rivier in New York. De manier waarop het nieuws naar buiten kwam was opvallend. Niet de traditionele media slaagden er als eerste in om het nieuws naar buiten te brengen, maar een reddingswerker op een veerboot maakte met zijn iPhone een foto en plaatste deze via een tweet op Twitter.

Ook tijdens de terroristische aanval in Mumbai (november 2008) stonden Twitter en Flickr zij aan zij het real-time nieuws te verslaan, terwijl de gevestigde media de reporters als het ware nog op het vliegtuig moest zetten om van de aanslag verslag te doen. Wat leert ons dit? Dat traditionele media het moeilijk hebben, wisten wij al. Frappanter is dat ook Google moeite heeft met deze sociale media.

De zoekalgoritmes van ´s werelds grootste zoekmachine zijn slechts in staat om materiaal uit het verleden te doorspitten. De algoritmes bieden echter geen toegang tot het real-time web. Tot het nieuws dat zich op dit moment waar dan ook ontwikkelt. Een tool alsTwitter is in staat om hier inzicht in te verschaffen. In zijn artikel Two Strands of Connectionism legt Kevin Kelly uit hoe hij voorziet dat een tweetal stromen tezamen komen.

Aan de ene kant ziet hij hoe een enorme brij aan sociale media – zoals Twitter, Flickr, Facebook, Digg, Delicious en Yahoo Answers – continu signalen aan de buitenwereld afgeven over wat er gebeurt. Aan de andere kant ziet hij hoe “a massive number of machines, CPUs and computer transistors” hun steentje bijdragen aan de enorme hoeveelheid aan informatie. Aan het eind van de “regenboog” voorziet hij hoe een superoganisme beide kanten met elkaar combineert. Johan van der Kooij noemt dit Social Business Intelligence.

Wat bovenstaande figuur echter voor mij duidelijk maakt, is dat het web toe is aan een nieuwe fase. Een fase waarin “real-time” en “historie” bij elkaar komen. De mashup die Yahoo BOSS engineer Vik Singh onlangs publiceerde, waarbij hij een combinatie maakte van Yahoo News en Twitter, geeft dit mooi weer. Voor de achtergronden wordt er gegraven in de diverse nieuwsartikelen die op het web staan, voor de real-time emotie en de discussie wordt geprikt in de levensader van Twitter.

Google is natuurlijk niet dom. Ook zij zien de benefits van het real-time web en hun eigen beperkingen hierin. Check deze blogpost van vanochtend vroeg: “We think the web is better when it’s social. Currently, you have friends locked up in one or more social networks, social applications that work on only a few sites, and multiple usernames and passwords to remember. It can be better, and we are developing tools to make “any app, any site, any friends” a reality.

Ter inspiratie:

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Karel Geenen

    Goed artikel! Inderdaad erg interessant en ben benieuwd hoe deze twee dan uiteindelijk gecombineerd gaan worden.

    Welke rol zie jij hier eigenlijk voor online kranten?


    10 februari 2009 om 13:35
    André Scholten

    Leuk artikel, maar waar slaat die titel op?


    10 februari 2009 om 14:04
    Rene Sebastian

    Realtime web is toch alleen interessant voor nieuws? Voor nieuws ga ik niet op Google liggen zoeken, ik zoek in Google voor informatie en content. Voor nieuws heb ik al Twitter, Nu.nl e.d. Eerlijk gezegd vind ik de nieuws titel ook totaal los staan van de inhoud van het artikel..,


    10 februari 2009 om 14:40
    Roy Huiskes

    hehe hij werkt wel 😉


    10 februari 2009 om 14:45
    edwin

    Ondanks al het getwitter blijft het internet hoofdzakelijk een naslagwerk, voor hot news items kiest men nog overwegend de klassieke media.

    Al je enkel online zit short er iets aan je sociale vaardigheden…


    10 februari 2009 om 15:46
    mgvandenbroek

    @Edwin: Je moest echt bovenstaand stuk van Sander (inderdaad Roy, leuke titel!) nog een keer lezen. En dan je eigen reactie. Het matcht niet helemaal, zo op het eerste gezicht…. 😉


    10 februari 2009 om 17:10
    Rene Sebastian

    @Eduard,

    Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen krijgen, al mag de world-domination strategie van Google nu wel eens afgelopen zijn als het aan mij ligt. Ze zijn goed in wat ze doen en wat ze nu op de markt hebben staan, maar het mag ook eens een keer afgelopen zijn. Je hoeft niet goed te willen zijn in alles op het web (en nu zelfs al mobiel..,)


    11 februari 2009 om 07:45
    Sander Duivestein

    @Marco

    Titel is natuurlijk een enorme teaser. 😉

    Mee eens met de rest van je comment.

    De Zwerm was inderdaad goed. Twee keer gelezen. Heb je Deamon al gelezen? Heb het boek zeld bijna uit. Aanrader!


    11 februari 2009 om 08:06
    JaapBloem

    @Eduard,

    Lekkere vent die Matt Cutts van jou met z’n “The real-time web is not the threat. Google can index data in seconds. The larger issue is when search engines can’t see data.”

    “Israel-based Sightix is a search engine platform designed to give people the results that they are NOT currently receiving from Google.”

    Ergo: het real-time/social web is wel degelijk een laten-we-zeggen “acute uitdaging” voor GOOG.


    11 februari 2009 om 08:11
    Martin

    Interressante artikel. De statistieken van mijn websites zijn laatste weken gedaald. Zou het oorzaak zijn 🙂 ?


    11 februari 2009 om 09:25
    J-OE

    Interessant artikel inderdaad. Wat mij is opgevallen de laatste weken is dat Google minder ‘Twitter’ links in haar resultaten toont dan voorheen het geval was. Een paar werken terug kwam een hot item op Twitter veel sneller als resultaat in Google dan nu het geval is. Zou twitter de deur dicht gezet hebben voor Google?

    En Google is niet kapot…Twitter is momenteel kapot 🙂

    Ze zijn zeker al een half uur down en melden nu ook dat het nog een half uur gaat duren.


    11 februari 2009 om 09:55
    Albert

    Ongelooflijk irritant, die SEO koppen. Ongezien de t****, ga ’t artikel niet eens lezen.


    16 februari 2009 om 12:44
    Sander Duivestein

    @Albert. Naar mijn insziens is de titel wel degelijk van toepassing op de inhoud van mijn artikel. maar goed, dat zul jij nooit weten, aangezien jij de inhoud al kunt beoordelen zonder het te lezen. Dank voor de enorm volwassen reactie…


    16 februari 2009 om 13:01
    eduardblacquiere

    @Albert

    Voor SEO doeleinden is dit geen goede titel. Op het woord ‘Google’ ga je het niet redden om hoog te scoren in de zoekresultaten…

    De titel is echter wel aanlokkelijk om door te klikken ja 😉


    16 februari 2009 om 18:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief