Productvergelijker YouTellMe: ‘Wij gaan Kieskeurig verslaan’

Productvergelijker YouTellMe: ‘Wij gaan Kieskeurig verslaan’


Bestaande vergelijkingssites bieden lang niet altijd uitkomst. Er is te veel aanbod, er zijn te veel merken, producteigenschappen en beloftes. Dus moest het anders, dachten de oprichters van YouTellMe. En dus…. [Nee, niet weer een productvergelijkingssite, met klantenreviews en productbeoordelingen!] Jawel. Hier is YouTellMe, nu uit beta, en klaar voor het grote publiek. Ze zetelen op de Amsterdamse Keizersgracht. Héél slecht gaat het alvast niet.

In bovenstaand interview vertelt co-founder Joost Nauta over de techniek achter de verlijkingsmethode, expert reviews, klantbeoordelingen en over de concurrentie. ‘We gaan in ieder geval Kieskeurig verslaan. Maar of dat in 2009 wordt, dat lijkt me sterk. We hebben in ieder geval zeker die ambitie.’ Zie ook dit interview met Maud Bergs van Kieskeurig.nl.

Complete vergelijkingen
Uit het persbericht:

‘Om de vergelijkingen zo compleet mogelijk te maken, verzamelt YouTellMe niet alleen uitgebreide productspecificaties, maar ook reviews van gebruikers en experts. Op de website zijn nu zo’n 32.000 producten te vinden in 10 verschillende categorieën. Daarnaast werden er in korte tijd zo’n 90.000 gebruikersreviews en 7500 professionele reviews verzameld over deze producten en de 100+ aangesloten webwinkels. De technologie achter YouTellMe maakt bovendien slim gebruik van de kennis van andere consumenten die met dezelfde aankoopbeslissing bezig zijn. De site „leert? welke aspecten consumenten binnen een bepaalde productgroep belangrijk vinden en op basis van welke producteigenschappen zij tot hun uiteindelijke keuze komen.’

Veel vertrouwen
Om groter te worden dan Kieskeurig, moet je wel een enorme userbase hebben. In het persbericht hebben de bedenkers van YouTellMe laten opschrijven dat ze die nog niet hebben. Maar dat die er vast wel komt. Of niet. Nauta:

‘Ten opzichte van de marktleiders zijn we nog een kleine speler, maar we staan pas aan het begin en zijn hard aan het groeien. De komende maanden breiden we in hoog tempo uit naar nieuwe productsegmenten en we verwachten in 2009 grote sprongen te kunnen maken. De focus ligt echter niet alleen op de schaalgrootte. Onze hoofddoelstelling is om de allerbeste vergelijkingservaring te bieden aan de consument. Een ambitie waar we de komende tijd heel erg hard aan blijven werken.’


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 37 reacties op dit artikel

  • Wellicht een idee om een vergelijkingssite te beginnen die vergelijkingssites vergelijkt ;-). Nee serieus concurrentie komt doorgaans de consument/gebruiker ten goede al is het alleen al door de gevestigde orde scherp te houden.

    geplaatst op
  • Sorry hoor

    "..Daarnaast werden er in korte tijd zo’n 90.000 gebruikersreviews en 7500 professionele reviews verzameld over deze producten.."

    http://www.youtellme.nl/flatscreen_televisies/320909_philips-32-pfl5403d/reviews/?tab=users#reviews

    Knap verzamelwerk met dank aan Kieskeurig, Beslist etcetc.........

    geplaatst op
  • Prima hoor, zo'n nieuw initiatief, maar wat is nu ECHT de toegevoegde waarde ?

    geplaatst op
  • @Hans

    Ja daar zat ik nou ook naar te zoeken, producten selecteren en vergelijken doen Kieskeurig, Vergelijk, HetBesteProduct.nl en Selectivo.nl ook, zelfs zeer uitgebreid. Winkelvergelijk doet YTM ook niet, ik kan volgens mij nergens de winkels op een rijtje zetten? Het verwijzen naar concullega's lijkt mij ook afbreuk doen aan je toegevoegde waarde.
    Maar goed, veel succes.

    geplaatst op
  • We hebben hier de 'velociraptor'-test gedaan bij een vijftal vergelijkingssites waaronder youtellme en dit was de uitkomst:

    a) computerspel Lara Croft Tombraider
    b) vijftal harde schijven
    c) niets
    d) 23 harde schijven en 12 boeken over dinosarussen
    e) 1 boek over de velociraptor dinosaurus

    Uiteraard heeft deze test geen enkele wetenschappelijke waarde en ter verduidelijking ik was op zoek naar een harde schijf ;-).

    geplaatst op
  • O ja, expertreviews e.d. draaien ook al een tijdje op Beslist.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd naar de vergelijkingssites en resultaten?

    geplaatst op
  • Wat nou precies de toegevoegde waarde is vraag ik me. Is het technisch beter?

    Waarom vind ik op zoekwoord 'HP' bij kieskeurig wel gewoon netjes het merk HP en bij YouTellMe vind ik Phillips series. Technisch beter?

    Ik moet zeggen. Het ziet er voor de rest goed uit. Werkt lekker. Ben benieuwd of dit genoeg is om mensen echt te laten overstappen...

    geplaatst op
  • Ik neem aan dat er met een gezegde: "Wij gaan kieskeurig verslaan", ook nagedacht is over het 'hoe dan? Wat bieden wij de consument extra?' gedeelte.

    geplaatst op
  • @Michel Kuik: de toegevoegde waarde zit voornamelijk in het systeem om producten te vergelijken. Op het moment dat je naar een product op zoek bent lijkt het me persoonlijk ook sterk dat je naar 'HP' zou zoeken aangezien er legio HP producten zijn en zoeken op merk alleen dus maar zelden relevante resultaten zou geven.

    Een logischer voorbeeld zou dit zijn: =3.42&weight;[1]=1.67&weight;[486]=3.5&filter;[56]=174&mylist;=-&showing=1-0-1&mode=list&selectedattrs=1-694-56-512-486-692-666&tablemode=top]printers van het merk HP gesorteerd op printsnelheid en prijs.
    Daar is de kracht van het systeem te zien, niet het goedkoopste product dat aan je eisen voldoet zoals bij de concurrentie, maar het product dat het beste aan je wensen voldoet. Naar mijn weten is het bij geen van onze concurrenten mogelijk dit soort productvergelijkingen te doen.

    @Andrei Westerink: aangezien we nog geen harde schijven op de site hebben zal die zoekactie inderdaad geen nuttige resultaten opleveren ;)

    Disclaimer: bij het schrijven van deze reactie heb ik getracht zo objectief mogelijk te blijven, indien dit niet het geval is laat het dan gerust weten.

    geplaatst op
  • Klinkt als een gevalletje SouthParkKabouter.

    Step1: Steal underwear
    Step3: Make profit

    geplaatst op
  • Aangezien het marketingfacts board blijkbaar moeite heeft met lange urls is hier een korte versie: http://tinyurl.com/c6ee7f

    geplaatst op
  • Eerlijk gezegd vind ik de site totaal niet overzichtelijk en buiten dat, leuk dat ze zo'n uitgebreide search aanbieden, maar ik weet totaal niet meer waar ik moet klikken. In een hele korte blik gaat dit absoluut niet de kieskeurig killer worden...

    geplaatst op
  • Vind het er wel leuk (fris, hip?) uitzien, maar ook een beetje druk. Succes ermee in ieder geval! Ik vind de vernieuwde Kieskeurig site een flinke verslechtering, dus genoeg kansen!

    geplaatst op
  • Aha, wat minder satisficing. (leuk woord)

    geplaatst op
  • Lekker bezig Joost!
    Groeten, Floris

    geplaatst op
  • Een beetje zoals de (zweedse?) http://www.alatest.nl.

    geplaatst op
  • Hmm, ik vind het idee juist wel vernieuwend. Ik heb voor de grap eens zitten zoeken naar kenmerken van producten die ik zelf belangrijk vind, en daar stonden warempel een aantal producten tussen die ik zelf ook had. Petje af! In ieder geval even bookmarken en in de gaten houden!

    geplaatst op
  • Het initiatief klinkt veelbelovend maar ik snap toch niet helemaal waarom de reviews van andere vergelijkingssites gebruikt worden. De reviews zijn daarnaast ook niet gebruikersspecifiek, ik wil eigenlijk alleen reviews zien van consumenten die bv de camera precies zo willen gebruiken als ik. Of soortgelijke producten aangeboden krijgen die ook voldoen aan mijn gebruik.

    De consument wordt naar mijn idee helemaal niet centraal gesteld. De filtermogelijkheden zijn zeker gebruikersvriendelijk en sterk maar typisch ecommerce. Er zitten naar mijn idee onvoldoende social commerce mogelijkheden in en dat is toch een gemiste kans. Consumenten laten zich dacht ik nog altijd het meest inspireren en beinvloeden door andere consumenten of vrienden familie. Het blijft daardoor een beetje hetzelfde als de andere vergelijkingssites, niet echt revolutionair als bv:

    http://www.kaboodle.com of www.buzzillions.com

    geplaatst op
  • Ik zoek op canon 18-200, een hele bekende lens, ik word doorverwezen naar kits, dwz toestelbody plus lens 18-200 mm. Laagste prijs 479 euro. 479 euro? dat is wel heel goedkoop voor zo'n kit. Maar als ik er op klik kom ik uit op een body zonder lens, terwijl ik op zoek was naar lens zonder body, precies het tegenovergestelde dus. Dat gaat bij kieskeurig of pricewatch aanmerkelijk beter.

    geplaatst op
  • Hmm, fruitige kleuren die site, maar bij de resultaten mis ik wel de optie om te sorteren op bepaalde zaken (prijs, modeltype/naam, andere kenmerken): dat is toch wel een basis-vereiste voor een vergelijkings-site.

    De site is nog in beta, ben benieuwd naar het eindresultaat.

    geplaatst op
  • @Aldo: kaboodle en buzzillions hebben naar mijn mening een andere doelgroep, bij hele subjectieve producten zoals mode werkt zoiets heel goed. Bij hele exacte producten zoals televisies zijn de specificaties vaak juist belangrijker en is een systeem waarbij je je persoonlijke voorkeuren kunt opgeven praktischer. Bij Kaboodle krijg je de aanraders van anderen te zien, wat niet per definitie jouw keuze zou zijn en ook niet per definitie het beste product is wat aan jouw wensen en eisen voldoet. Tevens is de kwaliteit van het advies afhankelijk van de kennis en kunde van de gebruikers, erg variabel dus.

    Hierbij zal ik maar even buiten beschouwing laten dat zo'n systeem het vrij eenvoudig maakt voor fabrikanten om bepaalde producten aan te laten raden.

    Een dergelijk systeem is zeker niet slecht, maar heeft wel heel duidelijk een andere doel.

    @Bram van Kersbergen: op dit moment hebben we inderdaad nog geen aparte categorie voor lenzen, tot die tijd is het zoeken op een losse lens dus niet mogelijk. Wel is het mogelijk bij een body te zien welke alternatieve kits te koop zijn, zodat je direct kunt zien of een kit prijstechnisch misschien een betere optie is.

    @Remy: het sorteringssysteem is iets geavanceerder dan dat, in plaats van sorteren op een enkele eigenschap (e.g. prijs, naam, etc...) geeft YouTellMe de optie om te sorteren op meerdere eigenschappen tegelijk waarbij je zelf kunt opgeven hoe belangrijk je een bepaald kenmerk vindt. Zie bijvoorbeeld ook de tinyurl link die ik hierboven geplaatst heb voor een voorbeeld, daar is er gesorteerd op zowel prijs als printsnelheid.

    geplaatst op
  • @Rick: Uiteraard begrijpelijk dat nog niet alles op de site staat van youtellme en de uitkomst van de velociraptor test was voor youtellme ook "niets" maar over een maandje of twee moet ie test gewoon weer gedaan worden. Wat wel opviel was dat een aantal bekende sites niet goed scoorde dus bij een juiste interpretatie van de test kun je beter niets hebben dan dat je nauwelijks iets hebt of een matig aanbod... Met name Kelkoo en Selectivo kwamen redelijk goed uit de bus. De minderen noem ik maar niet uit discretie ;-).

    Verder zie ik een paralel met vliegtickets aanbieders daar zijn er ook meerdere van en ik ga er vanuit dat bijna elke consument meerdere raadpleegt alvorens hij of zij zijn aankoop doet ondanks dat het aanbod grotendeels overlapt. Ik geloof dus wel in de behoefte van meerdere vergelijk-sites.

    Zijn wij überhaupt niet het land van de "über"-vergelijkers?

    geplaatst op
  • PrijzenInfo.nl is niet zo revolutionair gebracht als dit geval, nog geen design whatsoever (ja, ik had een negatief eindexamen-advies voor het vak tekenen op de HAVO), nog niet de vele reviews bij elkaar gesprokkeld maar wél ook een nieuwe vergelijkingssite die in onze optiek een gat vult dat elders ontbreekt (en aldus Google mist het niet zijn doel aangezien het een van de 30 best converterende sites is binnen telco segment in het oogle Content Netwerk). Een kleinschalig, ludiek initiatief. Niet meer, niet minder.

    Wat ik persoonlijk het nadeel van alle bestaande vergelijkingssites vond is dat ze pretenderen objectief te zijn; maar eigenlijk leven ze alleen bij de gratie van adverteerders. Bezoekers zien dat zo niet. Helaas gebeurt dat adverteren in de regel niet alleen in de duidelijke advertentie sectie maar júist binnen het winkelaanbod. Indien je niet betaalt, wordt je niet vergeleken. De vergelijking is in onze ogen juist de plek waar vergelijkingssites juist objectief (zouden moeten) zijn. Daarom vergelijkt PrijzenInfo.nl het gehele Nederlandse aanbod van Navigatie, GSM's, GSM aanbiedingen en SIM Only abonnementen, allemaal (voor zover bij ons bekend en technisch mogelijk). Nogmaals, een idee in de dop; feedback is welkom.

    geplaatst op
  • Leuk interview. Site ziet er degelijk uit. Beetje chaotisch misschien, maar is ook moeilijk met zoveel data. Ben benieuwd naar de statistieken voor de komende maanden :)

    geplaatst op
  • @Hein: ik neem aan dat prijzeninfo een liefdadigheidssite is dan? Dat daar totaal geen winst mee gemaakt wordt op donaties van gebruikers na? Zo niet dan zie ik niet in wat er objectiever zou zijn aan die site t.o.v. andere vergelijkers.

    Bij YouTellMe kunnen alle winkels zich aanmelden en worden ze (inderdaad, zover technisch mogelijk) gewoon toegelaten. Persoonlijk zie ik het verschil niet kwa opzet en lijkt mij dit niet meer dan een standaard link-building actie zonder toegevoegde waarde.

    geplaatst op
  • @Hein: Ik wordt altijd een beetje moe van die "linkbuilding" reacties op een bericht.
    Kan dat niet weggehaald worden, het heeft niets met het onderwerp te maken.

    geplaatst op
  • Vorig jaar hebben we in Twinkle een groot aantal vergelijkers vergeleken. Waaronder YouTellMe.

    geplaatst op
  • @Marieke: Thanks, hele mooie aanvulling op interview!

    geplaatst op
  • Bedankt voor alle reacties op het interview. In deze startfase zijn wij zeer blij met de feedback die via deze reacties en de mail ontvangen.

    Ik zie veel reacties die gaan over het echt vernieuwende aspect van de site. Ik snap goed dat er op het eerste gezicht meer overeenkomsten dan verschillen zijn met bestaande partijen. Dat maakt de echt onderscheidende aspecten minder goed zichtbaar.

    De technologie die we gebruiken is echter wel degelijk radicaal anders. YTM vraagt aan consumenten hoe belangrijk zij productkenmerken vinden ten opzichte van elkaar en berekent daarmee de meest relevante resultaten. Dat levert een enorme tijdswinst op, doordat je direct tot de relevante kern komt. Het systeem snapt bijvoorbeeld dat product X, hoewel duurder dan Y, maar wel veel beter beoordeeld door consumenten, toch heel relevant voor je kan zijn. Zo kunnen we slimmere, meer persoonlijke aanbevelingen doen.

    Uiteraard zijn we nog lang niet klaar met onze productontwikkeling en blijven we doorwerken aan een optimale gebruikerservaring. Productvergelijking is een zeer uitdagend gebied, met veel onontgonnen terrein, vandaar ook dat we zo enthousiast zijn over deze markt!

    @Aldo: we verzamelen reviews van andere partijen omdat we een compleet overzicht willen hebben van alle relevante informatie over een bepaald product. De plaats waar de review is geschreven is daarbij van ondergeschikt belang. Wel heb je gelijk dat er nog veel meer uit die reviews en sociale aanbevelingen te halen valt. Je kunt de komende tijd dan ook een aantal vernieuwende sociale features van ons verwachten.

    geplaatst op
  • Wat een stortvloed aan reacties op dit interview zeg! Wel duidelijk dat YouTellMe wat stof doet opwaaien bij de gevestigde orde! Kennelijk is deze gevestigde orde bang voor de vernieuwende technologie die YTM biedt? Blijkbaar ziet met in dat dit wel eens een serieuze concurrent kan worden van huidige vergelijkers? Ik moet zeggen dat ik er wel in geloof. Een en ander moet nog wel aangescherpt worden, maar ik heb zojuist bijvoorbeeld even gezocht naar mijn ideale LCD TV en precies het type dat ik sinds een week thuis heb staan, kwam als nummer 1 uit de zoekresultaten naar boven. Kieskeurig heb ik altijd een prima (prijs / winkel-) vergelijker gevonden, maar YouTellMe biedt toch echt meer en ziet er ook nog eens een stuk frisser uit. Heren / dames van YouTellMe: een nieuwe fan groet u.
    @interviewer: misschien moet je nog even een paar opmerkingen maken over de legendarische Keizersgracht.... Erg relevant. Thank you.

    geplaatst op
  • @Fred: Ik vind het een beetje een kort door de bocht conclusie die je trekt. In mijn beleving is er gewoon veel interesse voor dit onderwerp omdat het een belangrijke plaats inneemt in het resultaat gedreven onderdeel van online/Search. Als het een artikel was over dat er weer een nieuwe online vliegticket site bij was gekomen dan had ik net zoveel reacties verwacht. Kortom ik zou gezonde beroepsinteresse niet direct willen verwarren met angst voor een nieuwe concurrent...

    geplaatst op
  • @Fred: Je mag Matthijs zeggen, hoor. Zijn geen goedkope meters om te huren, daar. Moet je dus centen hebben. Als beginnend bedrijf. Zoiets? ;-)

    geplaatst op
  • @matthijs: idd, zoiets :-) Ben altijd verbaasd over startende bedrijfjes die gelijk op de keizersgracht iets huren. Kost klauwen met geld dat volgens mij beter te besteden is.

    Vind het idee niet nieuw van youtellme en het design vind ik nogal druk. Maar het heeft wel iets, ben benieuwd naar wat youtellme gaat brengen en losmaken.

    geplaatst op
  • Nieuwe ideeen en produckten zijn altijd goed voor consumenten.

    geplaatst op
  • Zelf ben ik van YouTellMe.nl, we hebben de afgelopen tijd echt mooie stappen gemaakt.

    Vergelijk Flatscreen & LCD
    - instelbare en sorteerbare specificatie weergave (specs toevoegen en daarna naar boven slepen)
    - gewogen utility curve sorteringen (blauwe balkjes)
    - betere usability (die oude table view vonden inderdaad veel mensen niet prettig)

    Ook de prijs pagina is stukken duidelijker geworden:
    Prijzen canon digital ixus 95 is
    - retailer review score aggregatie
    - product varianten ondersteuning

    geplaatst op
  • Mooie website, voegt naar mijn mening wel wat toe.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.