IAB Taskforce Search publiceert RFP voor zoekmachinemarketing

3 februari 2009, 19:23

De Taskforce Search van het Interactive Advertising Bureau Nederland, bestaande uit vertegenwoordigers van ongeveer 20 organisaties, heeft een Request for Proposal (RFP) opgesteld waarmee opdrachtgevers effectief aan de slag kunnen met zoekmachinemarketing. De RFP vloeit voort uit de doelstelling van de taskforce om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparant te maken.

Tjeenk Willink, sinds kort voorzitter van de Taskforce Search: “De taskforce verstrekt bijvoorbeeld informatie over de richtlijnen die zoekmachines hanteren ten aanzien van onder andere optimalisatiemethoden en de risico’s bij overtreding er van. Wij zien het als onze taak om adverteerders op de hoogte te stellen van keuzes, consequenties en resultaten van zoekmachineoptimalisatie en -advertising. Om adverteerders verder te helpen met het selecteren van een bureau hebben wij deze RFP opgesteld, die diverse te maken keuzes door adverteerders verheldert. Het IAB ziet deze uitgebreide RFP voorals voorlichtingsinstrument en een stap richting de transparantie die ze wil scheppen tussen zoekmachinemarketingbureaus en adverteerders.”

Wolter Tjeenk Willink (Traffic Builders) nam onlangs de voorzittershamer over van Gert-Jan Munneke (Traffic4U). Het nieuwe bestuur van de Taskforce Search bestaat verder uit Lisa Dijkstra (Traffic4U, vice-voorzitter), Joost de Valk (OrangeValley, events), Eduard Blacquiere (Outrider, research & development) en Roy Huiskes (OnetoMarket, research & development).

Gert-Jan Munneke, scheidend voorzitter van de Taskforce Search: “We hebben de afgelopen twee jaren een goede basis gelegd voor de taskforce. Er is draagvlak en een duidelijke agenda voor de komende jaren. We wensen het nieuwe bestuur veel succes met het verder professionaliseren van de zoekmachinemarkt.”

Andere plannen van de Taskforce ter bevordering van de transparantie, kennisdeling en innovatie in de zoekmachinemarkt worden bekend gemaakt tijdens het event Search Engine Strategies Amsterdam op 16 en 17 maart 2009.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!