Interview Johan van Mil

Interview Johan van Mil

{title}Eind vorige week werd bekendgemaakt dat het bedrijf Mailmedia verkocht is aan OMG. Mailmedia gaat binnen de OMG groep als een zelfstandig bedrijf verder. Benieuwd naar de beweegredenen van oprichter Johan van Mil stelde ik hem een aantal vragen.

Waarom is Mailmedia verkocht?
Mailmedia is al jaren marktleider in het verhuren van emailadressen voor direct marketing acties. Het afgelopen jaar is Mailmedia met 25% gegroeid. Dat is een sterkere groei dan de marktgroei van ongeveer 15%. Daarom wilde Mailmedia het succes uitbouwen door de propositie te verbreden voor de top 2.000 adverteerders en bureaus. Ook uitgevers waar mailmedia de exploitatie voor verzorgt profiteren mee, door bijvoorbeeld het verkopen van bereik op websites (display) en respons based advertising. Tevens vond ik het zelf een mooi moment om na 6 jaar buffelen even lekker lang vakantie te nemen en iets nieuws op te gaan zetten.

Je geeft aan dat Mailmedia marktleider is. Het persbericht spreekt over 5 miljoen omzet. De omzet van TAPPS is 4 miljoen. Hoe ziet de rest van de markt eruit?
Mailmedia is inderdaad marktleider. De totale omzetgrootte van de markt van het verhuren van emailadressen voor online direct marketing is ongeveer 13 miljoen. De omzet van TAPPS is 4 miljoen, van E-profile 2,5 miljoen en van traditionele bedrijven als WDM 1,5 miljoen. Volgens deze snelle rekensom heeft Mailmedia dus een marktaandeel van bijna 40%.

Waarom toonde OMG interesse in Mailmedia?
OMG wilde hun dienstverlening van result based advertising verder verbreden met het verkopen van bereik voor branding campagnes. Hier zit de expertise van Mailmedia. Daarnaast wil OMG meer zaken doen met mediabureaus. Aangezien Mailmedia hier al jaren veel voor werkt, liggen hier enorme kansen.

Wat heeft OMG moeten betalen voor de overname?
Een bijzonder mooie waardering voor zowel koper als verkoper.

Is het complete eigendom verkocht of heb je een aandeel behouden?
Dialogue Company heeft, naast de financiële transactie, een minderheid verworven in OMG.

Onder Mailmedia vallen meerdere bedrijven toch? Wat is er precies verkocht?
Mailmedia en alle onderdelen daarvan, zoals Communicatienieuws, YourLeads, etc. De andere onderdelen van Dialogue Company (Tripolis, AcceptEmail, Yeshello.com, enz.) maken dus geen onderdeel uit van de transactie.

Wat ga je nu doen?
Eerst even lekker vakantie vieren! Ik ben er achter gekomen dat ik ondernemen het leukste vind. Met name het bedenken en opzetten van een bedrijf geeft een enorme kick. Voor het uitbouwen ervan zijn er gelukkig mensen die daar veel beter in zijn.

Een nieuw bedrijf opzetten dus weer? Kun je vast een tipje van de sluier oplichten?
Ik heb serieus nog geen flauw idee wat ik precies wil gaan doen, maar daar kan ik lekker over na gaan denken nu. Dus als iemand nog ideeën heeft…?


Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Leuk interview, Robert! Johan: ik geef je gelijk met de pauze. Mijn complimenten voor je inzet. Tot snel.
    MR

    geplaatst op
  • Johan nog gefeliciteerd! Zou beginnen met een bak kofiie in Arnhem als ik jou was! ;-)

    geplaatst op
  • Een wel verdiende vakantie.. En ook mijn complimenten met wat je bereikt hebt met Mailmedia.

    geplaatst op
  • Beste Marco,

    Ik vind het prima als iedereen wat roept over (zijn eigen) omzetten maar als het over omzetten en cijfers van anderen gaat die verkeerd worden weergegeven en zomaar worden overgenomen acht ik het nodig even in te springen.

    TAPPS is tot op heden (ik ben er al even uit dus ik kan achterlopen) het enige e-mail marketing bureau in Nederland geweest dat drie jaar lang ieder kwartaal haar omzet cijfers heeft aangeleverd aan het IAB en Nielsen Media Research. Deze cijfers waren altijd publiekelijk bekend. TAPPS heeft dit gedaan totdat zij onderdeel werd van het beursgenoteerde TMN. TAPPS riep dus nooit zomaar wat maar heeft als enige daadwerkelijk inzicht gegeven in omzetten in de hoop dat meerdere partijen zouden volgen. Iets dat helaas niet is gelukt. Partijen als E-Profile, WDM, Cendris, E2MA en ook Mailmedia hebben nooit willen meewerken om de e-mailmarketing branche verder te professionaliseren.

    Er kan dus door niemand gezegd worden wat de totale omzet is van de markt van het verhuren van emailadressen en er kunnen al helemaal geen marktaandeel cijfers uit gedistilleerd worden.

    Maar belangrijker nog: De door Johan genoemde omzet van TAPPS van 4M (en die zonder enige check is overgenomen) werd niet in 2008, niet in 2007, maar al in 2006 gerealiseerd. Zie hiervoor dit artikel: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2275972.


    Met vriendelijke groet,

    Govert van Eerde

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.